صفر تا صد افسردگی بعد از زایمان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
شاید تا به حال دیده یا شنیده باشید که برخی از مادران پس از زایمان دچار افسردگی پس از زایمان شده و همچنین اضطراب نیز پیدا می کنند . آیا می دانید دلیل این مشکلات پس از زایمان چیست ؟ پس از بارداری و زایمان به دلیل تغییرات هورمونی اغلب زنان دچار تغییرات در عواطف ، احساسات و همچنین خلق و خو خواهند شد .

افسردگی پس از زایمان اتفاق نگران کننده ای نبوده و قابل حل می باشد ؛ این اختلال نه تنها سبب تغییرات خلق و خو مادر شده بلکه روی رفتار مادر با نوزاد ، همسر و همچنین اطرافیان او نیز تاثیرمی گذارد .

تغییرات رفتاری مادر باعث ایجاد مشکل در برقراری ارتباطش با نوزاد شده و در نتیجه تاثیرات منفی در نوزاد خواهد داشت . به دلیل شیوع این بیماری در میان مادران آگاهی هر چه بیشتر مادران باردار و زنان قبل از دوران بارداری در مورد افسردگی پس از زایمان اهمیت دارد .



از مفهوم افسردگی پس از زایمان چه می دانید
همانطور که می دانید افسردگی پس از زایمان از انواع افسردگی بوده که ممکن است برای مادران باردار پس از زایمان اتفاق بیفتد . افسردگی پس از زایمان و تغییرات خلق و خوی مادر از اختلالات شایعی می باشد که در روابط مادر با دیگران حتی کودک نیز تاثیرخواهد داشت .

مادران افسرده در مقایسه با دیگر مادران که تازه صاحب فرزند شده اند ، احساس مسئولیت و پاسخگویی کمتری در برابر نوزاد دارند . در نتیجه در ارتباط و تعامل با نوزاد خود دچار مشکل شده و در آینده نوزاد نیز تاثیرخواهد داشت .

اختلال  افسردگی پس از زایمان حداکثر تا 4 هفته پس از زایمان اتفاق افتاده و حتی ممکن است تا یک سال نیز ادامه دار باشد . در واقع لازم است بدانید که حدود 15 تا 25 درصد از زنان پس از زایمان آن را تجربه کرده و اغلب در دوران بارداری مبتلا شده و پس از بارداری نیز شدید تر خواهد شد .

نگران این اختلال نبوده زیرا قابل درمان خواهد بود ؛ تنها نکته مهم در مورد این بیماری تشخیص آن پس از زایمان بوده که در صورت بی توجهی به آن این بیماری درمان نشده به سمت افسردگی حاد پیش خواهد رفت .

حتما بخوانید: انواع مختلف افسردگی



نشانه های افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان شباهت بسیاری با نشانه های افسردگی داشته که ممکن است با توجه به وضعیت مادر این نشانه ها کم و یا زیاد شوند که در ادامه برخی از آن ها را بیان خواهیم کرد :



نشانه های افسردگی متوسط مادر

آرام حرف زدن

گوشه گیری و احساس غمگینی

خستگی ، بی حالی و بی انرژی بودن

بیماری هایی جسمی همچون سردرد

اختلالات تغذیه 

افزایش و یا کاهش وزن

امید نداشتن به زندگی 

از دست دادن روحیه

عدم وجود پیوند عاطفی بین مادر و کودک

عصبی و بی قرار بودن 



نشانه های افسردگی حاد مادر

بی اشتهایی شدید و غذا خوردن های اجباری

بی علاقگی به نوزاد و یا حمله کردن به او

دوری کردن از خانواده و یا حتی نوزاد

تمایل به خودکشی و یا حتی کشتن فرزند خود

وجود مشکلات زناشویی و سردی در روابط

حتما بخوانید: نشانه های فرد افسرده



عوامل مبتلا شدن مادر به افسردگی پس از زایمان
بی شک افسردگی پس از زایمان دلایل خود را داشته و اکثر مادران با توجه به شرایط زندگی ، روحی و خانوادگی خود دچار این اختلال خواهند شد . برخی از افراد بر این باور هستند که افسردگی پس از زایمان بسیار نگران کننده است ؛ اما اینطور نیست .

اختلال افسردگی پس از در صورت تشخیص و توجه به نشانه های آن قابل تشخیص بوده و می توان آن را درمان کرد . اما در صورت بی توجهی به آن و یا عدم تشخیص آن به افسردگی شدید تبدیل شده که درمان آن نیز بسیار دشوار خواهد بود .

در صورت آشنایی با برخی از عوامل مبتلا شدن به افسردگی می توانید از وقوع افسردگی پیشگیری کرده که این عوامل را در ادامه بیان خواهیم کرد :


احتمال وقوع برخی حوادث و یا اتفاقات ناگوار در زندگی شخصی ، خانوادگی و یا اجتماعی فرد

مادرانی که از زندگی کردن با خانواده همسر خود ناراضی بوده و یا حمایت و محبت های لازم از آن ها دریافت نکرده و دچار کمبود اعتماد به نفس خواهند شد

برخی از مادران که خودشان و یا حتی خانواده شان در گذشته دچار بیماری های روانی و یا افسردگی شده اند

زمانی که مادر شرایط و آمادگی داشتن فرزند را نداشته و دچار بارداری ناخواسته شده است

ممکن است مادر پیش از زایمان تصمیم به سقط جنین و از بین بردن فرزند را گرفته باشد

در صورت وجود و یا بروز مشکلات با هسمر و یا حتی خانواده او

برخی از زنان به دلیل نداشتن روابط زناشویی و عاطفی خوب با همسر اغلب دچار افسردگی پس از زایمان خواهند شد 

بیکاری ، از دست دادن شغل و یا حتی وجود مشکلات اقتصادی سبب بروز افسردگی خواهد شد

شاید عجیب به نظر برسد اما نوع زایمان نیز تاثیر داشته و اغلب مادرانی که سزارین کرده اند بیشتر به افسردگی پس از زایمان مبتلا خواهد شد 

تحصیلات پایین و یا فقر فرهنگی نیز می تواند در افسردگی و تغییرات خلق و خو در بارداری و یا پس از آن تاثیر بگذارد

وضعیت نوزاد و یا همچنین سلامت جسمانی او نیز در افسردگی پس از زایمان تاثیر خواهد داشت

افسردگی در زمان بارداری که اغلب تا پس از زایمان مادر نیز ادامه دار خواهد بود ؛ که البته نکته مهم درمان افسردگی در دوران بارداری و پیشگیری از آن تا زمان زایمان می باشد .



کلام آخر


همانطور که می دانید نزدیکترین فرد به نوزاد مادر او بوده ؛ در نتیجه نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در آینده و همچنین سلامت روانی نوزاد خواهد داشت . بنابراین باید دقت بیشتری در تشخیص و یا همچنین درمان افسردگی مادر به خرج داد .

حتما بخوانید: ارتباط والدین با فرزندان و تاثیرات آن




سوالات متداول


1- آیا ممکن است مادران پس از زایمان افسرده شوند ؟
افسردگی پس از زایمان وجود داشته و ممکن است برخی از مادران به آن مبتلا شوند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .




2- از نشانه های افسردگی پس از زایمان چه می دانید ؟
آرام حرف زدن ، گوشه گیری ، بی توجهی به فرزند ، عدم ارتباط با دیگران و کودک در متن مقاله دیگر نشانه ها بیان شده است .




3- از عوامل ابتلا به افسردگی پس از زایمان چه می دانید ؟
برخی از مادران به دلایل مختلفی از جمله حوادث ناگهانی ، از دست دادن عزیزان ، روابط ضعیف با همسر ، بارداری ناخواسته و غیره ممکن است پس از زایمان افسرده شوند که در متن مقاله دیگر نشانه ها بیان شده است .

منبع : صفر تا صد افسردگی بعد از زایمان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NJ2m
نظرتان را بنویسید