شرایط تاسیس کلینیک گفتار درمانی

شرایط تاسیس کلینیک گفتار درمانی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
شرایط تاسیس دفاتر گفتار درمانی از لحاظ نوع مدرک تحصیلی از استانی به استان دیگر متفاوت بوده و نیازمند سابقه کار مرتبط در رشته گفتاردرمانی در بخش های دولتی یا خصوصی دارای مجوز است . همچنین آسیب شناس گفتار و زبان فقط مجاز به انجام فعالیت هایی است که جزو وظایف وی هستند ، لذا اجازه تجویز دارو و یا تزریق و پانسمان را ندارند .





گفتار درمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان رشته ای از علوم توانبخشی است که توسط یک متخصص بالینی به نام گفتار درمانگر یا آسیب شناس گفتار و زبان به بررسی ، تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی ، اختلالات ادراکی ، اختلالات صوت و مشکلات بلع می پردازد . اختلالات گفتار و زبان به طور کلی عبارتند از تاخیر در رشد گفتار و زبان ، ناروایی گفتار ( لکنت و کلارنژکتومی ، گرفتگی صدا ، بی صدایی و ... ) که گفتار درمانگر موظف به درمان آن ها است .

افرادی که متقاضی تاسیس مراکز گفتار درمانی هستند علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی معتبر می بایست مهارت لازم برای درمان بیماران را نیز کسب کرده باشند . به همین دلیل یکی از شرایط الزامی برای تاسیس مطب گفتاردرمانی داشتن سابقه کار و یا گذراندن طرح نیروی انسانی است . در ادامه مقاله برای آشنایی با تمامی شرایط به توضیح نحوه دریافت مجوز و تاسیس گفتار درمانی می پردازیم .



شرایط تاسیس مراکز گفتار درمانی
جهت بالا بردن سطح کیفی خدمات درمانی در دفاتر گفتار درمانی علاوه بر این که موسس باید مسئولیت انجام وظایفی را برعهده گیرد ، داشتن سابقه کار در رشته گفتار درمانی در مراکز درمانی دولتی ، خصوصی و خیریه به شرح زیر نیز ضروری است :



 اجازه تاسیس دفتر گفتار درمانی در استان های تهران ، اصفهان ، خراسان ، آذربایجان شرقی ، فارس و خوزستان به یک نفر دکترا یا کارشناسی ارشد کار درمانی دارای حداقل 5 سال سابقه کار تمام وقت ضروریست .



 اجازه تاسیس دفتر گفتار درمانی در سایر شهرها به یک نفر کارشناس و بالاتر در رشته کاردرمانی دارای حداقل 3 سال سابقه اشتغال به کار تمام وقت در رشته کار درمانی ضروریست .



 مدت خدمت نظام وظیفه و طرح نیروی انسانی جزو سابقه کار محسوب می شود .



 مدت تحصیل ارشد گفتار درمانی حداکثر تا یک سال و دکتری تا دو سال جزو سابقه کار محسوب می شود .



 وظایف موسس دفتر گفتار درمانی :



 مشاوره و راهنمایی برای پیشگیری از بروز اختلالات گفتاری در کودکان

 مشاوره و آموزش به افراد در معرض ابتلا به اختلالات گفتاری

 ارجاع مراجعین مبتلا به اختلالات گفتاری به سایر درمانگران بر حسب نیاز

 پذیرش بیماران اختلال تولید ، لکنت و تاخیر در رشد گفتار و زبان به طور مستقیم

 عدم تجویز دارو و درخواست رادیو گرافی و آزمایشات پاراکلینیکی

 اجازه تزریق و پانسمان را ندارد



متقاضیان علاقه مند به تاسیس گفتار درمانی با مطالعه مقاله زیر و مشاهده کارنامه داوطلبان می توانند اطلاعات بیشتری را از میزان قبولی این رشته در دانشگاه ها کسب کنند . همچنین عضویت در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی هیوا شما را از سایر اخبار و اطلاعیه های مرتبط آگاه می سازد .

بیشتر بخوانید: کارنامه قبولی گفتار درمانی دانشگاه های سراسری









مدارک و شرایط ساختمانی تاسیس مراکز گفتار درمانی
برای تاسیس مرکز گفتار درمانی ابتدا باید محلی را که دارای حداقل 10 تا 12 متر برای درمان هست در نظر گرفت . همچنین سالن انتظار و محل قرار گرفتن سرویس بهداشتی نیز باید متناسب با تعداد مراجعه کنندگان باشد . این مراکز می بایست دارای وسایل کمک آموزشی مانند پازل ، کتاب ها و سی دی های آموزشی و ضبط صوت نیز باشند .

متقاضیان برای دریافت مجوز تاسیس گفتاردرمانی باید اسکن مدارک زیر را در سایت parvaneh.irimc.org بارگذاری نموده و در صورت نداشتن هیچ گونه مشکلی تجهیزات لازم برای تاسیس کلینیک گفتار درمانی را تهیه نمایند .



 مدارک تاسیس کلینیک گفتار درمانی عبارت است از :



 یکی از مدارک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و یا دکتری گفتار درمانی

 گواهی انجام معافیت خدمات قانونی

 گواهی سابقه اشتغال به گفتار درمانی

 اصل فیش های بانکی طبق مقررات مربوطه

 اعلام کتبی آدرس و شماره تماس

 گواهی عدم سوء پیشینه و اعتیاد



افرادی که با مطالعه مطالب فوق علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته گفتار درمانی شدند می توانند با مشاهده آخرین رتبه قبولی داوطلبان از نحوه پذیرش در دانشگاه ها مطلع شده و بر این اساس برنامه ای منظم و جامع برای مطالعه دروس خود داشته باشند .

در صورت داشتن هر سوالی می توانید با کارشناسان سامانه مشاوره هیوا تماس گرفته و از طریق سیستم مشاوره تلفنی هیوا در هر زمان بهره مند شوید .

بیشتر بخوانید: آخرین رتبه قبولی رشته گفتار درمانی سراسری











سوالات متداول


1- شرایط تاسیس کلینیک گفتار درمانی چیست ؟
تاسیس مراکز گفتار درمانی در هر استانی نیازمند شرایط خاصی است که در متن مقاله به آن پرداخته شده است .




2- چه مدارکی برای تاسیس دفاتر گفتار درمانی مورد نیاز است ؟
یکی از مدارک مهم تاسیس گفتار درمانی داشتن گواهی سابقه کار مرتبط است که در متن مقاله به آن اشاره شده است .




3- وظایف گفتار درمانگر چیست ؟
وظایف آسیب شناس زبان در متن مقاله توضیح داده شده که پیشگیری و درمان اختلالات گفتاری از جمله آن هاست .

منبع : شرایط تاسیس کلینیک گفتار درمانی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/j36l
نظرتان را بنویسید