درمان آبریزش بینی یا زکام در طب سنتی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
مستر وبگرد
زکام بیماری رایجی است که اکثر مردم به طور سرپایی به آن مبتلا شده و بهبود می یابند. بعضی از پزشکان ازجمله اطبای سنتی آن را ام الامراض نامیده اند، چون بدن را ضعیف کرده و برای ابتلا به بیماری های دیگر آماده می سازد.

در روایات آمده است که رسول خدا «ص» بیمارى زکام خود را درمان نمى ‏فرمود و براى رفع آن دارو به کار نمى ‏برد و می‌فرمود هیچ کس نیست جز آنکه رگى از بیمارى خوره(جذام) دارد، و چون زکام می شود ریشه آن بیمارى (یا رگ) را خشک می کند.

تنها چیزی که می تواند وارد ژن شود، ویروس است. ویروس زکام و سرماخوردگی داخل ژن بیماری جذام یا خوره می شود و آن را سرکوب می کند.امروزه به خاطر درمان سرماخوردگی، بیماری های ژنتیکی زیاد شده است.

البته در سرماخوردگی باید استراحت و پرهیز در حد کافی باشد و اگر این بیماری با این فایده ای هم که دارد طول بکشد مضر است و قانون مفید بودن آن سه روز است که بدن با آن ویروس درگیر می شود و آن را خارج می کند و در برابر ویروس و بیماری ژنتیکی مقاوم می شود.

لازم به ذکر است که زکام با نزله تفاوت دارد. نزله، مخاط پشت حلق است که با علایم گرفتن صدا به ویژه اول صبح بعد از بیدار شدن از خواب، دشواری تکلم و ترشحات پشت حلق مشخص می شود. نزله حتماً باید درمان شود.


علایم زکام
فرد از راه بینی به ‌سختی نفس می‌ کشد
در بینی سخن گفتن
خروج ترشحات و رطوبات از بینی بر‌خلاف عادت طبیعی
فرد در حس بویایی دچار مشکل می‌ شود.


چگونه آبریزش بینی را قطع کنیم ؟ درمان زکام در طب سنتی
به منظور درمان زکام در طب سنتی چند قطره اسانس نعناع را در یک فنجان آب داغ بریزید و با بخار آن بخور کنید. این کار باعث می‌شود که التهاب‌ های مجرای بینی و برونشیت از بین برود.

جهت درمان زکام با طب سنتی از روغن سرو کوهی استفاده کنید. روغن سرو کوهی یا اُرس متابولیسم بدن را تحریک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همین امر باعث می‌شود که بتوانیم سریع‌تر با ویروس‌ها مقابله کنیم.

چوب میخک یک بخور فوق‌ العاده برای درمان زکام با طب سنتی محسوب می‌ شود. میخک بسیار معطر است و همین خاصیت آن باعث می‌ شود مجاری تنفسی باز شوند و شما می‌توانید به راحتی نفس بکشید.

به منظور کمک به درمان آبریزش بینی با طب سنتی مصرف مواد غذایی تند و تیز را قطع کنید یا به حداقل برسانید. توصیه می شود موادی مانند پیاز را که در اغلب غذاها به کار می روند به صورت پخته مصرف کنید. هنگام سرخ کردن پیاز نیز بهتر است در معرض بوی آن قرار نگیرید و از تهویه هوای مناسب استفاده کنید تا به درمان آبریزش بینی با طب سنتی کمک شود.

بعد از بیرون آمدن از حمام، چه در تابستان و چه زمستان حتما سر خود را بپوشانید تا استفاده از روشهای درمان آبریزش بینی در طب سنتی موفقیت آمیز باشد.

برای تقویت مغز و توفقیق در درمان آبریزش بینی در طب سنتی از خوراکی هایی مثل سیب، گلابی، برخی از انواع آجیل (بدون نمک و بوداده نشده) مثل بادام شیرین درختی، پسته، فندق و بعضی ادویه ها و سبزی ها مثل جعفری استفاده کنید.

یک داروی گیاهی برای آبریزش بینی در کودکان و بزرگسالان تخم گشنیز است. تخم گشنیز را می توانید به صورت دم کرده و بخور استنشاق کنید یا اینکه پودر آن را به میزان برابر با تخم گشنیز و نبات سفید بکوبید و بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق مرباخوری از آن میل کنید.

دیگر داروی گیاهی برای آبریزش بینی در کودکان و بزرگسالان روغن بنفشه است. ناحیه سینوس ها و مخاط بینی را با روغن بنفشه چرب کنید. این کار به تقویت ناحیه سر کمک می کند.

گاهی در اثر برخورد هوای سرد بر سر زکام عارض می شود که میکروبی نیست، بلکه یک عکس العمل طبیعی است. در این صورت به منظور درمان خانگی آبریزش بینی باید با یک حوله گرم یا کیسه آب گرم که زیاد داغ نباشد یا با خاکستر نیم گرم که در پارچه ریخته اند سر بیمار را گرم کنند.

اگر در اثر برخورد حرارت خارجی به سر مانند آفتاب شدید یا گرمای کوره ها زکام عارض شد این نیز یک عکس العمل طبیعی و غیر میکروبی است. باید ضمن خوردن غذاهای سرد مزاج مانند آب کاسنی و آب هندوانه، سر را با ریختن مایعات خنک قدری سرد نمایند و یا مقداری گشنیز را کوبیده و بر سر و پیشانی او گذارند.

زکام های ساده نیز بر اثر ازدیاد رطوبت مزاج ایجاد می شود که در این مورد باید برای درمان خانگی آبریزش بینی معجون های گرم مزاج یا مقداری گل قند مصرف شود.

زیاد عرق کردن برای بهبود بیماری سرماخوردگی بسیار مفید است و کمک میکند سموم به راحتی از بدن خارج شود و بدن توانایی بیشتری برای مواجهه با بیماری داشته باشد. لذا به منظور درمان سنتی آبریزش بینی علاوه بر گرم کردن بدن، سر و پاها را پوشانده و برای گرم کردن تنفس، از ماسک استفاده کنید. برای گرم کردن سر و از بین بردن سردرد می توانید از کیسه ی آبگرم استفاده کنید.

استفاده از انواع بخور گرم هم در هر مرحله از بیماری که باشید برای درمان سنتی آبریزش بینی بسیار مفید است. مقداری آویشن یا پونه یا بابونه یا نمک معمولی را جوشانده و یا از بخور اکالیپتوس استفاده کنید. بو کردن اکالیپتوس، عضلات تنفسی را شل‌تر کرده و تنفس راحت‌ تر می‌ شود.

بهترین دارو برای آبریزش بینی کودکان و بزرگسالان اسپند است. یک مشت اسپند را در مقداری آب بریزید و روی اجاق قرار دهید و مدتی بخور کنید.

اگر زکام شما در فصل خاصی رخ می‌دهد یا اینکه دچار زکام دائمی و در تمام فصول هستید روش‌های فوق به شما کمکی نمی‌کند چرا که ممکن است بیماری شما نامش تب یونجه یا رینیت آلرژیک باشد که درمان مجزایی دارد.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/L9o4
نظرتان را بنویسید