استیل ضد زنگ بگیر یا نگیر؟خاصیت مغناطیسی استیل در جذب آهن ربا

استیل ضد زنگ بگیر یا نگیر؟خاصیت مغناطیسی استیل در جذب آهن ربا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
h.teimoori1988

اگر از کسی بپرسید "آیا فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل مغناطیسی است؟" احتمالاً پاسخ های مختلفی دریافت خواهید کرد. برخی افراد معتقدند که فولاد ضد زنگ یک ماده کاملا غیر مغناطیسی است. برخی دیگر معتقدند که فولاد ضد زنگ باید مغناطیسی باشد زیرا حاوی آهن است. با این حال، مانند بسیاری از چیزها، پاسخ در جایی در این بین نهفته است. واقعیت این است که برخی از انواع فولادهای ضد زنگ مغناطیسی هستند در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند.

چه چیزی یک فولاد ضد زنگ را مغناطیسی می کند؟


برای اینکه فولاد ضد زنگ مغناطیسی شود، چند الزام باید رعایت شود:

فولاد ضد زنگ باید دارای آهن باشد
فولاد ضد زنگ باید ساختار کریستالی آن در ساختار فریتی یا مارتنزیتی چیده شده باشد.
اول از همه، از آنجایی که فولادهای ضد زنگ نوعی فولاد هستند، به این معنی که در ترکیب شیمیایی خود باید آهن داشته باشند. این نیاز اول را برطرف می کند. شرط دوم این است که فولاد ضد زنگ باید ساختار کریستالی آن در ساختار فریت یا مارتنزیت چیده شود. اگر فولاد ضد زنگ عمدتاً از ساختار آستنیتی تشکیل شده باشد، مغناطیسی نخواهد بود.

کدام انواع ورق استیل مغناطیسی هستند؟


فولادهای ضد زنگ مغناطیسی و غیر مغناطیسی معمولاً بر اساس نوع فولاد ضد زنگ با هم گروه بندی می شوند. انواع زیر فولاد ضد زنگ معمولاً مغناطیسی هستند:

فولادهای ضد زنگ فریتی مانند گریدهای 409، 430 و 439
فولاد ضد زنگ مارتنزیتی مانند گریدهای 410، 420، 440
فولاد ضد زنگ دوبلکس مانند گرید 2205
 

فولادهای ضد زنگ فریتی: 

فولادهای زنگ نزن فریتی معمولاً مغناطیسی هستند زیرا دارای مقادیر زیادی فریت در ترکیب شیمیایی خود هستند. فریت ترکیبی از آهن و سایر عناصر است. ترکیب ساختار کریستالی فریتی با آهن، فولادهای ضد زنگ فریتی را مغناطیسی می کند. با این حال، برخی از فولادهای ضد زنگ فریتی ممکن است کشش مغناطیسی ضعیف تری نسبت به فولاد کربن معمولی داشته باشند.

فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی:

بسیاری از فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی مغناطیسی هستند. ساختار کریستالی منحصر به فرد فولادهای مارتنزیتی در صورت وجود آهن می تواند فرومغناطیسی باشد. از آنجایی که فولاد ضد زنگ یک نوع فولاد است، مقدار زیادی آهن در ترکیب آن وجود دارد. این امر بسیاری از فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی را مغناطیسی می کند.

فولادهای ضد زنگ دوبلکس:

فولادهای ضد زنگ دوبلکس معمولاً مغناطیسی هستند زیرا حاوی مخلوطی از آستنیت و فریت هستند. مقدار قابل توجهی فریت (که مغناطیسی است) به مغناطیسی بودن فولادهای دوبلکس کمک می کند. با این حال، از آنجایی که فولادهای ضد زنگ دوبلکس دارای آستنیت بیشتری نسبت به فولادهای فریتی هستند، ممکن است کمی کمتر مغناطیسی باشند.

فولاد ضد زنگ آستنیتی: 

فولادهای زنگ نزن آستنیتی دارای مقدار زیادی آستنیت هستند که آنها را عمدتاً غیر مغناطیسی می کند. اگرچه گریدهایی مانند فولاد ضد زنگ 304 و 316 دارای مقادیر زیادی آهن در ترکیب شیمیایی خود هستند، آستنیت به این معنی است که آنها غیر فرومغناطیسی هستند. با این حال، اگر ساختار کریستالی یک فولاد زنگ نزن آستنیتی از طریق سخت کاری یا عملیات حرارتی خاص تغییر کند، فریت می‌تواند در برخی مکان‌ها تشکیل شود و فولاد را تا حدی مغناطیسی کند.

چرا مهم است؟
مواد مغناطیسی بسته به کاربرد آن می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد مورد نظر یک ماده داشته باشد. اگر یک ماده باید به سرعت از مواد دیگر جدا شود، در این صورت داشتن یک ماده مغناطیسی می‌تواند انجام این فرآیند مرتب‌سازی را بسیار آسان کند. هنگام جوشکاری یا انجام سایر فرآیندهای ساخت فلز، مواد مغناطیسی ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. جریان های الکتریکی نیز می توانند در مواد مغناطیسی رفتار متفاوتی داشته باشند.

همچنین بخوانید: پروفیل زد سوله

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/12v0
نظرتان را بنویسید