نه گفتن را یاد بگیرید

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
بی شک برای شما هم اتفاق افتاده است که در موقعیتی قرار گرفته اید که توانایی نه گفتن را نداشته و ناخواسته در عمل انجام شده قرار گفته اید ؛ اما چرا باید اینطور باشد ؟ چرا " نه گفتن " یک مهارت است ؟ افراد به چه دلیل نمی توانند " نه " بگویند ؟

اغلب افراد ممکن است برای اینکه دیگران را ناراحت نکرده و یا طرد نشوند ؛ در مقابل خواسته های دیگران کوتاه آمده و توانایی " نه گفتن " را نداشته باشند . آیا می دانید " نه گفتن " چه تاثیراتی خواهد داشت ؟ 

جرات " نه گفتن " در زندگی تاثیراتی بسیاری خواهد داشت ؛ توانایی در " نه گفتن " به فرد کمک کرده تا به آرامش ذهنی رسیده و همچنین نه تنها از تلف شدن وقت خود برای دیگران جلوگیری کرده بلکه سبب می شود فرمان زندگی خودتان را در دست بگیرید .



چرا مهارت نه گفتن اهمیت دارد
در واقع می توان گفت دلیل اصلی افراد برای " نه گفتن " این موضوع می باشد که آن ها میان دست گرفتن قدرت و پرورش رابطه سر دوراهی می مانند . افراد حتی اگر قصد " نه گفتن " را نیز داشته باشند در پاسخ به یک درخواست از سه مدل زیر استفاده خواهند کرد :


پاسخ با خشونت

گاهی افراد ممکن است تصمیم به دست گرفتن قدرت گرفته و با لحنی خشونت آمیز و پرخاشگرانه " نه " بگویند ؛ که اغلب این مدل پاسخ را به کسی که به او علاقه دارند ، انتقال داده و نگران این نخواهند بود که شاید رابطه شان با فرد مقابل بهم بخورد .

حتما بخوانید: کنترل استرس

پاسخ با سازگاری

در برخی از مواقع افراد خود باور دارند که در برخی از موقعیت باید " نه " بگویند اما بله می گویند ؛ این بله گفتن ممکن است در آینده مشکل ساز نیز شود . بله گفتن در این مواقع سبب خواهد شد که به قدرت خودمان نیز بی اعتنا شده و رابطه مان با فرد مقابل به سردی بکشد .



پاسخ با اجتناب

ممکن است فرد به دلایلی از پاسخ دادن به فرد مقابل اجتناب کرده و حتی مخالفت نیز نکند . اما آیا این مدل پاسخ دادن صحیح است ؟ در واقع دوری کردن از پاسخ به افراد یعنی بی احترامی کردن به شخص مقابل و همچنین شخصیت خود .

برخی از افراد ممکن است به قدری از " نه گفتن " خود ناراحت شده باشند که تا مدت احساس گناه و پشیمانی کنند ؛ این مشکل تنها ریشه در باورهای فرد داشته که در ادامه برخی از این باورهای غلط را بیان خواهیم کرد :



نه گفتن بی احترامی به فرد مقابل است .

نه گفتن باعث خواهد شد دیگران آزار دیده و ما را ترک کنند .

نه گفتن سبب بی علاقگی دیگران نسبت به ما خواهد شد .

نیازهای دیگران از نیازهای ما مهم تر می باشد .

نه گفتن نشان دهند خودخواهی است .

من نباید نه بگویم تا دیگران را ناراحت نکنم



دیدگاه خود را در مورد نه گفتن تغییر دهید
طرز فکر و دیدگاه های گفته شده حقیت نداشته و تنها ساخته ذهن خود فرد می باشد ؛ در ادامه قصد داریم دیدگاه های جایگزین آن ها را معرفی کنیم :



" نه گفتن " تنها نشانه رد کردن درخواست طرف مقابل بوده نه طرد کردن او .

همانطور که درخواست کردن حق دیگران بوده " نه گفتن " نیز حق شما می باشد

ما همیشه یک انتخاب در زندگی داشته ایم ، بله گفتن به یک درخواست " نه گفتن " به یک درخواست دیگر می باشد .

برخی از افراد بدون دلیل و به دلیل اینکه خودشان حس خوبی به " نه گفتن " دارند ؛ در مورد دشوار بودن پاسخ خود برای دیگران نیز بسیار تخمین می زنند .

حتما بخوانید: اعتماد به نفس


جرات نه گفتن داشته باشید
نکته مهم این است که در طول زندگی یادگیری " مهارت نه گفتن " بسیار اهمیت داشته و لازم است آن را فرا بگیرید . بی شک افراد در طول روز با درخواست و پیشنهادات دیگران روبرو شده و در مورد پاسخ به آن قصد تصمیم گیری دارند .

ابتدا لازم است بدانید که یادگیری مهارت نه گفتن که یکی از مهارت های زندگی می باشد ؛ باید احترام آمیز اما با اقتدار باشد ، پس از بررسی درخواست های دیگران زمانی که تصمیم به " نه گفتن " گرفتید لازم است موارد زیر را بیان کنید :



با دیگران با صداقت برخورد کرده و مودبانه پاسخ دهید .

نظر خود و یا همان " نه گفتن " را به طور موثر و مختصر بیان کنید .

می توانید از جمله ای مانند " خیلی ممنون که به من گفتی اما ... " و به آرامی نه بگویید .

اگر قبول درخواست شخص برای شما دشوار می باشد به او بگویید .

علت " نه گفتن " خود را توضیح ندهید .

برای " نه گفتن " عذرخواهی نکرده و به دنبال بهانه آوردن نباشید .

" نه گفتن " و مخالفت کردن با دیگران در برابر درخواست های دیگران حق شما می باشد .

راستگو بودن در برابر دیگران بهتر از پرورش خشم در خودتان می باشد .

مسئولیت " نه گفتن " خود را پذیرفته و برای آن دلیل و عذر نیاورید .




کلام آخر


مهارتی که ممکن است برخی از افراد به آن بی توجه بوده و از آن استفاده نکنند " مهارت نه گفتن " می باشد . در واقع می توان گفت " مهارت نه گفتن " یکی از ابعاد جرئت مندی در افراد بوده و سبب خواهد شد فرد روابط بهتری با دیگران نیز داشته باشد .

لازم است بدانید که " مهارت نه گفتن " سبب خواهد شد فرد در روابط خود با دیگران نقش بازی نکرده و همچنین نگران از دست دادن و یا ناراحتی اطرافیان خود نیز نباشد . برخی از افراد به اشتباه بر این باور هستند که " نه گفتن " سبب طرد شدن از طرف دیگران خواهد شد ؛ اما اینطور نیست .

خانواده ، دوستان ، اطرافیان و حتی نزدیکان باید شما را باور داشته و همچنین شرایط و یا دلیل شما را برای گفتن " نه " درک کرده و بی دلیل از شما ناراحت نشوند .

حتما بخوانید: تقویت هوش هیجانی



سوالات متداول


1- چطور می توان به دیگران نه گفت ؟
در واقع برای نه گفتن به دیگران لازم است که این مهارت را داشته باشید در غیر اینصورت نمی توانید گه در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




2- چطور می توان قدرت نه گفتن پیدا کرد ؟
قدرت نه گفتن تنها از طریق دیدگاه نه گفتن به دیگران بوجود خواهد آمد پس دیدگاه و طرز فکر خود را تغییر دهید که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




3- از دیدگاه غلط در مورد نه گفتن چه می دانید ؟
برخی از افراد تنها به خاطر برخی از دلایل که تنها به دیگران ارتباط پیدا می کنند مجبور به " نه گفتن " خواهند شد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : نه گفتن را یاد بگیرید
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/MG2P
نظرتان را بنویسید