هفته دهم بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
مدت زمان بارداری حدود 266 روز است که اگر این تعداد روز را بر عدد 7 ( تعداد روزهای هفته ) تقسیم کنیم ، عدد 38 هفته به دست می آید . پس مدت زمان دقیق بارداری 38 هفته از زمان تشکیل نطفه یا همان لقاح اسپرم با تخمک است . در اینجا هم اگر تعداد روزهای بین اولین روز آخرین قاعدگی تا لحظه انعقاد نطفه را 14 روز یعنی 2 هفته در نظر بگیریم ، طول دوران حاملگی برابر 40 هفته است .

در هفته دهم بارداری جنین بیشتر تکان می خورد اما هنوز به قدری بزرگ نیست که مادر را اذیت کند ، طول بدن جنین از سر تا پا حدود 2.5 تا 3 سانتی متر و او اکنون حدود 4 گرم وزن دارد او اکنون به اندازه آلوبخاراست . در این مقاله به بررسی هفته دهم بارداری شامل وضعیت مادر در هفته دهم بارداری ، وضعیت جنین در هفته دهم حاملگی ، علائم بارداری در هفته دهم و تغذیه در هفته هشتم حاملگی می پردازیم .



” مدت زمان دقیق بارداری 38 هفته از زمان تشکیل نطفه یا همان لقاح اسپرم با تخمک است . “



وضعیت مادر در هفته دهم بارداری
وضعیت مادر در هفته ده بارداری شامل سوء هاضمه و یبوست ، براق شدن پوست مادر ، التهاب لثه مادران ، آکنه و لکه است . بدن مادر از زمان شکل گیری نطفه تا زمان تولد فرزند دچار تغییرات اساسی زیادی می شود ، مثلاً درخشش و کیفیت پوست صورت و افزایش حجم خون موجود در بدن باعث گلگون تر و پرتر به نظر رسیدن صورت می شود  و رحم هم هم چنان بزرگ می شود ، کارکرد قلب ، ریه و کلیه های مادر بیشتر می شود و پستان ها به مقدار قابل ملاحظه ای بزرگ تر و حساس تر از قبل می شوند .

حتما بخوانید: عوارض اضطراب بارداری بر مادر













وضعیت جنین در هفته دهم حاملگی
وضعیت جنین در هفته دهم حاملگی این است که جنین دیگر رویان نیست ، جنین حساس ترین مرحله رشد خود را پشت سر گذاشته است . در واقع از هفته نهم بارداری و هفته دهم بارداری به بعد مرحله جنینی آغاز شده است ، در این مرحله ، بافت ها و اندام های جنین به‌ سرعت رشد می کند .

اکنون اندام های ضروری جنین مانند کلیه ، کبد ، مغز ، ریه ها و روده ها در محل خود قرار داشته و در حال آغاز فعالیت خود هستند ، هرچند این اندام ها در ادامه دوران حاملگی به رشد خود ادامه می دهند . قسمت پیشانی مغز جنین در ابتدا متورم است و جلوتر از سر او قرار دارد و به مرور عقب تر می رود .

و ظاهر جنین به یک انسان کامل شبیه تر می شود . از هفته دهم بارداری به بعد ، هر روز جزئیات بیشتری روی بدن جنین ظاهر می شود . مانند ظاهر شدن ناخن های انگشتان دست‌ و پا ، رشد موهای کرک مانند ، خم شدن مچ دست روی قلب ، جدا شدن انگشتان از یکدیگر ، خم شدن بازوها در محل آرنج ها ، بزرگ تر شدن پاها ، و هم چنین بلعیدن مایع آمنیوتیک مشاهده می شود .

بیشتر بخوانید: بارداری مجدد بس از سقط جنین


علائم بارداری در هفته دهم
از علائم بارداری در هفته دهم می توان گفت هم چنان رشد پستان ها ادامه دارد . هم چنین در طی هفته ده بارداری درد شکم ، ظاهر شدن رگ ها روی سینه ، سردرد ، تغییرات روحیه ، حساسیت و خونریزی لثه ، سوزش سر دل ، یبوست ، سرگیجه ، احساس خستگی و ضعف هم دیده می شود در برخی خانم ها حالت تهوع و استفراغ تا حدود 16 هفتگی هم ادامه دارد . 



تغذیه در هفته دهم حاملگی
تغذیه در هفته دهم حاملگی باید شامل مصرف مایعات مانند آب میوه های طبیعی ، شیر کم چرب ، و آب زیاد باشد چون مصرف مایعات باعث رفع خستگی و یبوست می شود . هم چنین مصرف گوشت ، تخم مرغ ، ماهی ، بادام ، شیر ، ماست ، پنیر و دیگر مواد کلسیم دار در برنامه غذایی آن ها باشد .

در طی دوران بارداری خانم ها باید توجه داشته باشند تمام مواد مغذی و لازم مورد نیاز بدن را تامین کنند . هم چنین خانم های باردار باید از خوردن غذاهای چرب ، جگر ، قهوه ، الکل ، ماهی هایی که جیوه دارند خودداری کنند .

در ادامه بخوانید: باید و نباید های بارداری سالم












سوالات متداول


1- وضعیت مادر در هفته دهم بارداری چگونه است؟
مادر در هفته دهم بارداری علائمی مانند براق شدن پوست، التهاب لثه و غیره دارد که در مقاله به طور کامل بیان شده اند.




2- وضعیت جنین در هفته دهم بارداری چگونه است؟
در هفته دهم اندام های ضروری بدن جنین مانند قلب، کلیه و غیره شروع به رشد می کنند که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند.




3- در هفته دهم بارداری تغذیه مادر باید چگونه باشد؟
در این هفته رژیم غذایی مادر باید شامل آب میوه و شیر کم چرب و جگر و دیگر مواردی باشد که در متن مقاله عنوان شده است.

منبع : هفته دهم بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0GvG
نظرتان را بنویسید