تاثیر کرونا بر جنین

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
امروزه کرونا به یک نگرانی گسترده تبدیل شده و موجی از ترس و نگرانی در جامعه به وجود آورده است . نکته بیماری کرونا این است که این بیماری سن ، جنسیت و قومیت نمی شناسد و بی وقفه در حال پیشروی در میان جوامع بشری است .

در این میان 4 گروه وجود دارند که در مقابل کرونا ، آسیب پذیر تر هستند . ابتلا به کرونا در کودکان ، سالمندان ، بیماران و زنان باردار ، تولید نگرانی زیادی می کند زیرا به نظر می رسد این افراد ضعیف تر هستند . در مورد گروه چهارم یعنی زنان باردار ، نگرانی دو چندان می شود زیرا در این دو گروه علاوه بر مادر ، جنین نیز ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد . 

این موضوع که مادر ، بیماری خطرناکی را به جنین خود منتقل کند یک رویداد استرس زاست ، بنابراین لازم است درباره اثرات بیماری کرونا بر نوزاد و به طور کلی بر جنین اطلاعاتی کسب کنید . برای این منظور می توانیم مطالعه این مقاله را به شما توصیه کنیم .



تاثیر کرونا بر مادر باردار و پیشگیری از آن
اگر در دوره بارداری هستید ، قطعا می دانید که بخشی از تمامی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بدنتان توسط جنینی که در شکم دارید جذب می شود ، بنابراین ضعیف تر شدن در این دوره یک رویداد کاملا قابل انتظار است . به علاوه درد های حاملگی و احتمالا بی خوابی هایی که به دنبال آن هستند بسته به ماه بارداری تان می تواند شما را در مقابل انواع بیماری ها آسیب پذیر تر کند . 

بیماری کرونا نیز از بقیه بیماری ها مستثنی نیست و باید بدانید که بیشتر از همسن و سالان غیر باردار خود در معرض ابتلا به کرونا قرار دارید . به نظر می رسد که احتمال ابتلا به این بیماری در زنان بارداری که قدری مسن تر، دارای اضافه وزن و یا بیماری های قبلی ، فشار خون و دیابت هستند ، بیشتر می شود . 

هیچ راه مطمئنی وجود ندارد که از طریق آن خطر ابتلا به بیماری را به صفر برسانید ، بنابراین تنها می توانیم به شما بگوییم که چگونه می توانید تا حد امکان از خود محافظت کنید . به طور کلی ، هرچه با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید ، به آن ها نزدیک تر شوید و هرچه این تعاملاتتان بیشتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری COVID-19 و گسترش آن بیشتر می شود . به نکاتی که در ادامه بیان شده اند توجه کنید و سعی کنید که این اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و از اطرافیانتان هم بخواهید که آن ها را مراعات کنند .

 تعاملات با افرادی که در معرض COVID-19 بوده اند ، حتی اگر این افراد خانواده تان هستند را تا حد امکان محدود کنید .

 هنگام بیرون رفتن یا تعامل با دیگران در خارج از خانه از ماسک استفاده کنید .

 توجه داشته باشید که استفاده از ماسک جایگزین سایر اقدامات پیشگیری روزمره مانند شستن مرتب دست ها و پرهیز از تماس نزدیک با افراد دیگر نیست .

 به افرادی که ماسک ندارند نزدیک نشوید یا در صورت امکان از آنها بخواهید که ماسک بزنند .

 حداقل 2 متر از دیگران فاصله بگیرید .

 از رفتن به مکان هایی که ممکن است انجام اقدامات حفاظتی دشوار باشد و امکان حفظ فاصله اجتماعی وجود ندارد ، خودداری کنید .

 سعی کنید در مکان های بسته که تهویه یا پنجره ندارند ، در کنار فرد یا افراد دیگری قرار نگیرید .

 دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید . اگر آب و صابون در دسترس نیست ، از یک ضد عفونی کننده دست با الکل حداقل 60٪ استفاده کنید .

حتما بخوانید : رابطه جنسی در دوران کرونا




تاثیر کرونا بر جنین
بسیاری از مادران در چنین شرایطی بیشتر از این که به خود و سلامتیشان بیندیشند ، دل نگران جنینشان می شوند . آنها می خواهند بدانند که آیا ممکن است جنین خود را نیز مبتلا کنند ؟ آیا نوزاد سالمی به دنیا خواهند آورد یا این بیماری می تواند بر رشد جنین تاثیر بگذارد ؟ و آیا این بیماری برای جنین کشنده خواهد بود ؟

تمامی این نگرانی ها کاملا منطقی هستند اما به یاد داشته باشید که استرسی که به خاطر این تفکرات به خود وارد می کنید ، ضررش به مراتب بیشتر از ویروس covid -19 است . بنابراین ما قصد داریم در این قسمت از این استرس بکاهیم و شما را با واقعیت این موضوع رو به رو کنیم . با این که در حال حاضر مطالعات انجام شده در این زمینه محدود است اما پژوهشگران نشان داده اند که

 احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین خیلی ضعیف است زیرا تا کنون ویروس کرونای فعالی در نمونه های مایعات اطراف جنین در رحم مادر یافت نشده است . در چند مورد محدودی که نوزادان مبتلا به کرونا تشخیص داده شدند نیز معلوم نیست که چه زمانی و چگونه به ویروس covid-19 مبتلا شده اند . ممکن است این اتفاق در حین زایمان در بیمارستان یا پس از به دنیا آمدن به وقوع پیوسته باشد .

 در مواردی که نوزادان به بیماری دچار شده بودند ، علائم خفیفی نشان می دادند و بعد از مدت کمی بهبودی پیدا کردند .

 تا کنون نوزادی از مادر مبتلا به کرونا ، متولد نشده است که دچار ناهنجاری های خاصی باشد .

 ویروس کرونا هیچ تاثیری بر زایمان طبیعی یا سزارین ندارد .

 هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهند ویروس کرونا باعث سقط جنین می شود و یا رشد کودک را تحت تاثیر قرار می دهد . تنها در مواردی که مادر مبتلا به کرونا ، ضعیف شده و به بیماری های دیگر هم دچار شده باشد ، احتمال به دنیا آوردن جنین زودرس بالا می رود .

بیشتر بخوانید: علائم سقط جنین


تاثیر کرونا بر شیر مادر و نوزاد
آیا 9 ماه برای در آغوش کشیدن فرزندتان انتظار کشیده اید اما اکنون تصور می کنید به دلیل این که به ویروس کرونا مبتلا شده اید ، این شانس را از دست داده اید ؟ ما به شما پاسخ این سوال را می دهیم . در واقع چنین نیست و شما می توانید با رعایت نکات بهداشتی فرزند خود را در آغوش بگیرید و به او شیر بدهید و در صورتی که نوزادتان در شیر خوردن مشکل داشت ، برای آگاهی از علت آن می توانید به مقاله چرایی شیر نخوردن نوزاد مراجعه کنید . 

شواهد نشان داده اند که هیچ نشانی از ویروس کرونا در شیر مادر وجود ندارد . بنابراین نمی تواند منجر به بی کیفیت شدن شیر مادر شود و در صورت رعایت اقدامات احتیاطی ، احتمال انتقال کرونا به نوزاد بسیار کم است . بنابراین مطمئن باشید مزایای شیردهی و تماس پوست به پوست با نوزادتان به قدری زیاد است که احتمال ناچیز ابتلا به بیماری را باید فراموش کنید . پس با خیال راحت و با رعایت موارد زیر نوزادتان را با شیر خود تغذیه کنید .

 قبل و بعد از لمس نوزاد باید دستان خود را به طور کامل بشویید .

 تمام سطوح را ضد عفونی شده و تمیز نگه دارید .

 هنگام تماس با نوزاد حتما از ماسک استفاده کنید .

حتما بخوانید : مضرات شیر خشک
 کلام آخر 

امروزه کرونا به یک دغدغه ذهنی جدید برای همه افراد به خصوص زنان بارداری که مسئولیت نگهداری از جنین درون شکم خود را دارند ، تبدیل شده است . اما مادران باردار بهتر است از اضطراب و استرس دوری کنند زیرا تا کنون شواهدی مبنی بر تاثیرات منفی کرونا بر جنین وجود نداشته است اما تاثیرات منفی استرس در دوره بارداری بر جنین همیشه ثابت شده است .




سوالات متداول


1-  زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا چه اقداماتی باید انجام دهند ؟
زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا می توانند اقدامات محافظتی که شامل رعایت فاصله و شستن دست ها و بقیه مواردی می شود که در مقاله عنوان شده اند ، رعایت کنند .




2- آیا بیماری کرونای مادران باردار ، جنین را تحت تاثیر قرار می دهد ؟
تا کنون شواهدی در رابطه با اثرات مخرب کرونا ویروس بر جنین گزارش نشده است و تنها در چند مورد محدود ، جنین مبتلا شده است که توضیحات تکمیلی آن را می توانید در متن مقاله مشاهده کنید .




3- آیا مادری که به کرونا مبتلا شده است می تواند به نوزاد خود شیر دهد ؟
بله مانعی برای انجام این کار وجود ندارد اما با رعایت نکاتی که در متن مقاله بیان شده است .

منبع : تاثیر کرونا بر جنین
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wWRm
نظرتان را بنویسید