بی خوابی نوزاد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
بدون شک اضافه شدن یک عضو تازه متولد شده به یک خانواده می تواند بسیار هیجان انگیز و به همان اندازه ، سخت باشد . مسئولیت نگه داری از یک نوزاد بدون دفاع که برای تمامی مسائل زندگی اش کاملا وابسته است ، به نظر می رسد که بعد از کار در معدن ، سختترین کار دنیا باشد . والدین معمولا با همکاری هم می توانند از عهده این وظیفه بر بیایند و نوزاد خود را تغذیه کنند و آرامش را برای او فراهم کنند . 

اما همیشه هم اوضاع خوب پیش نمی رود و گاهی نوزادان ، والدین خود را وارد یک چالش می کنند . یکی از مشکلاتی که غالبا والدین با آن دست به گریبان هستند و عمدتا باعث خستگی جسمی و روحی شان می شود ، مشکل بیخوابی نوزاد است . اگر جزو این دسته از والدین هستید که از بی خوابی نوزادشان خسته و کلافه اند و فکر می کنید که نیاز به کمک های غیبی دارید ، با مطالعه این مقاله می توانید کمک ما را دریافت کنید و با علت بیخوابی نوزاد و درمان مشکل او آشنا شوید .



به 7 دلیل نوزادتان نمی خوابد
زمانی که با بی خوابی نوزاد خود مواجه می شوید از دو جهت نگران و دچار اضطراب می شوید . یکی از جهت بیخوابی هایی که باید متحمل شوید و پا به پای نوزاد بیدار بمانید که بسیار سخت و دردناک است  . اما مورد دوم که حتی سخت تر است ، این است که نگران نوزادی خواهید شد که نمی خوابد و مدام گریه می کند و شما در شرایطی قرار می گیرید که کاری از دستتان برای کمک به جگرگوشته تان بر نمی آید .

گرچه بسیاری از بی خوابی ها کاملا طبیعی هستند اما برای کمک به خودتان و نوزادتان ابتدا باید بدانید که علت نخوابیدن و پریشانی نوزاد چیست . به همین منظور در این بخش از مقاله شما را با 7 دلیل اصلی که باعث بی خوابی و گریه نوزادتان می شود ، آشنا می کنیم .

 نوزاد شما گرسنه است .

احتمالا گرسنگی نوزاد اولین دلیلی است که در هنگام بیداری های مکرر او به ذهنتان می رسد و البته به طور کلی این موضوع شایع ترین علت بی خوابی نوزاد است . شکم نوزادان بسیار کوچک است و مقدار شیری که وارد آن می شود به زودی هضم می شود ، بنابراین باید مرتباً غذا بخورند .

 نوزاد خود را بیش از حد تحریک کرده اید .

کمی تحریک برای نوزاد مفید است و این که در زمان بیداری ، کمی او را درگیر ترانه ، داستان و یا بازی کنید ، ایده خوبی است . با این حال ، تحریک بیش از حد می تواند نوزاد تازه وارد ، شما را تحت فشار قرار دهد . باید قبول کنید که برای نوزادان همیشه چراغ های روشن ، صدای بلند و بسیاری ازحالت هایی که در چهره تان به وجود می آورید تا او را سرگرم کنید ، جذاب نیست .

 رفلکس مورو ( moro ) خواب نوزادتان را می دزدد .

احتمالاً تا کنون نوزاد خود را در خواب راحت دیده اید ، چه لحظه لذت بخشی خواهد بود اما گاهی اوقات این خوشی کوتاه مدت با یک شوک ناگهاتی که به دست و پاهای نوزادتان وارد می شود و او را بیدار می کند ، تمام می شود .علتاصلی این موضوع یکی از بازتاب های نوزاد به نام مورو است . خوشبختانه یک داروی قدیمی برای نوزادانی که با بازتاب مورو ناگهان از خواب می پرند وجود دارد : قنداق کردن .

بیشتر بخوانید : بازتات بابینسکی


 نوزاد نمی خوابد چون راحت نیست .

بدون شک خود شما هم اگر در محیطی باشید که بیش از حد سرد یا گرم باشد ، یا اگر دل درد داشته باشید ، دچار بی خوابی خواهید شد ، پس چنین انتظاری را از نوزاد چند روزه خود نداشته باشید که در هر شرایطی به راحتی بخوابد . بنابراین  اگر نوزادتان به جای این که بخوابد مدام گریه می کند ، حتما مشکلی وجود دارد و راحت نیست . پوشک نوزادتان را چک کنید ، گرما یا سرما نیز مهم است البته طبق تجربه ، بیشتر والدین بیش از حد نوزادان خود را می پوشند ، بنابراین نخوابیدن به خاطر گرما معمول تر است . ممکن است نوزادتان بیمار باشد ، مثلا سرما خورده باشد ، گاز معده داشته باشد و یا دچار یبوست شده باشد .

نوزادتان نمی خوابد چون بیش از حد خسته است .

خستگی بیش از حد نوزاد می تواند نتیجه عکس داشته باشد و باعث بیداری و گریه مداوم او گردد . بنابراین فقط مراقب نشانه های خواب نوزاد خود باشید و به محض این که نوزاد علائم خستگی را نشان داد ( که می توانند شامل مالش چشم ها ، خمیازه کشیدن ، دزدیدن چشمانش از نگاه کردن به صورت دیگران باشد ) او را سریع بخوابانید .

 نوزادتان به کولیک مبتلا شده است .

ااگر می بینید که نوزادتان چندین ساعت است که بدون وقفه گریه می کند و بی تاب است احتمالا به قولنج یا همان کولیک دچار شده است . درواقع این نوع گریه ها به طور ناگهانی بدون هیچ دلیلی شروع می شوند در حالی که کودک کاملا سالم است . این دوره های پر سر وصدا می تواند گاهی اوقات در اواخر شب اتفاق بیفتند و آرام کردن کودکی که به کولیک مبتلا می شود کاری طاقت فرساست . بنابراین ، قطعا بی خوابی والدین و کودک در تمام طول شب امری غیر قابل اجتناب خواهد بود .

 نوزادتان نمی خوابد چون به شما احتیاج دارد .

گاهی اوقات ، نوزاد تازه متولد شده شما نه گرسنه است و نه درد خاصی دارد ، تنها می خواهد در آغوش شما باشد . به یاد داشته باشید نوزادتان برای تغذیه ، گرما ، محافظت و البته برای خواب به آغوشتان نیاز دارد . پس از اینکه تماس پوستی با او برقرار کنید و او را در آغوش بگیرید از معجزه ای که اتفاق می افتد ، شگفت زده می شوید زیرا نوزادتان به سرعت آرام می شود و می خوابد .

حتما بخوانید : علت بی خوابی در شب


بی خوابی نوزادتان را درمان کنید
چرخه شبانه روزی بدن نوزادان با بدن ما کاملا متفاوت است اما این موضوع به این معنا نیست که نمی توانید برای درمان بیخوابی نوزاد و منظم کردن این چرخه  اقدامی انجام دهید . با تکنیک هایی که در این قسمت از مقاله ارائه داده ایم می توانید زمان خواب و بیداری نوزادتان را منظم تر کنید تا هم خودتان و هم نوزادتان بتوانید شب ها استراحت بیشتری داشته باشید .

 نوزادتان را در صبح و بعد از ظهر در معرض نور خورشید روز قرار دهید .

 بهتر است که نوزادتان را در طول روز در معرض فعالیت و شلوغی ( البته نه بیش از حد ) قرار دهید و از این طریق می توانید به تنظیم شدن ساعت درونی او کمک کنید .

 نوزاد خود را در قبل و هنگام خواب در معرض نورهای مصنوعی که عمدتا مربوط به چراغ های خواب هستند ، قرار ندهید . به خصوص استفاده از طیف نور آبی کاملا ممنوع است . آزمایشات نشان می دهند که نور آبی از تولید هورمون ملاتونین جلوگیری می کند . این هورمون در بدن مسئول خواب آلودگی است به طوری که کمی قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند خواب آلودگی را برای یک ساعت یا بیشتر به تاخیر بیندازد .

 چنانچه مشخص شد که مشکل بیخوابی نوزادتان به علت کولیک یا قولنج اوست ، می توانید با پزشک مشورت کنید و با تجویز او ، داروی شربت کولیک را به نوزادتان بخورانید .

 درست است که نوزادان برای رشد به تغذیه مکرر نیاز دارند اما شما می توانید زمان بندی این تغذیه را کمی هوشمندانه انجام دهید و با استفاده از روش تغذیه رویایی و تاخیر کوتاه می توانید بیخوابی نوزاد خود را به مرور درمان کنید .

 تغذیه رویایی یکی از روش هایی است که می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و در این روش شما درست قبل از اینکه بخواهید برای بخوابید ، یک وعده غذایی بزرگ به نوزاد خود می دهید . در این صورت هم شما و هم نوزادتان خواب کمی طولانی تری خواهید داشت .

 تاکتیک معروف دیگر تاخیر های کوتاه است ، به عنوان مثال هنگامی که نوزادتان در طول شب برای تغذیه بیدار شد ، خیلی فوری به او شیر ندهید ، می توانید ابتدا پوشک او را عوض کنید . این کار باعث می شود که ارتباط ذهنی بین بیداری های شبانه با تغذیه شدن کم کم قطع شود .





 کلام آخر

محافظت کردن از نوزاد به معنی برطرف کردن تمامی نیاز های او اعم از نیاز به تغذیه ، امنییت ، آرامش ، خواب و غیره است . والدین برای برطرف کردن نیاز خواب نوزاد گاهی با مشکلاتی مواجه می شوند . بی قراری ها و بی خوابی های نوزاد می تواند برای والدین تولید استرس زیادی کند اما در صورتی که از علت این بیخوابی ها آگاه باشند ، می توانند با انتخاب راه حل مناسب ، این مشکل را به مرور برطرف سازند .

در ادامه بخوانید : درمان بی خوابی شبانه



سوالات متداول


1- علت گریه نوزاد چه مسائلی می تواند باشد ؟
نوزاد به 6 دلیل اصلی گریه می کند اعم از گرسنگی ، نیاز به آغوش و غیره که به همراه توضیحات تکمیلی در این مقاله بیان شده اند .




2- برای درمان مشکل بی خوابی نوزاد چه اقداماتی می توان انجام داد ؟
برای این منظور می توان از چند روش استفاده کردن مانند قرار دادن نوزاد در معرض آفتاب در صبح و بعد از ظهر و مواردی از این قبیل که با مراجعه به مقاله می توانید با تمامی آن ها آشنا شوید .




3- دو تکنیک طلایی برای تنظیم ساعت بدنی نوزاد چیستند ؟
برای درمان بی خوابی نوزاد و تنظیم ساعت درونی او می توان از دو تکنیک تغذیه رویایی و تاخیر کوتاه استفاده کرد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند .

منبع : بی خوابی نوزاد
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1R9j
نظرتان را بنویسید