غریزه خشم چیست

غریزه خشم چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
از مشکلاتی که افراد در طول زندگی خود درگیر آن می شوند ، غریزه خشم می باشد . گاهی این خشم تبدیل به پرخاشگری و عصبانیت می شود و افراد کنترل خود را از دست می دهند ، عوامل مختلفی مانند استرس ، فشار های محیط کار یا خانواده ، کم خوابی ، تغذیه نادرست و ... می توانند باعث بروز خشم در افراد شده و عدم مدیریت آن می تواند در دراز مدت مشکلات روانی و جسمی زیادی را برای افراد به وجود آورد . 

روانشناسانی نظیر فروید عقیده دارند که غریزه خشم درون همه انسان ها به صورت انرژی نهفته وجود دارد و هنگامی که این انرژی انباشته شود نیاز به تخلیه دارد و این تخلیه می تواند به صورت رفتار های پرخاشگرانه و یا به صورت ورزش و بازی صورت بگیرد . 

آیا با مفهوم غریزه خشم آشنا هستید ؟ تفاوت بین خشم و پرخاشگری را می دانید ؟ چه عواملی باعث عصبانیت شما می شوند ؟ در این مقاله شما را با مفهوم خشم و تفاوت آن با پرخاشگری آشنا کرده و عواملی که باعث عصبانیت و پرخاشگری شما می شوند را بررسی می کنیم .



با مفهوم خشم ، پرخاشگری و عصبانیت آشنا شوید
غریزه خشم یکی از شش هیجان اصلی و جدانشدنی در انسان است که به دلیل ناکامی در رسیدن به خواسته ها و نیاز ها بروز پیدا کرده و  گاهی در انسان ها و حیوانات به دلیل وجود تهدید و تحریک شدن سیستم سمپاتیک فعال می شود . 

بروز خشم در افراد در برخی موارد به جا و درست می باشد ، برای مثال زمانی که خطری ما را تهدید می کند ؛ در برخی موارد هم بروز این غریزه نا به جا است مانند زمانی که تهدیدی واقعی در کمین نیست و یا فرد آسیبی به دیگری وارد می کند .

خشم یک احساس درونی است و زمانی که فرد آن را بروز دهد تبدیل به پرخاشگری و عصبانیت می شود . در واقع نمود بیرونی خشم ، پرخاشگری می باشد که به صورت کلامی و یا رفتاری بروز پیدا می کند .

خشم به دو صورت اصلی می تواند بروز پیدا کند :

پرخاشگری منفعل : فرد خشم خود را بروز نداده و درون خود سرکوب می کند و اگر راهی برای تخلیه آن نباشد فرد در طول زمان دچار آسیب های روانی و جسمی می شود .

پرخاشگری فعال : فرد خشم خود را به طرق مختلفی مانند آسیب رساندن و یا فریاد زدن بروز می دهد که باعث تخلیه هیجانی می شود ولی این راهکار میتواند منجر به عواقب بدی شود .

از علایمی که هنگام بروز خشم در افراد بروز می یابد افزایش ضربان قلب ، بالا رفتن فشار خون ، داغ شدن کف دستان ، درد معده و افزایش آدرنالین بوده و نشانه های بیرونی آن سرخ شدن صورت ، بزرگ شدن مردمک چشم ها ، ناسزا گفتن ، فریاد زدن و یا نشان دادن رفتار های تهاجمی است .

حتما بخوانید: کودک عصبی خود را کنترل کنید


چه عواملی باعث بروز خشم و عصبانیت می شوند
عوامل بسیاری باعث عصبانیت افراد می شود که در دراز مدت می تواند آسیب های فراوانی به فرد وارد کند ، بنابراین دانستن این عوامل و پیگیری و رفع آن ها برای افراد الزامی است . در این جا برخی از عوامل بروز خشم شرح داده شده است .

 اضطراب : اضطراب یک حس منفی است که فرد احساس عدم کنترل بر روی شرایط موجود را تجربه می کند و عصبی می شود .

 مشغله های فکری زیاد : وجود افکار متفاوت و فراوان در ذهن آرامش فرد را سلب می کند . 

 لزوم انجام کار های متعدد در زمان محدود : وجود کارهای نیمه تمام و عدم برنامه ریزی درست برای آن ها باعث استرس و درگیری ذهنی فرد می شود .

 بیماری و درد : عدم درمان به موقع و جلوگیری از بیماری و درد

 مشکلات خواب : کم خوابی و بی خوابی در افراد موجب کاهش خلق می شود .

 تغذیه نادرست : کمبود ویتامین های لازم برای بدن و کم خونی ناشی از تغذیه نا مناسب

 مصرف مواد و دارو : مواردی مثل کافئین و الکل 

 انعطاف پذیری پایین : آستانه ی تحمل پایین و کم طاقتی در برابر مشکلات و مسائل روزمره  

 ناکامی در رسیدن به خواسته ها : از عوامل مهم بروز خشم ناکامی در رسیدن به نیاز ها و خواسته ها ی فرد است .

 افسردگی : افرادی که از افسردگی رنج می برند ، خلق بسیار پایینی دارند و برای عصبانی شدن تحریک پذیر هستند .



حتما بخوانید: افسردگی و شاخه های مختلف آن


راه های کنترل خشم و عصبانیت را بدانید
برای مهار و کنترل خشم خود بهتر است ابتدا مسائلی که این غریزه را در ما بر می انگیزانند ، شناسایی کرده و سپس از راهکار های لازم برای کنترل آن استفاده کنیم . در این جا 8 نمونه از راهکار های کنترل خشم را آورده ایم :

1. فکر کردن قبل واکنش : قبل از نشان دادن عکس العمل و خشم خود لحظه ای مکث کرده و نفس عمیق بکشید و با فکر کردن جلوی پرخاشگری و پشیمانی بعد از آن را بگیرید .



2. بررسی راه حل های جایگزین خشم : همه ما می دانیم با پرخاشگری مسئله ای حل نمی شود ، بنابراین وقتی را برای فکر کردن به راه حل جایگزین و حل مسئله بگذارید .



3. آگاهی از هیجانات خود : به احساسات خود در لحظه آگاهی داشته باشید زیرا این کار باعث شناسایی بهتر هیجانات و رفتاری که در لحظه نشان می دهید می شود .



4. ورزش : انجام ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری ، دویدن و شنا کردن می تواند به کنترل خشم شما کمک کند .



5. کینه به دل نگیرید : افراد را به خاطر اشتباهاتشان ببخشید و از آن ها کینه به دل نگیرید ، با این کار آرامش شما بیشتر می شود و ارتباطتان با دیگران نیز تقویت می گردد .



6. موقعیت را ترک کنید : در صورت نیاز موقعیتی که در آن هستید را ترک کنید و به مکانی که دوست دارید و مورد علاقه ی شماست بروید زیرا این کار برای روحیه شما مفید می باشد .



7. استفاده از طنز و شوخ طبعی : استفاده از طنز می تواند روحیه ی شما را عوض کرده و فکر شما را برای تصمیم گیری درست ، باز کند .



8. تمرین آرمیدگی : این تمرین تمرکز بر عضلات بدن و فکر های آرامش بخش می باشد ؛ در مکانی آرام و بی سر و صدا دراز کشیده و یا بنشینید ، عضلات را در حالتی که راحت هستید قرار دهید و سعی کنید در حین نفس کشیدن عضلات خود را آرام کنید .



حتما بخوانید: تمرکز حواس
کلام آخر

گاهی افراد به دلیل تجربیات گذشته و کودکی خود انعطاف پذیری کمتری داشته و سریعتر و بیشتر از باقی افراد عصبی می شوند ؛ ولی در نهایت با شناخت دلایل خشم خود و با به کار بردن تکنیک های لازم و مراجعه به متخصصان روانشناس می توان خشم خود را مهار کرد .






سوالات متداول


1- غریزه خشم چیست ؟
خشم یکی از شش هیجانات اصلی انسان ها بوده و در مواقعی تبدیل به پرخاشگری می شود که مفهوم آن به صورت دقیق در متن مقاله ارائه شده است .




2- چه عواملی باعث بروز خشم می شوند ؟
از جمله عوامل بروز خشم می توان به اضطراب ، ناکامی ، درد و بیماری اشاره کرد که در متن مقاله سایر عوامل آن ذکر شده است .




3- چگونه خشم خود را مهار کنیم ؟
برای مهار خشم باید ابتدا دلایل وجود و بروز آن را بیابیم و سپس راهکار های مناسب را بکار بگیریم که میتوانید با مراجعه به متن برخی از این راهکار ها را ببینید .

منبع : غریزه خشم چیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/E4PN
مطلب قبلی
بی خوابی نوزاد
نظرتان را بنویسید