شرایط تاسیس کلینیک رادیولوژی

شرایط تاسیس کلینیک رادیولوژی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
مجوز تاسیس موسسات رادیولوژی و تصویر برداری فقط به رادیولوژیست ها و به عبارت بهتر فارغ التحصیلان رشته پرتوشناسی رادیولوژی با رعایت تمامی ضوابط تجهیزاتی و ساختمانی داده می شود . این مراکز می توانند با توجه به نوبت های کاری مندرج در پروانه تاسیس و با حضور مسئول فنی در همه ساعات اداری ، مجوز فعالیت کلینیک رادیولوژی را دریافت نمایند .




رادیولوژی یک رشته تشخیصی ، درمان و پزشکی است که در برگیرنده مجموعه از روش های تصویر برداری تشخیصی – درمانی و مداخله ای می باشد که با استفاده از اشعه X  ( ایکس ) امواج فراصوتی و میدان های مغناطیسی انجام می شود . متخصص رادیولوژی با استفاده از تجهیزاتی مانند دستگاه سنوگرافی ، ماموگرافی ، پری اپیکال ، پانورکس ، سفالومتری به تشخیص بیماری ها می پردازد .

متخصص رادیولوژی کسی است که علاوه بر داشتن مدرک دکتری پزشکی دارای دانشنامه تخصصی تایید شده از وزارت بهداشت نیز باشد . البته این بدان معنا نیست که فارغ التحصیلان لیسانس رادیولوژی امکان تاسیس کلینیک رادیولوژی را ندارند بلکه با رعایت شرایط خاصی که در آیین نامه تاسیس مراکز تصویر برداری آمده این اجازه به آنان نیز داده می شود . برای اطلاع از این شرایط در ادامه به بررسی نحوه تاسیس مطب رادیولوژی می پردازیم .



شرایط تاسیس مرکز رادیولوژی
اجازه تاسیس موسسات تصویر برداری پزشکی به اشخاص حقیقی که دارای تخصص در رشته رادیولوژی و یا مدرک کارشناسی و بالاتر در این رشته هستند داده می شود . در صورتی که متقاضی تاسیس مرکز رادیولوژی یک شخص حقوقی مانند شرکت های خدمات بهداشتی باشد ، حتما یکی از موسسین آن باید دارای مدرک تحصیلی رادیولوژی باشد .

مسئول فنی کلینیک تصویر برداری پزشکی باید پزشک متخصص رشته رادیولوژی بوده تا پس از تایید صلاحیت ، پروانه مرکز به اسم او صادر شود . علاوه بر این از دیگر شرایط انتخاب مسئول فنی این است که هر متخصص رادیولوژی می تواند حداکثر مسئولیت فنی دو نوبت کاری در یک موسسه را بر عهده گیرد . این نوبت ها که شامل نوبت های صبح ، عصر و شب می باشد بر روی پروانه مسئول فنی درج می گردد .



 مراحل و مدارک تاسیس مراکز رادیولوژی :



متقاضی تاسیس رادیولوژی در ابتدا باید درخواست تاسیس کلینیک خود را به معاونت دانشگاه مربوطه ارائه کند . پس از اخذ موافقت اصولی از وزارت بهداشت موظف است مدارک زیر را طبق زمان بندی ابلاغی ارائه دهد .



 معرفی مکان و ارائه نقشه ساختمان و ارائه آدرس و تلفن

 ارائه لیست تجهیزات موسسه و کسب تاییدیه آن

 رعایت ضوابط حفاظتی

 ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی

 ارائه لیست پرسنل

 اخذ پروانه بهره برداری

 آغاز فعالیت و اعلام شروع به کار به دانشگاه مربوطه



متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در رشته پرتوشناسی ( رادیولوژی ) را دارند می توانند برای آشنایی بیشتر با نحوه قبولی در دانشگاه ها و درصد لازم برای هر درس این رشته مقاله زیر را مطالعه نمایند . با عضویت در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی هیوا می توانید از سایر اطلاعیه نیز با خبر شوید .

بیشتر بخوانید: کارنامه قبولی پرتوشناسی سراسری









شرایط ساختمانی تاسیس مرکز رادیولوژی
حداقل مساحت موسسه رادیولوژی می بایست 90 متر بوده و در صورتی که مرکز در طبقه + 1 قرار دارد باید از آسانسور برای جا به جایی بین طبقات استفاده شود . مرکز رادیولوژی باید در ساختمانی غیر مسکونی تاسیس شود و ارتفاع کف تا سقف حداقل 2.700 متر باشد . سایر ضوابط تجهیزاتی به شرح زیر می باشد :



 در صورت ارائه خدمات سونوگرافی ، وجود یک دستگاه سونوگرافی ضروری است

 کلیه دستگاه های رادیولوژی عمومی MRI , CT-SCAN  مورد استفاده در مرکز باید دیجیتال و film less  باشد

 نصب کلیه دستگاه های رادیولوژی باید طبق استاندارد های ابلاغی انجام شود

 تامین تهویه مناسب و تهیه اجناس مقاوم برای کف و دیوار های ساختمان

 بکارگیری وسایل حفاظت فردی و شیلد های محافظ به تفکیک اعضای بدن



متقاضیان توجه داشته باشند که رشته پرتوشناسی ( رادیولوژی ) با رشته پرتودرمانی ( رادیوتراپی ) از نظر شیوه درمان و استفاده از تجهیزات متفاوت است . رادیولوژیست ها با استفاده از دستگاه های تصویر برداری پزشکی ، از بدن انسان تصویر برداری می کنند ، در صورتی که متخصص رادیوتراپی از اشعه برای اجرای عملیات درمانی بر روی بیماری استفاده می نماید .

افرادی که علاقه مند به اشتغاال در رشته پرتوشناسی هستند برای آگاهی از این که دانشگاه ها تا چه رتبه ای را برای پذیرش این رشته در نظر دارند می توانند به مقاله زیر مراجعه کرده و تراز و رتبه های قبولی داوطلبان را مشاهده نمایند .

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا نیز با داشتن تخصص کافی در زمینه بازار کار رشته پرتوشناسی رادیولوژی می توانند شما را از طریق سیستم مشاوره تلفنی هیوا راهنمایی نمایند .

حتما بخوانید: آخرین رتبه قبولی پرتوشناسی سراسری











سوالات متداول


1- شرایط تاسیس مراکز رادیولوژی چیست ؟
مجموع شرایط دریافت مجوز تاسیس مراکز رادیولوژی در متن مقاله توضیح داده شده است که یکی از مهم ترین آن ها داشتن مدرک مرتبط با این رشته است .




2- چه مدارکی برای دریافت مجوز مرکز تصویر برداری پزشکی مورد نیاز است ؟
در ابتدا باید نقشه ساختمان مورد بررسی قرار گرفته و برای دریافت پروانه بهره برداری مسئول فنی معرفی شود که در متن مقاله به توضیح همه این مراحل پرداخته شده است .




3- شرایط ساختمانی محل تاسیس رادیولوژی باید چگونه باشد ؟
محل رادیولوژی به علت استفاده از اشعه و پرتوهای مختلف باید ساختمانی خالی از سکنه باشد و دارای دیوار های مقاومی باشد . سایر شرایط در متن مقاله موجود است .

منبع : شرایط تاسیس کلینیک رادیولوژی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/k3XE
نظرتان را بنویسید