حذف آزمون دکتری

حذف آزمون دکتری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
بحث حذف آزمون دکتری 1400 و پذیرش دانشجویان تنها بر اساس سوابق تحصیلی با شیوع بیماری کرونا در کشور و مشکلات فراوانی که در پی آن بر سر راه برگزاری آزمون دکتری 99 ایجاد شد ، دوباره بالا گرفته است ، به طوری که رئیس شورای انقلاب فرهنگی به در دستور کار قرار گرفتن حذف کنکور دکتری اشاره کرده است .




پذیرش دانشجویان دکتری با مشارکت دانشگاه‌ ها انجام می شود ، یعنی داوطلبان ابتدا در آزمون دکتری شرکت کرده و به تعداد چند برابر ظرفیت پذیرفته شدگان به دانشگاه ها معرفی می شوند . سپس دانشگاه ها با بررسی مدرک تحصیلی و مصاحبه ، داوطلبان را انتخاب می کنند که سهم آزمون کتبی در پذیرش نهایی داوطلبان کنکور دکتری پنجاه درصد ، مصاحبه علمی سی درصد و سوابق آموزشی ، پژوهشی و فناوری بیست درصد است .

سال هاست بحث حذف آزمون دکتری و پذیرش صرفا از طریق مصاحبه و سوابق تحصیلی و پژوهشی مطرح شده ولی عملا اتفاقی نیفتاده چون پیش نیازها و زیرساخت های آن فراهم نبوده است . از طرفی پس از تعویق های پی در پی این آزمون در سال 99 به علت شیوع ویروس کرونا در کشور ، بار دیگر خبرها حاکی از امکان حذف آزمون دکتری 1400 می باشد . بر این اساس در این مطلب پذیرش بدون آزمون دکتری 1400 را بررسی کرده ایم .



جزئیات حذف آزمون دکتری 1400
در پاسخ به سوال بسیاری از داوطلبان مبنی بر این که آیا آزمون دکتری 1400 حذف خواهد شد ؟ می توان گفت که با مشکلاتی در برگزاری این آزمون در سال 99 به علت شیوع ویروس کرونا پیش آمد ، برنامه حذف آزمون دکتری دوباره نظر مسئولان را به خود جلب کرده است .

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به در دستور کار قرار گرفتن حذف آزمون دکتری 1400 ، یکی از ایرادات ساز و کار پذیرش دانشجوی دکتری را این موضوع دانسته که سازمان سنجش ، به تنهایی کار سنجش و پذیرش دانشجو را انجام می‌ دهد در حالی که کشورهای موفق در این زمینه بین سنجش و پذیرش تفکیک قائل می‌‎شوند .

در حال حاضر خبر قطعی در رابطه با حذف کنکور دکتری 1400 منتشر نشده که به محض انتشار اخبار پیرامون این موضوع این مطلب به روز رسانی شده و در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام دکتری تخصصی هیوا اطلاع رسانی می شود .

بیشتر بخوانید: ثبت نام آزمون دکتری 1400


اما و اگرهای پذیرش بدون آزمون دکتری 1400
همان طور که گفته شد آزمون دکتری از دو مرحله تشکیل شده و داوطلبان می بایست علاوه بر شرکت در آزمون کتبی از سد مصاحبه دکتری نیز عبور نمایند . به گونه‌ای که اگر داوطلبان در آزمون کتبی رتبه خوبی را کسب کرده باشند ، ممکن است در مرحله بعدی یعنی مرحله مصاحبه دانشگاه‌ها که شاید بتوان آن را سخت‌ترین مرحله دانست ، مورد پذیرش واقع نشوند . این موضوع باعث شده که پذیرش بدون آزمون دکتری موافقان و مخالفان زیادی داشته باشد .

مخالفان حدف آزمون دکتری 1400 معتقدند که دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دوره دکتری عموما سلیقه‌ای عمل می‌کنند و بیشتر تمایل به جذب دانشجویانی دارند که در دوره ارشد هم در همان دانشگاه تحصیل کرده اند . اعمال سلیقه اساتید ، بی عدالتی در احتساب نمره مصاحبه و تمایل به جذب دانشجویان سابق خود باعث می شود که داوطلبان دارای صلاحیت ، شانس کمی برای پذیرفته شدن در دانشگاه های خوب داشته باشند .

موافقان این شیوه نیز معتقدند که اساتید برای حفظ اعتبار علمی خود هیچ گاه دانشجویی که صلاحیت لازم را ندارد انتخاب نمی کنند . همچنین با حذف آزمون دکتری 1400 بسیاری از پیچیدگی های فرآیند پذیرش دکتری و خطراتی که برگزاری این آزمون در صورت مهار نشدن ویروس کرونا برای سلامت داوطلبان ایجاد خواهد کرد ، رفع خواهد شد .

لازم به ذکر است که دانشجویان استعداد درخشان می توانند در فراخوان های ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد و سراسری شرکت نموده و بدون شرکت در آزمون کتبی دکتری ، وارد این مقطع شوند . در صورت داشتن سوال و کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق تماس تلفنی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید .

در ادامه بخوانید: ثبت نام دکتری بدون آزمون




سوالات متداول


1-  آیا آزمون دکتری حذف می شود ؟
 هنوز در مورد برنامه حذف آزمون دکتری تصمیم قطعی گرفته نشده است و در صورت انتشار خبری درباره این موضوع این مقاله به روز رسانی می شود .




2-  در صورت حذف کنکور دکتری چه روش جایگزینی برای پذیرش دانشجویان وجود دارد ؟
 همان طور که در متن مقاله اشاره شده ، در صورت حذف کنکور دکتری پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق علمی و پژوهشی و مصاحبه خواهد بود .




3-  شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون چیست ؟
 داوطلبان استعداد درخشان می بایست واجد شرایط تعیین شده از سوی دانشگاه های پذیرنده باشند و در مورد سایر داوطلبان هنوز خبری منتشر نشده که در صورت اعلام شرایط این مقاله به روز رسانی می شود .

منبع : حذف آزمون دکتری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/j3EP
نظرتان را بنویسید