عوارض بعد از جراحی آبسه مقعد

عوارض بعد از جراحی آبسه مقعد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
partoclinic

آبسه پرینه یک وضعیت آزاردهنده و دردناک است که در اثر گرفتگی غده مقعد ایجاد می شود. خوشبختانه، آبسه ها قابل درمان هستند و معمولاً منجر به عوارض جدی نمی شوند.

آبسه مقعدی یک حفره عفونی پر از چرک در نزدیکی مقعد یا راست روده است. فیستول مقعدی یک تونل کوچک است که از دهانه داخل کانال مقعد به یک سوراخ بیرونی در پوست نزدیک مقعد ایجاد می شود. فیستول اغلب از یک آبسه مقعدی قبلی یا فعلی ناشی می شود.حدود 50 درصد از افراد مبتلا به آبسه دچار فیستول می شوند. با این حال، فیستول می تواند بدون آبسه نیز رخ دهد.

شایع ترین نوع آبسه، آبسه مقعدی است که اغلب به صورت تورم دردناک جوش مانند در نزدیکی مقعد ظاهر می شود. ممکن است قرمز رنگ و گرم باشد. 
علل آبسه مقعدی
غدد کوچک درست در داخل مقعد بخشی از آناتومی طبیعی هستند. اگر غدد مقعد مسدود شوند، ممکن است منجر به عفونت شود. هنگامی که عفونت جدی است، اغلب منجر به آبسه می شود. باکتری ها، مدفوع یا مواد خارجی نیز می توانند غدد مقعدی را مسدود کرده و باعث ایجاد آبسه شوند. بیماری کرون، سرطان، تروما و تشعشعات می تواند خطر عفونت و فیستول را افزایش دهد.

آبسه مقعدی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

شقاق مقعدی (پارگی در کانال مقعد که عفونی می شود)
عفونت های مقاربتی
مسدود شدن غدد مقعدی
عوامل خطر برای آبسه مقعدی عبارتند از:

کولیت
بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو
دیابت
دیورتیکولیت
بیماری التهابی لگن
داشتن چند شریک جنسی
آبسه های پری آنال در مردان بین 20 تا 60 ساله بیشتر است.

علائم
بیمار مبتلا به آبسه ممکن است :

قرمزی یا تورم در ناحیه اطراف ناحیه مقعد یا کانال داشته باشد.
دردی که معمولاً ثابت، ضربان دار و هنگام نشستن بدتر می شود.
ترشح چرک
سایر علائم رایج عبارتند از :

احساس بیماری یا خستگی، تب و لرز. بیماران مبتلا به فیستول دارای علائم مشابه و همچنین تخلیه از دهانه نزدیک مقعد هستند.

اگر این علائم هر چند هفته یکبار در همان ناحیه ظاهر شوند، مشکوک به فیستول می‌شوند.گاهی اوقات تب تنها علامت آبسه های عمیق مقعدی است.

آبسه مقعدی چگونه تشخیص داده می شود؟
اکثر آبسه ها یا فیستول های مقعدی بر اساس یافته های بالینی تشخیص داده می شوند و مدیریت می شوند. گاهی اوقات، تصویربرداری مانند اولتراسوند، سی تی اسکن یا MRI می تواند به تشخیص و مدیریت آبسه های عمیق تر کمک کند و ممکن است برای مشاهده تونل فیستول استفاده شود.
هموروئید توده های سختی هستند که در داخل راست روده یا خارج از مقعد شما ایجاد می شوند و می توانند ناراحت کننده باشند یا باعث خونریزی شوند.
بر خلاف آبسه، هموروئید عفونت نیست. هموروئید وریدهای متورم است که اغلب خود به خود با کرم های بدون نسخه مثل پماد آنتی هموروئید از بین می روند.
آبسه ها دردناک تر و بزرگتر از هموروئید هستند.
بواسیر سفت تر است، در حالی که آبسه ها در لمس گرم و حساس هستند.
آبسه می تواند عوارضی ایجاد کند و در صورت عدم درمان منجر به تب، لرز و سایر علائم شود. بواسیر معمولا بیشتر آزاردهنده است.
درمان آبسه مقعدی
درمان آبسه مقعدی در بیشتر مواقع تخلیه و جراحی است. جراحان کولورکتال در این زمینه متخصص هستند. برای اکثر بیماران، آبسه را می توان با جراحی از طریق یک روش ساده تخلیه کرد:

برش و درناژ جراحی رایج ترین درمان برای انواع آبسه مقعدی است و معمولاً موفقیت آمیز است.یک برش در پوست نزدیک مقعد ایجاد می شود تا عفونت تخلیه شود. این کار را می توان در مطب جراح با بی حسی موضعی یا در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی انجام داد.

برخی از بیماران مبتلا به بیماری شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی های متعدد داشته باشند. بیمارانی که به دلیل دیابت یا مشکلات خود ایمنی به عفونت های شدیدتر مبتلا می شوند، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند.

گاهی اوقات می توان جراحی فیستول را همزمان با جراحی آبسه انجام داد. فیستول اغلب چهار تا شش هفته پس از تخلیه آبسه ایجاد می شود. گاهی ممکن است فیستول تا ماه ها یا حتی سال ها بعد رخ ندهد. بنابراین جراحی فیستول معمولا یک روش جداگانه است که می تواند به صورت سرپایی یا همراه با بستری در بیمارستان انجام شود.

سعی نکنید آبسه مقعدی را خودتان به تنهایی تخلیه کنید. پزشک می تواند آبسه را در مطب خود با بی حس کننده و یک سوزن کوچک تخلیه کند. پزشک برشی در آبسه ایجاد می‌کند تا چرک و مایع خارج شود. در مورد آبسه بزرگ یا عمیق، ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی در بیمارستان باشد.

در بیشتر موارد، نیازی به بخیه نخواهید داشت و بانداژ روی آن ناحیه گذاشته می شود.

آنتی بیوتیک برای آبسه مقعدی
آنتی بیوتیک ها به تنهایی در درمان آبسه یا فیستول موثر نیستند. اگر بیمار دارای مشکلات ایمنی، شرایط خاص دریچه قلب یا عفونت باکتریایی پوست باشد، علاوه بر جراحی، ممکن است آنتی‌بیوتیک نیز مورد نیاز باشد. ارائه تاریخچه پزشکی دقیق به پزشک و انجام معاینه فیزیکی مراحل مهمی برای تصمیم گیری در مورد نیاز به آنتی بیوتیک است.

درمان خانگی آبسه مقعدی
برخی از آبسه های مقعدی را می توان در خانه با استفاده از کمپرس گرم و حمام سیتز درمان کرد. برخی از پزشکان ممکن است پیشنهاد دهند آبسه به خودی خود بدون جراحی تخلیه شود. از آنجایی که این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد، مراجعه به پزشک توصیه می شود. اگر آبسه به خودی خود باز شود، در معرض خطر گسترش عفونت هستید.

چه مدت طول می کشد تا آبسه مقعدی بهبود یابد؟
سه یا چهار هفته طول می کشد تا آبسه تخلیه شده به طور کامل بهبود یابد. طبق گفته انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا(fascrs.org) ، حدود نیمی از افرادی که آبسه مقعدی دارند، دچار فیستول مقعدی (تونل عفونی بین پوست و مقعد) می شوند.

اگر آبسه خود به خود ترکید چه کنیم؟
اگر آبسه مقعدی خودش ترکید، ناحیه را تمیز نگه دارید. محل را با آب و صابون بشویید، سپس آن را با باند بپوشانید. هنوز هم ممکن است عفونی شود یا باعث عفونت شود، بنابراین چند روز مراقب آن باشید تا از بهبودی آن مطمئن شوید.

امکان عود آبسه بعد از درمان 
جراح شما در مورد مراقبت های مناسب پس از جراحی به شما توصیه می کند. متأسفانه، با وجود درمان مناسب و بهبودی کامل، آبسه یا فیستول ممکن است عود کند.

اگر آبسه عود کند، نشان می دهد شاید فیستول وجود دارد که باید درمان شود. اگر فیستول عود کند، احتمالاً برای درمان به جراحی اضافی نیاز خواهد بود.

استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی از جمله رابطه مقعدی، می تواند به جلوگیری از آبسه مقعدی کمک کند.

برای نوزادان و کودکان نوپا نیز، تعویض مکرر پوشک و تمیز کردن کودک هنگام تعویض پوشک می تواند به پیشگیری از آبسه کمک کند.

برای درمان آبسه مقعدی به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟
جراح کولون و رکتوم.
جراحان کولون و رکتوم متخصص در درمان جراحی و غیر جراحی بیماری های کولون، رکتوم و مقعد هستند.

آنها در درمان بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم کولون، رکتوم و مقعد به خوبی تبحر دارند و می‌توانند معاینات غربالگری معمول را انجام دهند و در صورت لزوم، عارضه را با جراحی درمان کنند.

معمولاً  توصیه می شود روزی سه یا چهار بار ناحیه آسیب دیده را در حمام آب گرم (sitz) خیس کنند.

ممکن است برای کاهش درد و ناراحتی، نرم کننده های مدفوع توصیه شود.

عوارض بعد از جراحی آبسه مقعدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت
شقاق مقعد
عود و بازگشت آبسه
جای زخم
بعد از اینکه آبسه مقعدی یا فیستول بهبود یافت، بعید است که مشکل عود کند.
نتیجه گیری

آبسه پرینه یک وضعیت آزاردهنده و دردناک است که در اثر گرفتگی غده مقعد ایجاد می شود. خوشبختانه، آبسه ها قابل درمان هستند و معمولاً منجر به عوارض خطرناک نمی شوند.

برخی از شرایط می تواند خطر ابتلا به آبسه مقعدی را افزایش دهد. هرگونه برآمدگی یا ندول در ناحیه رکتوم خود را کنترل کنید و در صورت تجربه علائم عفونت مانند تب و لرز به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد، تخلیه آبسه با جراحی در مطب بهبود می یابد.
 

ShortURL as Linkp.ir
نظرتان را بنویسید