ابراء یا برائت ذمه و شرایط آن

ابراء یا برائت ذمه و شرایط آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی معنی ابراء یا برائت ذمه و شرایط آن می پردازیم . 

 

در حقوق وقتی کسی تعهدی را قبول می کند موظف به انجام آن چیزی است که به آن متعهد شده است و در غیر این صورت قانون راه هایی را برای اجبار او به انجام تعهد در نظر گرفته است . با این وجود در قانونی اسبابی تعهد عنوان اسباب سقوط تعهد نیز مطرح شده است که بیان کننده شرایطی هستند که انجام یک تعهد ساقط شده است و دیگر دیگر مسئولیتی بر عهده متعهد نیست مثل وقتی که تعهد اجرا می شود یا تهاتر ، اقاله ، تبدیل تعهد و ... . یکی از اسباب سقوط تعهد ابراء ذمه متعهد است که در راستای توضیح بیشتر در این باره در این مقاله به بررسی مفهوم ابراء و شرایط ابراء می پردازیم . 



 

ابراء ذمه یعنی چه

ابراء از ریشه کلمه " برء " است و به معنای رها کردن و خلاص کردن است ؛ ابراء در اصطلاح حقوقی در ماده 289  قانون مدنی تعریف شده است و آمده است که : " ابراء عبارت از این است که دائن از حق خود به اختیار صرف نظر نماید . " بنابراین معنی ابراء ذمه را می توان اینگونه بیان کرد که در صورتی که کسی انجام تعهدی ،  مثل پرداخت پولی ، را از دیگری بخواهد ، در صورتی که صاحب این پول از حق خود بابت دریافت آن صرف نظر کند ، ابراء صورت گرفته است . 
وقتی برائت صورت بگیرد ، دیگر نمی توان به دین رجوع کرد زیرا دین مدیون ساقط شده است و امکان برگشت به آن وجود ندارد .

 

شرایط ابراء

برای اینکه صاحب حق بتواند ذمه مدیون را بری کند باید برای انجام این کار رضایت داشته باشد و تحت اجبار و اکراه اقدام به برائت ذمه مدیون نکرده باشد ، علاوه بر این باید از نظر قانونی برای این کار اهلیت داشته باشد . نکته دیگر در مورد شرایط ابراء این است که ابراء کننده باید قانونا اختیار انجام این کار را داشته باشد . 
از جمله سایر شرایط ابراء می توان به شرایط موضوع ابراء اشاره کرد به این ترتیب که دینی را می توان ابراء نمود که موجود باشد و به طور مسلم بر ذمه مدیون باشد ولی فرقی بین اینکه دین حال یا موجل باشد ، نیست .

 

 

 

​برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ابراء یا برائت ذمه و شرایط آن در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ابراء یا برائت ذمه و شرایط آن پاسخ دهند . 

منبع : ابراء یا برائت ذمه و شرایط آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/xp1J
نظرتان را بنویسید