هفت عامل موثر در رشد گیاه (قسمت دوم)

هفت عامل موثر در رشد گیاه (قسمت دوم)
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
گرولایت

در قسمت قبل به 3 فاکتور اساسی و موثر در رشد گیاهان اشاره کردیم و امروز نیز در ادامه این مقاله به 4 عامل ضروری دیگر می پردازیم.

دوره نوری چیست؟

"دوره نوری" دوره ای است که گیاهان نور را دریافت می کنند. این به مرحله تکرار شونده روز و شب (یعنی روشنایی و تاریکی) اشاره دارد که گیاهان و سایر موجودات را تحت تأثیر قرار می دهد.گیاهان به روش های منحصر به فرد خود به این دوره واکنش نشان می دهند و پاسخ می دهند. برخی از گیاهان در طول روز مشخص پاسخ می دهند.برای خرید وال واشر رشد گیاه از ایران گرولایت کلیک کنید.

گیاهان را می توان بر اساس طول روز به سه دسته تقسیم کرد:روز کوتاه: گیاهانی هستند که زمانی گل می دهند که طول روز (زمان روشنایی) کمتر از 12 ساعت باشد.روز بلند: گیاهانی هستند که زمانی گل می دهند که طول روز بیش از 12 ساعت باشد.روز خنثی: گیاهانی هستند که بدون توجه به طول روز گل می دهند.

دما چگونه روی گیاه تأثیر می گذارد؟

دما در فرآیندهای گیاه نقش بسزایی دارد و زمانی که افزایش می یابد و به نقطه خاصی می رسد، فتوسنتز، تنفس و تعرق نیز افزایش می یابد.در مورد گیاهان گلدار، می تواند به آنها کمک کند تا از مرحله ای به مرحله دیگر حرکت کنند.شرایط آب و هوایی سخت که برای گیاه خیلی گرم یا خیلی سرد است می تواند رشد آن را متوقف کند یا به طور کلی گیاه را از بین ببرد.دمای خاک نیز بر رشد گیاه تأثیر می گذارد، البته به طور غیرمستقیم، با تأثیر بر مصرف آب و مواد مغذی گیاهان.دمای پایین در روز می تواند از رشد گیاه با سرعت مطلوب جلوگیری کند.

تاثیر دما بر مرحله جوانه زنی 

دما و رطوبت مستقیماً روی جوانه زنی تأثیر می گذارد.هیچ دستورالعمل کاملی برای «دما» وجود ندارد که بتوان آن را برای هر گیاهی اعمال کرد، زیرا گونه‌های مختلف ممکن است در دماهای مختلف جوانه بزنند.به عنوان مثال، گوجه فرنگی برای جوانه زدن به دمای اتاق گرم تری نیاز دارد. طبق گفته توسعه تعاونی دانشگاه کالیفرنیا در شهرستان ساکرامنتو، آنها برای جوانه زدن به دمای خاک حداقل 50 درجه فارنهایت نیاز دارند.

اثر دما بر مرحله گلدهی 

به همین ترتیب، دما نیز بر گلدهی یا شکوفایی تأثیر می گذارد.برخی از گیاهان برای شروع گلدهی نیاز به تغییر دما دارند. به عنوان مثال، ارکیده ها به قطره 10-15 درجه نیاز دارند.بسته به اینکه گیاه به طور طبیعی در هوای خنک، متوسط ​​یا گرمتر رشد می کند، پرورش دهندگان دمای اتاق رشد را تغییر می دهند تا گل هایشان شکوفا شوند.

تاثیر دما بر کیفیت محصول 

دما می تواند بر کیفیت محصول تأثیر بگذارد و حتی مانع از رشد و رسیدن برخی از میوه ها و سبزیجات شود. حتی ممکن است بر بهره وری کلی کشاورزی تأثیر بگذارد.افزایش دما ممکن است تولید گرده را کاهش دهد که به نوبه خود منجر به کاهش تشکیل میوه و دانه و سایر پیامدهای نامطلوب می شود.علاوه بر این، دمای بالا می تواند باعث آسیب گرما به گیاه و سوختن برگ ها، ریشه ها و سایر قسمت های گیاه شود.به همین دلیل مهم است که دمای چادر رشد خود را تنظیم کنید و گردش هوای مناسب را بررسی کنید.

چگونه خواب بر رشد گیاه تأثیر می گذارد

اکثر گیاهان چند ساله در ماه های سردتر به حالت خواب می روند. این بدان معنی است که آنها انرژی خود را برای شکوفه بعدی حفظ می کنند.مبتدیان ممکن است فکر کنند که گیاه مرده است و در نهایت آن را پرتاب می کنند یا با گیاه دیگری جایگزین می کنند.پس از این دوره خواب می توان با دادن غذا، نور غیر مستقیم خورشید و کود گیاه را احیا کرد.

چرا آب در رشد گیاهان اهمیت دارد؟

آب غذای گیاهان است و گیاهان از آن به عنوان وسیله ای برای انتقال مواد مغذی از خاک استفاده می کنند. به گیاهان کمک می کند تا نشاسته را به قند تبدیل کنند.آب اضافی و کمبود آب هر دو برای گیاه مضر هستند.آب اضافی می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود و گیاه را از بین ببرد و کمبود آن می تواند از رشد و نمو گیاه جلوگیری کند.

تاثیر آب بر رشد گیاه 

رطوبت نیز در رشد گیاهان معنی زیادی داردهنگامی که رطوبت یا رطوبت کافی در محیط وجود داشته باشد، گیاهان می توانند رشد کنند. به همین دلیل است که گیاهان اغلب در زمستان به دلیل کمبود رطوبت می میرند.بیشتر گیاهان داخلی به زندگی در محیط های مرطوب عادت دارند اما اگر رطوبت از حد معینی فراتر رود ممکن است تسلیم شوند.با این حال، گیاهانی مانند آناناس حتی ممکن است در محیط های با رطوبت بالا نیز رشد کنند.

آیا کودها غذای گیاهی هستند؟

حتی با وجود اینکه کلمات "کود" و "غذای گیاهی" به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.کودها را می توان مکمل نامید و در مقادیر مختلف برای انواع مختلف گیاهان مورد نیاز است.کودها باید با احتیاط مصرف شوند و باید رقیق شوند تا ریشه ها تحت تأثیر قرار نگیرند.برخی از پرورش دهندگان تمایل دارند از "تنظیم کننده های رشد گیاه" برای تغییر رشد گیاه به دلخواه خود استفاده کنند. آنها برای تحریک یا مسدود کردن آنزیم های خاصی استفاده می شوند تا بر گلدهی، رشد شاخه ها، ریزش میوه و غیره تأثیر بگذارند.

چه چیزی بر جذب مواد مغذی در گیاهان تأثیر می گذارد؟

جذب مواد مغذی می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گیرد.توضیح احتمالی اینکه چرا گیاه شما ممکن است به خوبی رشد نکند این است که نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز خود را در خاکی که در حال رشد است پیدا کند یا اینکه مواد مغذی موجود در خاک برای گیاه هیچ فایده ای ندارد.رسیدگی به این نیازها اکثر مشکلات شما را حل می کند.در بخش بعدی، نکاتی را برای پرورش دهندگان بررسی خواهیم کرد.

نکاتی برای پرورش دهندگان 

وقتی در حال رشد محصولات در فضای باز هستید، کار زیادی نمی توانید انجام دهید زیرا کنترل محیط سخت است.اما وقتی نوبت به رشد در فضای داخلی می رسد، مراقبت از آنها بسیار آسان تر است.

از کوچک شروع کنید

قبل از هر چیز، مهم است که اطمینان حاصل کنید که منطقه رشد شما به اندازه ای است که می توانید آن را تحمل کنید.مبتدیان باید ببینند که گیاه چگونه به تغذیه (کود، آب، نور و غیره) واکنش نشان می دهد، قبل از اینکه ادامه دهند.با درک نمودار رشد گیاه گیاهی که می خواهید رشد کنید، شروع کنید.زمانی که محصولی را پرورش دادید، پیش‌بینی واکنش آن در آینده در صورت کاشت در دسته بزرگ‌تر بسیار آسان‌تر است.بنابراین، با یک دسته کوچک از گیاهان در سایبان شروع کنید و زمانی که فکر می کنید به اندازه کافی اعتماد به نفس دارید که سایز بزرگتر را مدیریت کنید، سطح را بالا ببرید.

روی تجهیزات و مواد با کیفیت خوب سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری در چراغ های با کیفیت خوب، بذر، کود، چادر رشد، چراغ های رشد و غیره اگر می خواهید عملکرد عالی داشته باشید، ضروری است.چراغ های رشد را انتخاب کنید که طول موج های همه رنگ های طیف را به جای چند رنگ ارائه می دهند تا گیاهان بتوانند بیشترین بهره را از آن ببرند.

تفاوت بین کود و تغذیه را بدانید

کودها مانند مکمل هایی هستند که به رشد گیاه کمک می کنند، اما غذای گیاهی نیستند.گیاهان برای تهیه غذای خود به نور، آب و دی اکسید کربن نیاز دارند.همانطور که ما انسان ها برای جبران کمبود مواد مغذی از مکمل ها استفاده می کنیم، کودها نیز برای اطمینان از اینکه گیاهان می توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز را از خاک دریافت کنند استفاده می شود.اطمینان حاصل کنید که همیشه خاک خود را برای دیدن مواد مغذی موجود در آن به جای حدس زدن خودتان آزمایش کنید.

استرس را مدیریت کنید

عواملی که باعث "استرس" گیاهان می شوند مانند دمای غیر قابل تحمل، آب اضافی، آفات، حشرات یا کمبود مواد مغذی نیز می توانند از رشد خوب گیاه جلوگیری کنند.بنابراین مدیریت استرس در گیاهان برای تشویق رشد گیاه مهم است.

نتیجه گیری 

به طور کلی، پرورش گیاهان در داخل خانه یک فعالیت بسیار ساده و سرگرم کننده است، و زمانی که دقیقاً بدانید چه کاری انجام می دهید و تأثیری که روی گیاهان شما خواهد گذاشت، این روند را بسیار آسان می کند.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/XgNm
نظرتان را بنویسید