آیا رابطه نامشروع زندان دارد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
بر اساس قانون مجازات اسلامی در صورتی که زن و مردی اقدام به برقراری رابطه نامشروع نموده باشند به مجازات شلاق تا 99 ضربه محکوم می شوند . لذا به این سوال که آیا رابطه نامشروع زندان دارد یا خیر ، باید پاسخ منفی داد ؛ مگر اینکه تظاهر به فعل حرامی همچون رابطه نامشروع در انظار عمومی رخ داده باشد که در این صورت ممکن است مجازات حبس برای رابطه نامشروع نیز در نظر گرفته شود .







یکی از جرایم منافی عفت که در قانون مجازات اسلامی مورد پیش بینی قرار گرفته است ، جرم رابطه نامشروع می باشد که به معنای ایجاد و برقراری هر نوع رابطه ای اعم از پیامکی ، کلامی یا فیزیکی میان دو شخصی است که علقه زوجیت میان آنها وجود ندارد . البته رابطه نامشروع به حد زنا یا انجام اعمال جنسی کامل میان دو نفر نمی رسد و در واقع ، رابطه نامشروع مادون زنا تلقی می شود .

با توجه به اینکه رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و یک جرم تعزیری محسوب می شود ، گاها این سوال مطرح می شود که مجازات رابطه نامشروع چیست و اینکه آیا رابطه نامشروع زندانی دارد ؟ به عبارت دیگر ، آیا برای جرم برقراری رابطه نامشروع مجازات حبس در نظر گرفته می شود ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به بررسی اینکه آیا رابطه نامشروع زندان دارد می پردازیم و حکم مجازات حبس برای رابطه نامشروع را مطرح می کنیم و در پایان نیز مجازات رابطه نامشروع چیست را تببین خواهیم نمود .




آیا رابطه نامشروع زندان دارد
قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که آیا رابطه نامشروع زندان یا حبس دارد ، لازم است در مورد مفهوم رابطه نامشروع توضیحاتی داده شود ؛ چرا که برخی از افراد تصور دقیقی از جرم رابطه نامشروع ندارند ؛ به نحوی که حتی جرم زنا را هم تحت عنوان رابطه نامشروع عنوان می کنند . در حالی که بین این دو تفاوت وجود دارد .

در مورد فرق رابطه نامشروع و زنا می توان گفت که زنا به جرمی گفته می شود که در آن ، دخول آلت تناسلی مرد در قُبُل یا دُبُر زن اتفاق افتاده باشد ؛ در حالی که رابطه نامشروع کمتر از آن است و و معمولا شامل انجام دادن اعمالی همچون هم آغوشی ، بوسیدن ، روابط خارج از عرف کلامی ، پیامکی یا حتی روابط نامشروع در فضای مجازی می شود .

هم جرم زنا ، هم رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای آنها مجازات تعریف شده است . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود آن است که آیا رابطه نامشروع زندان دارد ؟ برای پاسخ دادن به این سوال لازم است که مجازات جرم رابطه نامشروع را بر اساس قانون مجازات اسلامی بیان نماییم .

بر اساس ماده 637 قانون مجازات اسلامی " هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد ، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل ( بوسیدن ) یا مضاجعه ( هم آغوشی ) ‌شوند ، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود .

همانطور که ملاحظه می شود ، در قانون مجازات اسلامی برای روابط نامشروع میان زن و مرد ، مجازات حبس در نظر گرفته نشده است . فلذا به این سوال که آیا رابطه نامشروع زندان دارد یا خیر ، باید پاسخ منفی داد .

حتما بخوانید: به چه رابطه ای نامشروع گفته می شود




مجازات حبس برای رابطه نامشروع
در قسمت قبل رابطه نامشروع و مجازات آن را بر اساس قانون توضیح دادیم ؛ لیکن خیلی از افراد تصور می کنند که مجازات حبس برای رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است ؛ در حالی که چنین نیست . همانطور که اشاره شد ، در قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع حبس مرتکبان را در پی نخواهد داشت و صرفا مجازات شلاق را به همراه خواهد داشت ؛ حتی در مورد رابطه نامشروع تلفنی .

در نظر داشته باشید که حتی انجام جرم زنا نیز مشمول مجازات حبس نمی باشد و سبب اعمال سایر مجازات ها همچون صد ضربه شلاق ، رجم یا اعدام می باشد که این مجازات بسته به اینکه زنای محصنه یا غیر محصنه باشد تفاوت دارد .

اما به طور کلی ، آنچه که برای اعمال مجازات رابطه نامشروع و همچنین زنا مهم است آن است که حتما رابطه نامشروع به صورت قانونی اثبات شود ؛ در غیر این صورت نه تنها امکان اعمال مجازات رابطه نامشروع نیست ، بلکه ممکن است شاکی به مجازات جرم تهمت رابطه نامشروع محکوم شود .

اما در یک صورت ممکن است که رابطه نامشروع مشمول مجازات حبس یا زندان شود که این موضوع در ماده 638 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است . بر اساس این ماده :

 " هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید ، علاوه بر کیفر عمل ، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌ باشد ولی عفت عمومی را جریحه ‌دار نماید ، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74ضربه شلاق محکوم خواهد شد " .

لذا اگر رابطه نامشروع به صورت علنی اتفاق افتاده باشد ممکن است به استناد این ماده ، علاوه بر اعمال مجازات رابطه نامشروع ( شلاق ) ، طرفین به مجازات حبس یا زندان برای رابطه نامشروع نیز محکوم شوند .

بیشتر بخوانید: شکایت از جرم رابطه نامشروع


مجازات رابطه نامشروع چیست
در این قسمت قصد داریم به بررسی این مطلب بپردازیم که اگر رابطه نامشروع حبس و زندانی شدن ندارد ، پس مجازات مرتکبان جرم رابطه نامشروع چیست ؟ همانطور که اشاره شد ، در ماده 637 قانون مجازات اسلامی مجازات جرم رابطه نامشروع بیان شده است .

بر اساس این ماده ، مجازات جرم رابطه نامشروع تا 99 ضربه شلاق است و اگر شاکی اقدام به اثبات رابطه نامشروع نمود ، طرفین رابطه نامشروع ( اعم از زن و مرد ) هر دو به مجازات رابطه نامشروع محکوم می شوند ؛ البته منوط به اینکه هر دو از روی قصد و اراده و اختیار رابطه نامشروع برقرار نموده باشند . در غیر این صورت اگر یکی از طرفین از روی اکراه رابطه نامشروع داشته است ، صرفا شخص مکرَه ( اکراه کننده دیگری ) به این مجازات محکوم خواهد شد .

فرقی هم ندارد که رابطه نامشروع تلفنی باشد یا به صورت فیزیکی روابط نامشروع انجام شده باشد ؛ به محض اینکه قاضی رابطه ایجاد شده را از نوع رابطه نامشروع تشخیص داد ، نسبت به هر یک از طرفین که رابطه نامشروع اثبات و احراز شد ، مجازات آن قابل اعمال است .

در خصوص مجازات شلاق برای رابطه نامشروع باید این توضیح را بدهیم که چون رابطه نامشروع ، مجازات تعزیری دارد ، میزان مجازات قابل اجرا ، به نظر و تشخیص قاضی بستگی دارد . به این صورت که قاضی می تواند تا 99 ضربه شلاق برای جرم رابطه نامشروع لحاظ کند ؛ حال اعمال میزان آن بسته به رای و نظر اوست .

البته برخی از عوامل ممکن است در اعمال مجازات رابطه نامشروع تاثیر گذار باشند ؛ از جمله مجرد بودن دو نفر ، اظهار پشیمانی یا ندامت ، روابط نامشروع در حوزه فضای مجازی ، وضعیت اجتماعی آنها و مسائلی از این قبیل معمولا در صدور حکم قاضی تاثیر گذار هستند .

همچنین قاضی می تواند در صورت وجود هر یک از جهات مخففه در پرونده ، حکم شلاق رابطه نامشروع را به جریمه نقدی تبدیل نماید که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید .

در ادامه بخوانید: مجازات جرم رابطه نامشروع و تبدیل آن به جزای نقدی
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آیا رابطه نامشروع زندان دارد در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون آیا رابطه نامشروع زندان دارد پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- آیا مجازات رابطه نامشروع حبس است ؟
خیر بر اساس قانون مجازات اسلامی برای جرم رابطه نامشروع مجازات شلاق تا 99 ضربه در نظر گرفته شده است که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .


2- آیا رابطه نامشروع زندان دارد ؟
اگر رابطه نامشروع در فضای عمومی اتفاق افتاده باشد ممکن است که قاضی علاوه بر مجازات رابطه نامشروع مجازات حبس نیز برای مرتکبان در نظر بگیرد که جزییات کامل در این خصوص ضمن مقاله ارائه شده است .


3- آیا می توان مجازات رابطه نامشروع را تخفیف داد ؟
بله در صورتی که قاضی وجود جهات مخففه را احراز نماید ممکن است که مجازات شلاق رابطه نامشروع را به جزای نقدی تبدیل نماید که اطلاعات بیشتر در این خصوص را می توانید در متن مقاله ملاحظه نمایید .

منبع : آیا رابطه نامشروع زندان دارد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/LKxv
نظرتان را بنویسید