تحصیل در رشته بینایی سنجی در کشور مالزی

تحصیل در رشته بینایی سنجی در کشور مالزی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

مالزی یکی از کشورهایی است که رشته بینایی سنجی را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. مدرک دانشگاه مالزی مورد تایید وزارت علوم ایران بوده و فارغ التحصیلان اپتومتری می توانند با استفاده از مدرک خود و رعایت برخی شرایط، در ایران مطب بینایی سنجی تاسیس نمایند.

 

 

فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی یا اپتومتری به عنوان یک متخصص در زمینه مراقبت های چشمی و شناخت آسیب های چشمی شناخته می شوند. این افراد چشم ها را معاینه و آسیب های به وجود آمده یا اختلالات چشمی را تشخیص و درمان می نمایند. برخی از این افراد به محض فارغ شدن از این رشته وارد بازار کار می شوند و در کلینیک های درمانی و مراکز بهزیستی مشغول به کار می شوند، اما برخی از افراد دیگر به ادامه تحصیل در این رشته علاقمند بوده و با توجه به اهمیت این رشته قصد دارند به ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه های خارج از کشور بپردازند. از جمله کشورهای مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل به دلیل پایین بودن هزینه های تحصیل واعتقاد به دین اسلام، کشور مالزی می باشد. بنابراین، افراد بسیاری این کشور را برای تحصیل مدنظر قرار می دهند.

از آنجا که شرایط تحصیل در دانشگاه های هر کشور متفاوت است افرادی که قصد اپلای یا ادامه تحصیل در این رشته را دارند می بایست از قوانین تحصیل و تعداد واحدهای درسی این رشته اطلاع داشته باشند تا بتوانند بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرند. بنابراین، در این مقاله ضمن معرفی رشته اپتومتری در مالزی، نیز تعداد واحدهای درسی موردنیاز برای تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس این رشته در این کشور می پردازیم.

 

مزایای تحصیل در رشته بینایی سنجی در مالزی

افراد بسیاری برای تحصیل در خارج از کشور به خصوص در رشته های گروه علوم پزشکی به دنبال کشوری مناسب از جهت هزینه و شرایط تحصیلی می باشند. ازجمله کشورهای مورد استقبال در این زمینه برای مهاجرت، کشور مالزی  است که به دلیل امکانات آموزشی با کیفیت و هزینه پایین تحصیل نسبت به سایر کشورها، دیگر افراد دغدغه ای برای ورود به تحصیل در رشته پزشکی، بینایی سنجی و داروسازی و.... را نخواهند داشت. همچنین، از آنجا که برای ورود به دانشگاه های مالزی شرط سنی لحاظ نمی شود افراد بسیاری می توانند بدون در نظر داشتن سن خود به تحصیل در این دانشگاه ها اقدام نمایند.

 

فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی، مراقبت های اولیه بینایی که شامل تست و اصلاح بینایی، تشخیص تغییرات بینایی، تجویز و توزیع لنزهای اصلاحی، تشخیص برخی ناهنجاری های چشمی را برای برخی بیماری های چشمی ارائه می دهند. با این حال، بسیاری از مردم تفاوت بین یک بیناسج با یک چشم پزشک را نمی دانند و فکر می کنند هر دو کار یکسانی را انجام می دهند.

 

اما چشم پزشکان، پزشکانی هستند که برای تخصص در مراقبت از چشم و بینایی آموزش دیده و دارای مجوز طبابت و جراحی هستند. آن ها بیماری های چشم را تشخیص داده و علاوه بر درمان، جراحی چشم را نیز انجام می دهند و برای اصلاح مشکلات بینایی، عینک و لنزهای تماسی را تجویز و نصب می نمایند.

 

همچنین، بیناسنج ها نسخه ای برای اصلاح بینایی و آزمایش های بینایی نمی نویسند. درواقع آن ها تست های بینایی را انجام داده و مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی یا دوربینی و بیماری های چشمی را تشخیص می دهند و متناسب با مشکلات و بیماری های چشمی درمان و مشاوره لازم را ارائه می دهند و در صورتی که قادر به کمک به بیمار نباشند بیمار را به پزشک متخصص چشم ارجاع می دهند.

 

اپتومتریست ها در کشور مالزی نیز اجازه تجویز دارو را ندارند و کلیه داروها باید تحت نظارت پزشک تجویز شوند. البته لازم به ذکر است در سال 2008 انجمن اپتومتریست های مالزی ( AMO ) درخواست بررسی مجدد این قانون را خواستار شدند که تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.

بسیاری از دانشگاه های مالزی برای متقاضیان واجد شرایط، بورسیه های تحصیلی مختلفی در نظر می گیرند. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در کشور مالزی به متن مقاله زیر مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: تحصیل در مالزی

 

 

تحصیل بینایی سنجی در مالزی

رشته اپتومتری در کشور مالزی بر اساس قانون مصوب اپتومتری در سال 1991 به عنوان حرفه ای در نظر گرفته شده که بر اساس آن قدرت بینایی افراد اندازه گیری شده و به کمک لنز و پریزم عیوب بینایی تصحیح می گردد.

 

اپتومتریست ها برای تحصیل در کشور مالزی پس از گذراندن یک دوره چهار ساله و اخذ مدرک لیسانس ( BSc ) می توانند به عنوان مراقبین اولیه سلامت بینایی ( Primary Healthcare Practitioners ) مشغول به کار شوند.

مقاطع تحصیلی

 

در حال حاضر هفت دانشگاه در کشور مالزی در مقطع لیسانس و دو دانشگاه UKM و UiTM در دوره های تحصیلی فوق لیسانس و PHD به صورت تمام وقت و پاره وقت دانشجو می پذیرند. همچنین، دوره لیسانس در دانشگاه های مالزی 4 سال، فوق لیسانس 2-3 سال و دکتری  2-4 سال می باشد.

 

طبق انجمن اپتومتریست های مالزی (AMO)،  شرط لازم برای فعالیت و اشتغال به عنوان بینایی سنج این است که متقاضیان در شورای اپتیکال مالزی (MOC) ثبت نام نمایند.همچنین، لازم است مدرک اخذ شده توسط وزارت بهداشت مالزی به رسمیت شناخته شود.

 

 

فرصت های شغلی تحصیل بینایی سنجی در مالزی

 

در حال حاضر در کشور مالزی 834 اپتومتریست و نزدیک به 3000 چشم پزشک مشغول به کارند. بر اساس گزارشی که وزارت علوم مالزی در سال 2010 منتشر نمود، این کشور با کمبود حداقل 3600 اپتومتریست مواجه است و در حال حاضر به ازای هر 7000 نفر یک اپتومتریست مشغول به کار است. به دلیل کمبود اپتومتریست در این کشور، استخدام اپتومتریست از کشورهای مجاور مانند هند و چین انجام می پذیرد.

 

وضعیت شغلی رشته اپتومتری در کشور مالزی نسبتاً مناسب است هر چند هنوز این رشته در میان مردم چندان شناخته شده نیست و اغلب از تفاوت میان اپتومتریست و اپتیشن آگاه نیستند. میانگین درآمد ماهیانه یک اپتومتریست در مالزی برابر 2300 رینگیت می باشد که با توجه به وضعیت اقتصادی این کشور درآمد نسبتاً مطلوبی است.

 

اپتومتریست ها در کشور مالزی می توانند علاوه بر اشتغال در مطب های شخصی، در بیمارستان ها، کلینیک های چشم پزشکی، مؤسسات ساخت و فروش عینک و شرکت های فروش و توزیع تجهیزات اپتیکی مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است تأسیس یک موسسه ساخت عینک در کشور مالزی منوط به نظارت یک اپتومتریست می باشد.

بیشتر بخوانید: تحصیل در ترکیه

 

دانشگاه های دارای رشته بینایی سنجی در مالزی

 

همان طور که گفته شد هفت دانشگاه در کشور مالزی دوره های اپتومتری برگزار می نمایند. این مؤسسات عبارتند از :

 

نام دانشگاهآدرس سایت دانشگاه
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)www.ukm.my
Universiti Teknologi MARA (UiTM)www.uitm.edu.my
International University College of Technology Twintechwww.twintech.edu.my
International Islamic University Malaysiawww.iium.edu.my
SEGi University Collegewww.segi.edu.my
Management & Science Universitywww.msu.edu.my
National Institute of Ophthalmology

nioeyes.com

 

تحصیل در رشته اپتومتری برای دانشجویان خارجی در این دانشگاه ها نیز امکان پذیر است، میانگین هزینه هر ترم تحصیلی برای دانشجویان خارجی تقریباً برابر 1500 رینگیت می باشد.

 

انجمن ها و تشکل های بینایی سنجی در مالزی

 

دانشجویان می توانند بعد از فارغ التحصیلی عضو انجمن اپتومتریست ها شوند تا مشکلات و بیماری های چشمی را ارجاع دهند و با کمک یکدیگر بتوانند گام بزرگی در جهت پیشرفت علم اپتیک در حفظ بینایی نمایند.

 

انجمن و تشکل هاآدرس سایت
Association of Malaysian Optometrists (AMO)www.amoptom.org
Malaysian Optical Council (MOC)www.mapo.org.my

 

افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، می توانند برای اطلاع از شرایط و نحوه پذیرش دانشگاه های خارج از کشور مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: تحصیل در خارج از کشور

 

واحدهای درسی بینایی سنجی در مالزی

تعداد واحد های درسی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس بینایی سنجی مالزی متفاوت است و بستگی به این دارد که چه دانشگاهی را برای اپلای یا ادامه تحصیل انتخاب نمایید. بنابراین، در ادامه این مقاله برای آشنایی با تعداد واحدهای درسی در سال های متفاوت توضیحاتی ارائه می شود.

 

دوره لیسانس بینایی سنجی دانشگاه های مالزی

 

همان طور که گفته شد در مقطع لیسانس برای گذراندن تعداد واحد های ارائه شده 4 سال و در فوق لیسانس 2 تا 3سال زمان می برد. در ادامه مقاله در جدول زیر تعداد واحدهای درسی رشته اپتومتری در هر سال تحصیلی برای آشنایی بیشتر ذکر شده است. 

 

سال اولسال دوم سال سومسال چهارم
ZH 2032   English for Life SciencesNV 2034   Visual OpticNV 3011   Ophthalmic Dispensing INV 4012   Clinic Contact Lenses I
HM 1011   Civil Defense  NV 2272   Ophthalmic Optic INV 3013   Contact Lenses INV 4013   Primary Optometry Clinic II
ZH 1—2    English (Electives)NV 2053   Ocular PhysiologyNV 3054   Primary Clinical Method IIINV 4032   Diagnosis and Refractive Treatment
HW 1021   Civil Defense IINV 2092   Pathology for OptometryNV 3232   Ocular PharmacologyNV 4033   Special Clinic II
ZT 1—3   General StudyNV 2093   Primary Clinical Method INV 3252   Binocular Disorder INV 4052   Practical Management
ZT 1032   Civilization of Islam & AsiaNV 2212   General PharmacologyNV 3272   Basic Ocular DiseasesNV 4053   Research Project I
ZT 1042   Ethnic RelationsNV 2282   Ophthalmic Optic IINV 3292   Pediatric Optometry & Special PopulationNV 4022   Clinic Contact Lenses II
ZT 1--3    General StudyNV 2024   Primary Clinical Method IINV 3021   Contact Lenses IINV 4023   Primary Optometry Clinic III
NB 1054   Human PhysiologyNV 2063   Binocular VisionNV 3041   Ophthalmic Dispensing IINV 4042   Diagnosis Differential Optometry
NV 1033   Medical BiochemistryNV 2224   Monocular Visual ProcessNV 3044   Environmental OptometryNV 4043   Special Clinic III
NV 1212   Basic AnatomyNV 2262   Clinical Optic SystemNV 3242   Primary Optometry Clinic INV 4063   Research Project II
NV 1064   Optic for Optometry-NV 3282   Special Clinic I-
NV 1024   Ocular Optometry-NV 3422   Subnormal Vision-
NV 1062   Basic Microbiology-NV 3442   Binocular Disorder II-
--NV 3462   Ocular Diseases-
--NV 3412   Optometry Practical-

 

 

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، می توانند از طریق بورسیه تحصیلی با هزینه کم به اهداف مورد نظر خود برسند. برای آشنایی با شرایط بورسیه تحصیلی می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی

 

دوره فوق لیسانس بینایی سنجی دانشگاه های مالزی

 

دانشجویان برای تحصیل در مقاطع بالاتر بینایی سنجی مالزی می بایست با تعداد واحدهای درسی هر ترم آشنا شوند تا بتوانند بهترین برنامه ریزی درسی را طبق هدف خود داشته باشند.

 

سال اولسال دوم
ترم 1ترم2ترم 1 و ترم 2
NV 5014        Ocular TherapeuticsNV 5023        Methods & Research EthicsNV 501F        Dissertation
NV 5213        Advanced Clinical Optometry INV 5133        Advanced Clinical Optometry II-
NV 5214        Advanced Contact Lenses PracticeElective (Choose 1 course = 4 units)-
-NV 5124        Industrial Optometry-
-NV 5324        Advanced Binocular Vision Aftercare-
-NV 5524        Pediatric Optometry-
-NV 5724        Geriatric Optometry-

 

دوره دکتری بینایی سنجی دانشگاه های مالزی

 

دانشجویان دکتری بینایی سنجی در خارج کشور از جمله مالزی معمولا باید 50 واحد درسی را پاس نمایند. از این تعداد واحدها، حدود 30 واحد مربوط به دروس اختصاصی و  20 واحد مربوط به انجام پروژه و تحقیق در مورد بینایی سنجی است که در آخر ترم باید از آن دفاع کنند. این رشته دارای کارآموزی نیز بوده که زیر نظر دانشگاه در مراکز خاصی انجام می شود.

 

افرادی که دارای مدرک اپتومتری یا بینایی سنجی هستند می توانند از این فرصت استفاده نمایند و کلینیک بینایی سنجی مختص به خود را تاسیس نمایند. برای اطلاع از نحوه تاسیس کلینیک بینایی سنجی در ایران می توانید به مقاله زیر مراجعه نموده و از شرایط اخذ مجوز و پروانه بهره برداری مطلع شوید.

 

متقاضیان رشته بینایی سنجی که قصد ادامه تحصیل یا اپلای در کشور مالزی را دارند، در صورت هرگونه سوال در این زمینه می توانند با کارشناسان مشاوره هیوا تماس بگیرند و از راهنمایی های مشاوران ما از طریق سیستم تلفنی هیوا استفاده نمایند.

 

در ادامه بخوانید: شرایط تاسیس کلینیک بینایی سنجی



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ اپتومتریست ها بعد از گذراندن مقطع لیسانس در مالزی آیا می توانند مشغول به کار شوند؟

✔️ بله، بعد از گذراندن مقطع لیسانس می توانند به عنوان مراقبین اولیه سلامت بینایی مشغول به کار شوند برای آشنایی با وظایف این حرفه می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید.



 

2- ✔️ چند دانشگاه در کشور مالزی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس رشته بیناسنجی دانشجو می پذیرند؟

✔️ همان طور که در متن مقاله اشاره حدود 7 دانشگاه در مقطع لیسانس و 2 دانشگاه در مقطع فوق لیسانس در رشته اپتومتری دانشجو می پذیرند.



 

3- ✔️ اپتومتریست ها در چه جاهایی  در کشور مالزی مشغول به کار می شوند؟

✔️ اپتومتریست ها در کشور مالزی می توانند علاوه بر اشتغال در مطب های شخصی، در بیمارستان ها، کلینیک های چشم پزشکی مشغول به کار شوند برای اطلاعات بیشتر می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید.

منبع : تحصیل در رشته بینایی سنجی در کشور مالزی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GL88
نظرتان را بنویسید