حضانت دختر بعد از نه سالگی

حضانت دختر بعد از نه سالگی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

حضانت دختر بعد از نه سالگی، به انتخاب خود او خواهد بود. فرزند دختر پس از سن 9 سالگی، از سن حضانت خارج شده و خودش می تواند انتخاب کند با کدام یک از والدینش باشد. تا سن هفت سالگی، مادر، فارغ از جنسیت فرزندان، برای نگهداری و حضانت آن ها، در اولویت بوده و پس از آن، تا سن بلوغ که در دختران، 9 سال تمام قمری می باشد، حضانت با پدر است. پس از سن بلوغ، خود فرزند، می تواند تصمیم بگیرد با کدام یک از والدین، زندگی کند. 

 

 

یکی از مهمترین دعاوی که در دادگاه خانواده مطرح می شود، حضانت فرزندان، بعد از طلاق والدین و حضانت فرزندان، بعد از فوت والدین است. بر اساس قانون مدنی، حضانت فرزند، چه پسر و چه دختر، تا سن هفت سالگی، بر عهده مادر آن هاست و بعد از سن هفت سالگی، تا رسیدن به سن بلوغ، بر عهده پدر است.

از آنجایی که سن بلوغ، در دختران، نه سال تمام قمری است، ممکن است این سوال مطرح شود که حضانت فرزند دختر بعد از سن 9 سالگی، با چه کسی خواهد بود و مرجع تصمیم گیرنده در این خصوص، چه نهادی است. آیا حضانت دختر بعد از نه سالگی، نیازمند تصمیم گیری و رای دادگاه است، یا والدین، اقدام به تصمیم گیری در این خصوص می نمایند.

از این رو، در این مقاله، ابتدا، حضانت فرزند دختر قبل از نه سالگی را مورد بررسی قرار می دهیم و در ادامه، به حضانت دختر بعد از نه سالگی، از منظر قانون مدنی، خواهیم پرداخت. چنانچه سوالاتی پیرامون حضانت فرزند دختر پس از 9 سالگی دارید، با ما همراه باشید. 



 

حضانت دختر قبل از نه سالگی

حضانت، به معنای سرپرستی و نگهداری است و معمولا، هنگامی که والدین، اقدام به جدایی از یکدیگر می نمایند، در خصوص این امر که حضانت فرزندان بعد از طلاق، با کدام یک از آن ها است و سن حضانت فرزندان دختر و پسر، دچار اختلاف می شوند. از جمله این اختلافات، مربوط به حضانت دختر بعد از نه سالگی و حضانت دختر قبل از نه سالگی است.

در خصوص حضانت دختر بعد از طلاق و حضانت دختر قبل از نه سالگی، باید به قانون مدنی، مراجعه کرد. ماده 1169 قانون مدنی اشعار می دارد: " برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او، جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر، تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است ". به موجب این ماده، به دلیل اینکه فرزندان، تا سن هفت سالگی، بیشتر نیازمند مهر و عاطفه از جانب مادر هستند، قانونگذار، حضانت فرزند دختر تا سن هفت سالگی را بر عهده مادر، قرار داده است.

بر اساس ماده 1169 قانون مدنی، حضانت دختر پس از هفت سالگی، تا زمانی که دختر به سن بلوغ برسد، با پدر است. سن بلوغ در دختران، نه سال تمام قمری می باشد. البته با توجه به تبصره ماده 1169، باید دانست، بعد از 7 سالگی  و در صورت بروز اختلاف، دادگاه با توجه به مصلحت طفل، تصمیم می گیرد.

حتما بخوانید: حضانت فرزند دختر

 

حضانت دختر بعد از نه سالگی

در قسمت قبل، حضانت فرزند دختر قبل از نه سالگی را مورد بررسی قرار دادیم. به این صورت که حضانت تا سن هفت سالگی با مادر است و از هفت سالگی تا نه سالگی، یعنی تا سن بلوغ، بر عهده پدر است. اما اکنون می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که حضانت فرزند دختر پس از سن 9 سالگی، با چه کسی است.

در پاسخ به این سوال که حضانت فرزند دختر پس از 9 سالگی، با چه کسی است، باید به نکته مهمی اشاره کنیم و آن این است که مفهوم و ماهیت حضانت، تنها در خصوص فرزندان، قبل از سن بلوغ مطرح می شود. به عبارت دیگر، زمانی که یک کودک، اعم از پسر یا دختر، به سن بلوغ می رسد، از حضانت والدین خود خارج می شود و دیگر نمی توان او را در حضانت کسی قرار داد.

بر اساس مقررات قانونی، پس از سن بلوغ، کودک، خودش این توانایی را به دست می آورد که انتخاب کند با کدام یک از والدینش می خواهد زندگی کند. بر این اساس، حضانت دختر بعد از نه سالگی، یعنی زمانی که دختر به سن بلوغ برسد، (نه سال تمام قمری)، به این صورت خواهد بود که خودش می تواند انتخاب کند، می خواهد با مادرش زندگی کند یا با پدرش.

گاها می بینیم که مادر یا پدری، به دنبال گرفتن حضانت دختر بعد از نه سالگی، یا حضانت دختر دوازده ساله خود هستند؛ این در حالی است که دختران در این سن، از حضانت، خارج شده اند و گرفتن حضانت آنان، نیازمند اقدام قانونی در این خصوص نیست. باید در نظر داشت، اگرچه والدین جدا از یک دیگر هستند و در خصوص حضانت فرزند دختر پس از 9 سالگی، خود او تصمیم می گیرد، ولیکن، نفقه فرزند دختر، همچنان با پدرش است، اگرچه با او زندگی نکند.

در ادامه بخوانید: حضانت فرزند دختر بعد از فوت پدر

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دختر بعد از نه سالگی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارایه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت دختر بعد از نه سالگی​ پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- حضانت دختر بعد از نه سالگی با چه کسی است؟

حضانت دختر بعد از نه سالگی با هر کدام از والدینی خواهد بود که خود فرزند دختر اقدام به انتخاب آن نماید که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

 

2- حضانت دختر قبل از نه سالگی با چه کسی است؟

حضانت دختر قبل از نه سالگی با توجه به قانون مدنی از این قرار است که تا سن هفت سالگی مادر اولویت به نگهداری و حضانت دارد و بعد از هفت سالگی تا نه سالگی با پدر است البته استثنائاتی نیز هست که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

 

3- حضانت دختر بعد از نه سالگی در کدام ماده قانون مدنی آمده است؟

در خصوص حضانت دختر بعد از نه سالگی باید به ماده 1169 قانون مدنی مراجعه کرد که اولویت در حضانت را فارغ از جنسیت تا هفت سالگی با مادر و تا سن بلوغ با پدر دانسته و در صورت بروز اختلاف دادگاه تصمیم می گیرد که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

منبع : حضانت دختر بعد از نه سالگی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6DVz
نظرتان را بنویسید