چگونه خشم را کنترل کنیم

چگونه خشم را کنترل کنیم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که در جمعی خانوادگی ، دوستانه و یا محل کار خونسردی خود را از دست بدهید و رفتاری پرخاشگرانه نشان دهید ؟ آیا مدیریت خشم برای شما دشوار است ؟ عصبانی بودن برای شما چه دردسر هایی داشته است ؟

همه انسان ها از احساسی به نام خشم برخوردار هستند ، غریزه خشم یکی از هیجان های اصلی است که از کودکی تا آخر عمر همراه فرد است و در مواقعی که او ناکام می شود و یا تهدیدی را احساس می کند ، فعال شده و به صورت رفتار های پرخاشگرانه بروز می یابد .

افراد به دو صورت خشمگین می شوند , در حالت اول فرد خشم را درون ریزی کرده و اجازه بروز آن را نمی دهد و در حالت دوم آن را به صورت رفتارهای تهاجمی و یا فریاد زدن تخلیه می کند . از نشانه های خشم تغییر رنگ چهره ، افزایش فشار خون و ضریان قلب ، گشاد شدن مردمک چشم و تکرر ادرار می باشد .

گاهی افراد نمی توانند خشم خود را به درستی مدیریت و از عواقب آن جلوگیری کنند ، در این صورت باید از مهارت های کنترل عصبانیت و پرخاشگری استفاده کرده و خونسردی خود را حفظ کنند . در این مقاله عواملی که مانع خود کنترلی در بروز خشم می شوند ، مهارت های کنترل و مدیریت خشم و مزایای آن ارائه شده است .



چرا نمی توانیم خشم خود را کنترل کنیم ؟
گاهی انسان ها در برخورد با مشکلات و ناکامی ها به جای بررسی و پاسخ دادن ، واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند ، افراد در ذهن خود یک علامت چراغ قرمز ، مانند چراغ راهنما دارند که به آن ها هنگام تحریک شدن اجازه ی پرخاشگری و رفتار تند نمی دهد ، اما این چراغ در برخی افراد وجود نداشته و با تحریک های محیطی از خود عکس العمل پرخاشگرانه نشان می دهند .

گاهی به دلیل وجود برخی عوامل مانند وجود فکر های فراوان در مغز ، مشغله های زیاد در روزمره ، انعطاف پذیری و آستانه تحریک پذیری کم ، تمرکز زیاد بر روی احساسات ، تجربیات گذشته و کودکی ، افسردگی و استرس ؛ کنترل خشم سخت است .

بنابراین زمانی که افراد به احساساتشان اجازه تسلط بر ذهن را بدهند راحت تر درگیر غریزه خشم می شوند و نمی توانند آن را کنترل کنند . برای کنترل و مهار عصبانیت خود ابتدا باید عوامل بروز آن را پیدا کنیم و سپس برای رفع آن مهارت های لازم را کسب کنیم .



حتما بخوانید: غریزه خشم چیست


خشم خود را چگونه کنترل کنیم ؟
راه های مختلفی برای کنترل غریزه خشم وجود دارد ولی قبل از به کار گرفتن هر مهارتی ، باید به خود یاد آوری کنید که شما خشم درونتان نیستید ، شما خودتان هستید در حالی که احساس خشم را تجربه می کنید و به این غریزه اجازه تسلط پیدا کردن بر ذهنتان را نمی دهید ، در ادامه برخی از مهارت های مهم کنترل خشم را مشاهده می کنید .



فکر کردن قبل از صحبت

در لحظه ای که مسئله یا مشکلی برای شما به وجود می آید احتمال بروز پرخاشگری بسیار بالاتر می باشد ، بنابراین زمانی را صرف فکر کردن برای کاری که می خواهید انجام دهید کنید و عجولانه رفتار نکنید زیرا خیلی اوقات رفتارمان برای ما پشیمانی های جبران ناپذیر دارد ، تمرین تنفس برای آرامش ما و بهتر فکر کردن تاثیر زیادی دارد .



از احساسات خود آگاهی داشته باشید

احساسات و هیجانات خود را در لحظه زیر نظر داشته باشید و نسبت به آن ها آگاهی داشته باشد ، برای مثال بگویید من در این لحظه ناراحت هستم ، استرس دارم و یا عصبانی هستم . آگاهی از احساسات و هیجانات به کنترل و مهار آن ها کمک می کند و منجر به درست فکر کردن و تصمیم گرفتن می شود .



تغییر باور های نادرست

گاهی افراد باورهایی را در ذهنشان پرورش داده اند که موجب بروز خشم و عصبانیت بیشتری در آن ها می شود ، برای مثال فردی عقیده دارد که اگر با خشم صحبت نکند کسی به او توجه نمی کند و یا اگر با آرامش صحبت کند روی افراد تاثیر نمی گذارد . تغییر این باور های غلط در ذهن فرد می تواند کنترل او را بر احساساتش افزایش دهد .



ببخشید !

کینه گرفتن از دیگران می تواند آسیب های روحی زیادی به ما وارد کند و خشم ما را افزایش دهد ، بنابراین هنگام کینه گرفتن از دیگران سعی کنید آن ها را ببخشید و احساسات منفی را از خود دور کنید . با این کار نه تنها آرامش درونی شما بیشتر شده بلکه روابطتان با افراد بهتر و قوی تر می شود و هر دو از موقعیت پیش آمده مطالبی را یاد می گیرید .



تمرین آرمیدگی

هیجانات ما فیزیولوژی ما را تحت تاثیر قرار می دهد ، بنابراین تمرکز بر فیزیولوژی و عضلاتمان می تواند یکی از راهکارهای خوب برای تنظیم هیجانات و آرامش ما باشد . تمرین آرمیدگی راهکار بسیار خوبی برای این امر می باشد ، به این صورت که شما در مکانی بی سر و صدا و کم نور بر روی زیر اندازی نرم دراز می کشید و بدن خود را در حالت راحت و بدون فشار قرار می دهید ، طوری که دردی را در ناحیه ای از بدن خود حس نکنید سپس تمرکز خود را بر روی عضلات بدن قرار دهید و آرام و شمرده نفس بکشید و تصور کنید اعضای بدنتان رها می شوند ، این کار را از ناحیه ی کف پا تا سر به نوبت انجام دهید .



ورزش را فراموش نکنید

ورزش کردن برای داشتن سبک زندگی سالم و کنترل هیجانات بسیار مفید است ، به خصوص ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری ، شنا ، دویدن ، پیاده روی ، طناب زدن می توانند باعث کاهش ترشح هورمون های آدرنالین و کورتیزول شده که در آرامش و کاهش خشم ما تاثیر بسزایی دارند .



حتما بخوانید: ورزش ضامن سلامتی شما



از دیگر راهکار های کنترل خشم که می توانید آن ها را به کار بگیرید ، استفاده از طنز و شوخی ، ترک موقعیت که در آن خشمگین شده اید ، شمارش اعداد و پیش بینی موقعیت هایی که ممکن است غریزه خشم ما را فعال کند می باشد .



چرا باید خشم خود را کنترل کنیم ؟
کنترل خشم از جهات بسیار زیادی برای سلامت روانی و جسمی ما و برای بهتر زندگی کردن و داشتن سبک زندگی سالم مفید می باشد که در ادامه چندین مورد را نام بردیم .



1. عصبانی و خشمگین بودن روابط ما را با آدم های اطرافمان ضعیف می کند ، زیرا زمانی که شما در بیشتر مواقع عصبانی باشید و آن را به صورت فریاد و یا حرف های ناسزا و یا حتی درگیری فیزیکی بروز دهید ، افراد از ارتباط با شما دوری می کنند .

2. پرخاشگری زیاد بر روی سلامت شما تاثیرات منفی زیادی دارد ، از اثرات منفی آن سردرد های میگرنی ، افسردگی ، مشکلات گوارشی و بی خوابی می باشد و در دراز مدت می تواند منجر به افزایش فشار خون ، مشکلات قلبی و یا حتی ایست قلبی گردد .

3. اگر شما فردی هستید که زیاد عصبی می شوید ، این عصبانیت در دراز مدت به صورت بر چسبی بر روی اسم شما خواهد بود که توسط خانواده ، دوستان و همکارانتان می شنوید .

4. خشم زیاد شما را پیر می کند ، افرادی که لبخند بر روی لب دارند معمولا عمر بیشتری دارند و انرژی مثبت زیادی را به اطراف خود می دهند در حالی که افراد عصبی انرژی منفی از خود ساطع می کنند و پیرتر و بی حوصله تر به نظر می رسند .

5. خشم و عصبانیت می تواند بر روی تمرکزتان به عوامل مهم زندگی مانند خانواده ، همسر و فرزندانتان و یا شغل شما تاثیرات منفی بگذارد و به جای وقت گذرانی و تجربه حس خوب از آن ها غافل شوید . 



حتما بخوانید: کودک عصبی خود را کنترل کنید


توصیه آخر

اگر شما نمی توانید خشم خود را کنترل کنید و رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان می دهید هر چه سریع تر با استفاده از مهارت های مناسب و مراجعه به مشاور و روانشناس متخصص برای سلامت جسم و روان خود و تقویت روابطتتان آن را مهار کنید و از عواقب بعدی آن جلوگیری کنید.




سوالات متداول


1- از مفهوم غریزه خشم چه می دانید ؟
خشم یکی از هیجانات اصلی انسان می باشد که در مواقع ناکامی بروز پیدا کرده و منجر به پرخاشگری می شود که در متن مقاله توضیحات کامل تری ارائه شده است .




2- راه های کنترل خشم چیست ؟
از راه های کنترل خشم ورزش کردن ، تغییر باور های نادرست ، آگاهی از احساسات را می توان نام برد که در متن مقاله راه های بیشتری ارائه شده است .




3- مزایای کنترل خشم چیست ؟
از مزایای کنترل خشم حفظ روابط ، سلامتی جسمی و روانی می باشد که با می توانید با مراجعه به متن مزایای دیگر کنترل خشم را ببینید را ببینید .

منبع : چگونه خشم را کنترل کنیم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4XW2
نظرتان را بنویسید