مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله

مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
سام سهیلی

در صنعت سوله‌سازی، دیوارها نقش مهمی در ایجاد ساختار ممتد، قائم، یکپارچه و محکم سوله ایفا می‌کنند. ضخامت آنها نسبت به طول و ارتفاعشان کمتر است. این دیوارها وظایف متعددی دارند، از جمله تفکیک فضاها که می‌تواند به تقسیم فضاهای داخلی کمک کند و بهره‌وری را افزایش دهد، همچنین قابلیت جدا سازی فضای داخلی از فضای خارجی را دارند. علاوه بر این، دیوارها مسئول تحمل و انتقال فشارها و تنش‌های وارده به زمین هستند و امنیت سازه را نیز فراهم می‌کنند. در صنعت سوله‌سازی، ساخت دیوارها برای دستیابی به این نتایج بسیار حائز اهمیت است. به همین جهت، دیوارها در سوله‌ها به صورت متنوعی طبقه‌بندی می‌شوند.

وقتی صحبت از انتخاب مصالح برای دیوارچینی سوله می‌شود، چندین گزینه وجود دارد که باید بر اساس عواملی مانند بودجه، دوام، زیبایی‌شناسی و ترجیحات شخصی انتخاب شود. در اینجا چند متریال مناسب که معمولا برای دیوارچینی سوله استفاده می‌شود آورده شده است:

چوب

سدار: چوب سدار به دلیل مقاومت طبیعی در برابر پوسیدگی و هجوم حشرات، یک انتخاب محبوب برای دیوارچینی سوله است. رنگ طبیعی زیبا و طرح دانه‌ای خاصی که دارد، جذابیت بصری ویژه‌ای به سوله می‌بخشد. سدار را می‌توان برای ایجاد ظاهری روستایی برای سوله، ناتمام گذاشت یا برای افزایش زیبایی طبیعی، آن را رنگ کرد.

الوارهای تحت فشار: الوارهای تحت فشار برای ایجاد مقاومت در برابر پوسیدگی و آسیب حشرات از نظر شیمیایی سمپاشی می‌شوند. استفاده از این الوار، یک گزینه مقرون به صرفه بوده و به راحتی در دسترس است.

فلز

فولاد: پانل های فولادی یا ورق های فلزی موجدار دوام بالایی داشته و به نگهداری خاصی نیاز ندارند. آنها را می‌توان برای بهبود زیبایی‌شناسی سوله، رنگ کرد.

آلومینیوم: سبک و مقاوم در برابر زنگ‌زدگی است. نصب پانل های آلومینیومی آسان است و ظاهری براق به سوله می‌دهد.

وینیل

سایدینگ وینیل: سایدینگ وینیل محصولی با دوام و پایدار است که کمتر نیاز به تعمیرات پیدا می‌کند. این ماده در رنگ‌ها و سبک‌های مختلف موجود است و می‌تواند ظاهر چوب یا مواد دیگر را به خود بگیرد.

پانل سیمانی

سایدینگ فایبر سمنت: پانل سیمانی یا سایدینگ فایبر سمنت (Fiber cement siding

) از مخلوطی از سیمان، ماسه و الیاف سلولزی، ساخته شده و در برابر پوسیدگی، حشرات و آتش دوام و مقاومت بالایی دارد. قابل رنگ آمیزی بوده و در طرح‌ها و بافت‌های متنوعی، موجود است.

تخته سه لا یا پلای وود

تخته سه لا با درجه بیرونی: تخته سه لا یک گزینه مقرون به صرفه برای دیوارچینی سوله است. تخته سه لا با درجه بیرونی در برابر رطوبت مقاوم است و می تواند عناصر مختلف را تحمل کند. همچنین می توان آن را براحتی رنگ یا نقاشی کرد.

کامپوزیت

پانل‌های کامپوزیت: پانل‌های کامپوزیت از مخلوطی از الیاف چوب و رزین ساخته می‌شوند. آنها ظاهر چوبی دارند، با دوام بیشتر، مقاومت در برابر پوسیدگی و نیازهای نگهداری کم.

هنگام انتخاب متریال، شرایط جوی و آب و هوایی منطقه، و همچنین هدف و طراحی سوله را حتما در نظر بگیرید. همچنین رعایت قوانین و مقررات محلی که سوله در آن قرار دارد نیز بسیار مهم است. نصب صحیح و نگهداری منظم به افزایش طول عمر و بهبود عملکرد دیوارهای سوله کمک می‌کند.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل‌ها از دسته دیوارهای پیش‌ساخته هستند و باید توجه داشت که قابلیت استفاده به عنوان دیوار باربر را ندارند. این پانل‌ها معمولاً از موادی مانند پلی استایرن یا پلی‌یورتان تشکیل شده‌اند و ویژگی مهم آنها عایق بودن در برابر صدا و حرارت است. ساندویچ پانل‌ها به صورت جفت نر و ماده با یکدیگر چفت می‌شوند و با استفاده از پیچ و مهره در بین قاب‌های فلزی پروفیل، محکم می‌شوند. این قاب‌های پروفیل در نقش زیرساز برای ساندویچ پانل‌ها عمل می‌کنند. این پانل‌ها می‌توانند به عنوان دیوارهای خارجی و یا داخلی مورد استفاده قرار گیرند.

دیوار هبلکس چیست؟

این نوع دیوار از بلوک‌های خاصی ساخته می‌شود که فرآیند تولید آنها با بلوک‌های سیمانی متفاوت است و به عنوان بتن هوادار شناخته می‌شوند. بلوک‌های هبلکس یا ACC

از ترکیب ماسه سیلیسی، سیمان، آهک، پودر آلومینیوم و آب تهیه می‌شوند و با استفاده از فشار بخار شکل می‌گیرند. دیوارهای ساخته شده از این بلوک‌ها بسیار سبک، پایدار و مقاوم در برابر آتش هستند. اجرای آنها بسیار آسان است و به دلیل سبکی، حمل و نقل آنها نیز راحت است. از نظر اقتصادی بسیار پربازده هستند و به دلیل خاصیت عایق بودن، مصرف انرژی را به شدت کاهش می‌دهند. این بلوک‌ها را می‌توان با استفاده از اره به قطعات مورد نیاز برش داد و استفاده کرد.

دیوارهای تری دی پانل چیست؟

این دسته از دیوارها، که به عنوان دیوارهای پیش‌ساخته شناخته می‌شوند، از دو بخش تشکیل شده‌اند. یکی از جنس یونولیت غیرقابل اشتعال و عایق حرارتی است و دیگری از شبکه فولادی یا مش که با استفاده از اتصالات خرپایی به هم پیوسته‌اند. پس از بتن‌ریزی بر روی این ساختار، دیوار سوله با استفاده از پنل‌های سه‌بعدی (تری دی) ساخته شده و دارای مقاومت بالایی خواهد بود. از این نمونه دیوارها می‌توان به عنوان دیوارهای باربر، دیوارهای بیرونی و داخلی سوله‌ها و دیوارهای حاشیه محوطه استفاده کرد.

دیوار درای وال یا دیوار خشک چیست؟

این نوع دیوارها به عنوان دیوارهای خشک شناخته می‌شوند، زیرا از یک لایه گچ که بین دو لایه کاغذ یا مقوا قرار دارد، تشکیل شده‌اند. یکی از مزایای آنها این است که نیازی به گچ‌بری در فرآیند اجرا ندارند. در زمان نصب، از پروفیل ناودانی به عنوان قاب استفاده می‌شود. ناودانی‌های افقی در کف و سقف، در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و ناودانی‌های عمودی با فاصله مناسب 40 تا 60 سانتیمتری بین آنها قرار می‌گیرند. دیوارهای پیش‌ساخته نیز در میان این ناودانی‌ها قرار می‌گیرند. این نوع دیوارها به عنوان دیوارهای جداکننده داخلی استفاده می‌شوند و قابلیت باربری را ندارند. با این حال، به دلیل انعطاف پذیری بالا، در مقابل تنش‌های زلزله بسیار محکم و مقاوم هستند. یکی از ویژگی‌های اساسی این دیوارها وزن سبک آنها است که باعث کاهش قابل توجه وزن سازه می‌شود.

بدون شک، رعایت استانداردهای مربوطه و دقت در زیرسازی دیوار و همچنین حفظ دقیق تراز آن در تمامی انواع دیوارهای مذکور، بسیار حائز اهمیت است. همچنین، انتخاب و استفاده از مصالح مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع اصلی

برچسب ها
نظرتان را بنویسید