نرم افزار مودیان مالیاتی تسهیلگر ارسال صورتحساب ها

نرم افزار مودیان مالیاتی تسهیلگر ارسال صورتحساب ها
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
سام سهیلی

مالیات منبع اصلی درآمد دولت در اکثر کشورهای دنیا محسوب می شود. یکی از چالش‌هایی که دولت ایران و به ویژه سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر با آن روبرو بوده است، فرار مالیاتی برخی از مودیان است. این موضوع منجر به کاهش قابل توجه درآمدهای مالیاتی دولت و افزایش فشار بر سایر مودیان مالیاتی شده است.

به منظور حل این مشکل، دولت اقدامات مهمی را انجام داده است که یکی از اقدامات اصلی آن تأسیس و راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی است. بر اساس قانون سامانه مودیان، برخی از مودیان مالیاتی ملزم به ثبت نام در این سامانه و انجام تکالیف قانونی مربوطه، از جمله ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند. در صورت عدم انجام این تکالیف، مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

به دلیل وجود مشکلات زیرساختی، اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی تا سال 1401 به تأخیر افتاد. اما از شهریور ماه 1401 تا ابتدای دی ماه 1402، بر اساس جدول اعلام شده، تمامی مودیان موظف به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی شدند. این سامانه به دولت کمک می‌کند تا از طریق اینترنت فرآیند جمع‌آوری مالیات و بدهی‌های مالیاتی را ساده‌تر و ایمن‌تر انجام دهد. 

چه کسانی ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند؟

سامانه مودیان مالیاتی، یک سامانه آنلاین با آدرس (tp.tax.gov.ir) است که توسط سازمان امور مالیاتی ایجاد شده است. این سامانه به منظور ثبت اطلاعات مالی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، شامل: اظهارنامه مالیاتی، ارائه اطلاعات مربوط به مالیات و همچنین دریافت اطلاعات و مستندات، راه‌اندازی شده است.

با توجه به بند ج ماده 1 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمام صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی فصل‌های 4 و 5 باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 12/03/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند. این شامل شرکت‌های تجاری، شرکت‌های سهامی خاص و سهامی عام، شرکت‌های مسئولیت محدود، موسسات خیریه، بنیادها، سایر موسسات غیرانتفاعی، اشخاص حقیقی فعال در تجارت (مانند فروشگاه‌های آنلاین و مشاغل خانگی) و همچنین افراد حقیقی و حقوقی که درآمد دریافت می‌کنند و باید مالیات آن را پرداخت کنند است. همچنین، فعالان اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی نیز در صورتی که حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ پیشنهادی هیات وزیران بیشتر باشد، باید در سامانه ثبت نام کنند.

 

نرم افزار مودیان مالیاتی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

مودیان مالیاتی، از طریق کارپوشه، علاوه بر تایید یا رد فاکتورهای خرید خود، می‌توانند صورت وضعیت‌های صادر شده را مشاهده کنند ولی امکان ثبت فاکتورهای فروش خود را ندارند. این در حالیست که سازمان امور مالیاتی به شرکت‌های برنامه نویسی و شرکت‌های معتمد اجازه دسترسی و ایجاد نرم‌افزار واسط سامانه مودیان را داده است. این نرم‌افزار با توجه به نیازهای هر کسب و کار، محیط کاربری مناسبی را برای آنها فراهم می‌کند.

جهت ارسال صورتحساب به سامانه مودیان فروشنده یک هفته فرصت دارد که صورتحساب را در سامانه ثبت نماید و در صورت عدم ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی، مودی، مشمول جریمه‌ای به میزان ۱۰ درصد از فروش خواهد بود. بنابراین افزایش سرعت و راحتی در ثبت صورت حساب ها برای مودیان بسیار ضروریست.

نرم افزار مودیان مالیاتی این راحتی و سرعت را برای کاربران فراهم می کند. استفاده از نرم‌افزار مودیان مالیاتی نیازمند عضویت در سامانه است. بنابراین، مودی قبل از استفاده از نرم‌افزار باید در سامانه مودیان ثبت نام کند. در غیر اینصورت، مشمول ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش، محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال خواهد شد.

نرم افزار مودیان مالیاتی سیناپردازش

سیناپردازش یکی از شرکت های نرم افزاری است که اقدام به تهیه نرم افزار مودیان مالیاتی نموده است. این نرم افزار شامل دو نسخه است که هر دو نسخه تحت ویندوز و تحت وب نرم افزار مودیان مالیاتی سیناپردازش می‌تواند فاکتورها را بدون محدودیت تعداد و مبلغ صورتحساب ثبت نماید. همچنین در نرم افزار سامانه مودیان سیناپردازش هیچ محدودیتی در تعریف طرف حساب‌ها (مشتریان) و ارسال صورتحساب‌ها وجود ندارد. در رابطه با کالا و خدمات تعریف شده نیز لازم به ذکرست تمامی کالاهای مورد تایید سازمان مالیاتی کشور و واحدهای سنجش در برنامه تعریف شده‌اند و با اضافه شدن هر کالای جدید، کاربر به راحتی می‌تواند آنها را به پنل نرم‌افزار خود اضافه کند.

نسخه تحت‌وب نرم افزار مودیان مالیاتی سیناپردازش بر روی تمامی سیستم عامل ها و مرورگرها قابل استفاده است. نسخه موبایلی این نرم افزار، امکان اجرا بر روی گوشی های اندروید و ios را دارد. شما می‌توانید نسخه آزمایشی این محصول را در داخل سایت مشاهده کنید. 

برخی از امکانات نرم‌افزار مودیان مالیاتی سیناپردازش

نرم افزار سیناپردازش دارای امکانات متعددی شامل موارد زیر است:

  • پشتیبانی از تمامی الگوهای مالیاتی
  • ثبت نامحدود اطلاعات مشتریان، کالا و فاکتورها
  • ارسال صورتحساب‌های فروش اصلی، اصلاحی، ابطالی و برگشتی.
  • ارسال و بارگذاری فاکتورها با فایل اکسل
  • گزارش‌گیری از صورتحساب‌ها
  • ارسال گروهی فاکتورها به سامانه مودیان
  • امکان دسترسی به سامانه با انواع سیستم عامل ها
  • دارای امکانات جانبی از جمله ارسال پیامک، چاپ فاکتور، تعریف کاربران و نسخه موبایل جهت دسترسی راحت‌تر کاربر

و در نهایت نرم افزار مودیان مالیاتی باید دارای رابط کاربری خوب و پشتیبانی در دسترس باشد تا کاربران بتوانند به راحتی صورتحساب‌های خود را در سامانه ثبت نمایند. 

بازنشر از سایت ایسنا

نظرتان را بنویسید