تاخیر یا عدم صدور پروانه کسب

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
گرفتن پروانه کسب مثل هر مجوز و مدرک دیگری ، مراحل ، شرایط و مرجع خاص خود را دارد که باید به ترتیب مقرر در قانون و آیین نامه ها انجام شود . گاهی پیش می آید که مرجع صدور پروانه کسب در زمان مقرر و قانونی اقدام به صدور پروانه نمی کند و یا به طور کلی اجازه ی فعالیت به فرد متقاضی نمی دهد . به دلیل اهمیتی که رونق کسب و کار برای قانونگذار دارد ، راه های شکایت را برای این موضوع باز گذاشته است .





هر کس بخواهد کاری راه اندازی کند ، مثلا کارگاه قالی بافی یا دفتر آژانس تاسیس کند یا حتی چند فروشگاه زنجیره ای افتتاح کند ، به مجوز کسب نیاز دارد که معمولا پروانه کسب بعد از به وجود آوردن شرایط مورد نظر صنف مزبوط و داشتن مدارک لازم صادر می شود ، اما گاهی ممکن است پروانه کسب در مهلت قانونی خود صادر نشود و یا حتی مرجع صادر کننده پروانه اجازه کسب ندهد . به همین دلیل ما در این مقاله پس از بیان تعریف پروانه کسب ، به روش های اعتراض به تاخیر یا عدم صدور پروانه کسب می پردازیم .




پروانه کسب
افراد برای راه اندازی کسب و کار خود نیاز دارند که پروانه یا مجوز کسب و کار اخذ کنند همانطور  ماده 12 قانون نظام صنفی کشور بیان می کند که : " افراد صنفی موظف اند قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه ، نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند . در حقیقت پروانه ، مجوزی است که به وسیله ی آن فرد می تواند کسب و کار مورد نیاز خود را راه اندازی کند یا آن را ادامه دهد .

تبصره یک همین ماده تصویب آیین نامه صدور پروانه کسب را الزام می کند به این صورت که : " آیین نامه صدور پروانه کسب طبق مفاد این قانون ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت با کسب نظر وزارتخانه های کشور ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و اداره کل نظارت بر اماکن عمومی ناجا و مجامع امور صنفی مراکز استان ها تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی خواهد رسید "

با توجه به ادغام وزرات خانه ها ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت آیین نامه اجرایی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب ( موضوع ماده 12 قانون نظام صنفی ) را تصویب و منتشر نموده است . در این آیین نامه مراحل صدور پروانه کسب ، شرایط لازم اعم از عمومی و اختصاصی به تفکیک مشاغل و سایر مقررات مربوط بیان شده است .





تاخیر یا عدم صدور پروانه کسب
بر اساس ماده 10 آیین نامه ، در صورت رد درخواست صدور پروانه کسب می توانند اعتراض خورد را ظرف 20 روز به اتاق اصناف شهرستان تحویل دهند که اتاق اصناف ظرف 15 روز مکلف به اعلام نظر است :

" متقاضی در صورت اعتراض به رد درخواست صدور پروانه کسب ، می تواند ظرف بیست روز از
تاریخ دریافت پاسخ ، اعتراض خود را به اتاق اصناف شهرستان تسلیم دارد "

اما در صورتی که افراد نسبت به نظر اتاق اصناف معترض باشند ، میتوانند ظرف 20 روز به کمیسیون نظارت اعتراض کنند که کمیسیون ظرف یک ماه نظر خود را اعلام می کند . نظر کمیسیون نظارت قابل اجرا است مگر آن که هیئت عالی نظارت نظر کمیسیون را نقض کند :

" در صورتی که اتحادیه یا متقاضی به نظر اتاق اصناف شهرستان معترض باشد می تواند ظرف
بیست روز از زمان ابلاغ ، اعتراض خود را به کمیسیون نظارت منعکس کند . ...نظر کمیسیون نظارت در این مورد معتبر و قابل اجرا است ، مگر آن که هیات عالی نظارت نظر کمیسیون نظارت را ظرف یک ماه پس از دریافت اعتراض نقض کند "

اما ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به صدور مجوز های کسب و کار جنبه ی دیگری بخشیده است ، به این صورت که تسریع در صدور مجوز های کسب و کار را را برای تسهیل سرمایه گذاری در ایران ضروری دانسته است . این ماده بیان می دارد که :

"به منظور تسهیل سرمایه گذاری در ایران ، مراجع صدور مجوز های کسب و کار موظفند شرایط و فرآیند صدور یا تمدید مجوز های کسب و کار را به نحوی ساده کنند که هر متقاضی مجوز کسب و کار در صورت ارائه مدارک مصرح در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار، بتواند در حداقل زمان ممکن، مجوز موردنظر خود را دریافت کند. سقف زمانی برای صدور مجوز در هر کسب و کار، توسط «هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» تعیین و در پایگاه اطلاع رسانی مذکور اعلام می شود . "

تبصره یک این ماده ، به متقاضی اجازه داده است که در صورت تاخیر در صدور مجوز کسب و کار ، در سامانه شورای ملی رقابت شکایت خود را ثبت کند . همچنین بیان شده است که هیچ یک از مراجع صادر کننده مجوز ، نمی توانند به دلیل اشباع بودن بازار از صدور مجوز امتناع کنند .

همچنین لازم به ذکر است امتناع از پذیرش مدارک و درخواست مجوز و تأخیر بیش از ظرف زمانی تعیین شده در پایگاه اطلاع رسانی مذکور در صدور مجوز برای متقاضیانی که مدارک معتبر را ارائه داده اند ، مصداق «اخلال در رقابت» موضوع ماده (45) این قانون است و مجازات آن بر اساس بند 12 ماده 61 تعیین جریمه نقدی از ده میلیون (10,000,000) ریال تا یک میلیارد (1,000,000,000) ریال است .


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تاخیر یا عدم صدور پروانه کسب در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تاخیر یا عدم صدور پروانه کسب پاسخ دهند .




سوالات متداول


1- اگر بعد از چند ماه نتیجه در خواست پروانه کسب نیامد چکار کنیم؟
می توانید از طریق سامانه شورای ملی رقابت از مرجع صدور مجوز کسب و کار خود شکایت کنید که در مقاله توضیح داده شده است .


2- اگر درخواست پروانه کسب رد شد به کجا شکایت کنیم ؟
برای رد درخواست صدور پروانه کسب هم می توان به شورای اصناف شکایت کرد هم به شورای ملی رقابت که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .


3- اگر صدور مجوز کسب و کار بیشتر از مهلت قانونی طول بکشد مجازات آن چیست ؟
این موضوع چون در حقوق رقابت اخلال ایجاد می کند و مجازات آن جریمه نقدی است که در مقاله به آن پرداخته ایم .

منبع : تاخیر یا عدم صدور پروانه کسب
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/POp1
نظرتان را بنویسید