نمونه فرم شکواییه

نمونه فرم شکواییه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

فرم شکواییه، برگه ای است که فرد شاکی، می تواند شکایت خود را در خصوص جرم اتفاق افتاده، با دانلود نمونه فرم انواع شکایت کیفری و با کمک از نمونه شکواییه های موجود، در آن ثبت کند. پس از پر کردن فرم شکواییه که نمونه فرم های آن، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موجود است، شکایت فرد، از طریق همین دفاتر، ثبت و جهت رسیدگی های بعدی، به داسرا یا دادگاه ارسال می شود.

 

 

هنگامی که جرمی بر علیه کسی رخ می دهد، فرد می تواند تحت عنوان شاکی پرونده، با مراجعه به کلانتری جهت اعلام گزارش و سپس مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت شکایت، جهت رسیدگی های بعدی و ارجاع آن به دادسرا یا دادگاه، نماید.

در قانون، ثبت شکایت و انجام هر کاری، باید طبق ضوابط و مقررات مخصوص به خود انجام شود که این تشریفات در قوانینی نظیر قانون آیین دارسی کیفری آمده است. برای مثال، ثبت شکایت، باید حتما مطابق آئین و تشریفات ثبت شکایت که در قانون آئین دادرسی کیفری آمده است و در فرم های مخصوص شکواییه، باشد. 

از این رو، در این مقاله، به بررسی اینکه شکواییه چیست می پردازیم و سپس به ارائه نمونه شکواییه، فرم شکواییه و نحوه پر کردن فرم شکواییه با کمک گرفتن از یک نمونه شکواییه، خواهیم پرداخت و در ادامه، یک فایل، برای دانلود نمونه فرم انواع شکایت کیفری، خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.



 

تعریف شکواییه

در تعریف شکواییه باید گفت: شکواییه یا شکایت نامه، برگه ای است که فرد شاکی، شکایت خود را از یک جرم، در آن ثبت می کند. استفاده از شکواییه، مختص جرائم، تخلفات و جنایات کیفری است و با دادخواست حقوقی که به دادگاه حقوقی ارائه می شود، متفاوت است.

شکواییه، هم می تواند یک برگه عادی باشد، هم یک فرم خام چاپی؛ در هر دو صورت، شکواییه باید حاوی اطلاعات زیر باشد :

نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کدپستی شاکی

موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم

ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی

ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان

مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان

حتما بخوانید: شکواییه یا شکایت نامه چیست و نحوه تنظیم آن

 

نمونه فرم شکواییه

در قسمت قبل در خصوص اینکه شکواییه چیست، صحبت کردیم و گفتیم به علت تفاوت دادخواست حقوقی و شکایت کیفری، شکواییه، فقط مخصوص زمانی است که جرمی اتفاق افتاده است. اولین مرحله هر شکایتی، ثبت آن بر اساس نمونه شکواییه های مرتبط با موضوع، در فرم شکواییه و ارجاع آن به دادسرا یا دادگاه، توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

متقاضیان ثبت شکایت، برای ثبت شکایت و ارجاع آن به داسرا یا دادگاه، ملزم به رعایت تشریفات مربوط به ثبت شکواییه که در قانون آیین دادرسی کیفری آمده است، می باشند. از جمله تشریفات، ثبت شکایت در فرم شکواییه است. در زیر، یک نمونه فرم شکواییه، ارائه می شود:

 

نمونه فرم شکواییه

 

دانلو نمونه فرم شکواییه

  • نمونه فرم شکواییه
  • حجم فایل:223KB

دانلود فایل

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم شکایت نامه یا شکواییه

 

 

 

نحوه پر کردن نمونه فرم شکواییه

در قسمت های قبل، در خصوص اینکه شکواییه چیست و نمونه فرم شکواییه چگونه است، توضیح دادیم و یک فایل، برای دانلود نمونه فرم انواع شکایت کیفری را نیز، خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. در این قسمت مقاله، قصد داریم تا با استفاده از یک نمونه شکواییه، در خصوص نحوه پر کردن فرم شکواییه، نکاتی را بیان نماییم. 

به عنوان مثال، شخص "الف" به قصد سفر، کلید خانه خود را به شخص "ب" که همسایه آنها می باشد، می سپارد تا در نبود آنها، به گلدان های خانه آب دهد. در زمانی که صاحب خانه در سفر است، شخص "ب" اقدام به سرقت دو تخته فرش دست بافت از خانه "الف" می نماید و حین سرقت، دستگیر می شود. شخص "الف"، قصد طرح شکایت سرقت را دارد. بر این اساس شخص "الف"، مطابق زیر، باید اقدام به پر کردن فرم شکواییه نماید:

در قسمت مربوط به مشخصات شاکی: اقدام به وارد نمودن مشخصات کامل خود نماید. چنانچه وکیل دادگستری، به وکالت از شاکی اقدام می کند، در قسمت وکیل باید مشخصات او ذکر گردد.

در قسمت مربوط به مشخصات مشتکی عنه: اقدام به وارد نمودن نام و نام خانوادگی و آدرس شخص "ب" نماید. در صورت عدم اطلاع از نام پدر، شماره ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد، وارد کردن این اطلاعات ضروری نیست.

در قسمت شکایت: باید، موضوع شکایت سرقت ذکر شود و محل و تاریخ دقیق وقوع جرم به همراه میزان زیان وارده ذکر شود.

در قسمت ادله: باید ادله ای که با آن ها، می توان جرم سرقت را اثبات نمود و قابل ارائه به دادگاه نیز می باشند را ذکر نمود.

در قسمت شرح شکایت: باید به طور دقیق به توضیح و ذکر اتفاق مورد شکایت پرداخت.

در ادامه بخوانید: برای شکایت به کجا مراجعه کنم

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه فرم شکواییه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه فرم شکواییه پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- نمونه فرم شکواییه چیست؟

برای ثبت هر شکایت توسط شاکی بایداقدام به ثبت آنها در برگه شکواییه نمود به فرم هایی که شکات اقدام به ثبت شکایت خود در آن ها می نمایند نمونه فرم شکواییه می گویند که توضیحات آن در متن مقاله آمده است.

 

2- در نمونه فرم شکواییه چه مواردی باید ذکر گردد؟

در نمونه فرم شکواییه باید مشخصات دقیق شاکی و مشخصات متهم در صورت اطلاع از آن و موضوع و ادله شکایت ذکر شود که توضیحات آن در متن مقاله آمده است.

 

3- نحوه پر کردن نمونه فرم شکواییه چگونه است؟

نحوه پر کردن نمونه فرم شکواییه بدین صورت است که باید در ستون مربوط به هر موضوع نظیر مشخصات شاکی موضوع شکایت ادله شرح شکایت اطلاعات دقیق مربوط به آن موضوع ذکر شود که توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : نمونه فرم شکواییه

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yqXV
نظرتان را بنویسید