علت اف نکردن کولر گازی پنجره ای

علت اف نکردن کولر گازی پنجره ای
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
سام سهیلی

کولرهای گازی به دلیل استفاده مداوم در فصل تابستان، به یکی از لوازم خانگی های پر فروش تبدیل شده اند. نیاز مردم به استفاده از این دستگاه باعث شده است تا امروزه نمونه های پیشرفته تری از این محصول تولید و به بازار عرضه شود. کولرگازی پنجره ای یکی از انواع کولرهای پرکاربرد در محیط های آموزشگاهی است. این مدل کولرگازی اگرچه سرمای مطلوبی را در محیط ایجاد می کند؛ اما در مواقعی با مشکلاتی مانند کار کردن مداوم یا اف نکردن همراه است.
کار کردن دائمی کولرگازی پنجره ای بدون اف کردن، می تواند فشار قابل توجهی را به موتور این دستگاه وارد کند و باعث سوختگی آن شود. لذا کسانی که با مشکل کار کردن مداوم کولرگازی همراه هستند؛ باید به بررسی علت اف نکردن کولرگازی پنجره ای بپردازند. در این محتوا به شرح کامل علت های اف نکردن کولرگازی می پردازیم؛ تا با عیب یابی و تعمیرات آن، از خراب شدن این دستگاه جلوگیری کنید.


عدم تطابق ظرفیت کولرگازی با محیط ساختمان

اولین و مهم ترین علت اف نکردن کولر گازی پنجره ای، مطابق نبودن میزان ظرفیت و توان کولر گازی با محیط ساختمانی است؛ که این دستگاه وظیفه خنک کردن آن را برعهده دارد. بسیاری از افراد خرید کولر گازی پنجره ای را بدون توجه به ابعاد ساختمان انجام می دهند و توجهی به ظرفیت این دستگاه و تناسب آن با اندازه محیط ندارند.

در صورتی که در یک محیط نسبتاً بزرگ، از یک کولر گازی پنجره ای با ظرفیت و توان کم استفاده شود؛ کولر گازی باید برای سرد کردن محیط دائماً کار کند و استراحتی در میان تولید سرما برای محیط نداشته باشد. این علت در اغلب موارد از نظر خریداران و مصرف کنندگان کولر گازی پنهان می ماند. پیشنهاد می شود، برای جلوگیری از بروز مشکل اف نکردن کولرگازی پنجره ای، خرید این محصول با مشورت افراد متخصص و متناسب با محیط یا مساحت ساختمان انجام شود.


اختلال در عملکرد برد کنترل دمای کولر گازی پنجره ای


دومین علت اف نکردن کولر گازی پنجره ای، اختلال در عملکرد برد کنترل دما است. کمپرسور و موتور فن دو قطعه در کولرگازی هستند که دمای آن ها توسط برد کنترل دما تامین می شود. چنانچه اختلالی در عملکرد این برد ایجاد شود؛ جریان برق متصل به کمپرسور قطع می شود و کولرگازی بدون اف کردن، عمل سرماسازی محیط را انجام می دهد.
بررسی های انجام شده نشان می دهد که تنها تعداد محدودی از کولرهای گازی پنجره ای به دلیل اختلال برد کنترل به صورت مداوم کار می کنند. با این حال، باید بررسی و عیب یابی این بخش از کولرگازی به صورت تخصصی توسط نیروهای متخصص در این زمینه انجام شود؛ تا علت اف نکردن کولر گازی پنجره ای مشخص شود.


کثیف یا بلا استفاده شدن فیلتر کولرگازی پنجره ای


علت اف نکردن کولر گازی پنجره ای ممکن است ارتباطی با قطعات اصلی این دستگاه نداشته باشد. برای مثال کثیف یا بلا استفاده شدن فیلتر کولر گازی پنجره ای می تواند یکی از دلایل مهم اف نکردن این دستگاه باشد. فیلترها اگرچه از قطعات اصلی لوازمی چون لباسشویی، ظرفشویی، کولر، یخچال و... به شمار نمی روند؛ اما می توانند نقش مهمی در عملکرد صحیح این دستگاه ها و بازدهی آن داشته باشند.

فیلتر کولر گازی موظف به جمع آوری آلودگی های هوا و جلوگیری از ورود آن به دستگاه است‌. در صورتی که فیلتر کولر کثیف شود؛ میزان هوای ورودی به کمپرسور کولر کاهش پیدا می کند و در نتیجه این قطعه در کولر برای تولید سرمای بیشتر بدون اف کردن کار می کند.


کثیف شدن کویل های کندانسور کولر گازی


در کولر گازی مانند یخچال از نوعی گاز مبرد برای جذب گرما از محیط و تولید برودت استفاده می شود. گاز مبرد از میان کویل های کندانسور عبور می کند و گرما یا رطوبت هوا را به بیرون انتقال می دهد. چنانچه کویل های کندانسور کثیف باشد؛ کمپرسور باید به صورت دائم کار کند؛ زیرا کثیفی متصل به کویل ها باعث کاسته شدن بازدهی کولر گازی می شود. تمیز کردن همیشگی کویل های کندانسور می تواند بهترین راه برای عملکرد بهتر کولر و بازدهی عالی آن در کوتاه ترین زمان ممکن باشد.


خراب شدن برد اصلی کولر گازی


شایع ترین علت اف نکردن کولر گازی پنجره ای، مرتبط با خراب شدن برد اصلی این دستگاه است. برد الکترونیکی در تمام دستگاه های برقی موظف به فرمان دادن به قطعات مختلف یک دستگاه است. در صورت خراب شدن برد اصلی یا برد الکترونیکی کولر گازی، تمام قطعات مکانیکی بدون هماهنگی با یکدیگر کار می کنند و هدف مشخصی از عملکرد خود ندارند.
در برخی از موارد اگر یک یا چند قطعه در کولر گازی پنجره ای عملکرد صحیحی از خود نشان ندهند؛ ممکن است علت آن خراب شدن برد اصلی باشد. یکی از مشکلات عمده خراب شدن برد الکترونیکی کولر گازی، عدم ارسال دستور اف کردن به کولر گازی است؛ که در نهایت باعث می شود تا کمپرسور بدون استراحت کار کند. در صورت خرابی این قطعه باید بلافاصله با تکنسین کولر گازی پنجره ای تماس حاصل شود؛ زیرا عیب یابی و تعمیرات این قطعه باید به صورت تخصصی و دقت بالایی انجام شود.


خراب شدن ترمیستور کولرگازی پنجره ای


ترمیستور یکی از قطعات مهم کولر گازی پنجره ای به شمار می رود؛ چراکه موظف است دما محیط مورد نظر را به برد اصلی دستگاه متصل کند. خراب شدن این قطعه می تواند یک علت اف نکردن کولر گازی پنجره ای باشد. در واقع با خرابی ترمیستور کولرگازی، گزارش دمای اتاق و اندازه گیری آن به صورت صحیح انجام نمی شود و کمپرسور باید دائماً کار کند تا بتواند به دمای مطلوب دست پیدا کند.


سرویس نکردن به موقع کولر گازی پنجره ای


سرویس نکردن به موقع کولر گازی پنجره ای از دیگر دلایل اف نکردن این دستگاه است. سرویس کردن کولرگازی باعث می شود تا از میزان مصرف انرژی این دستگاه کاسته شود و راندمان آن تا حد زیادی افزایش پیدا کند. چنانچه کولر گازی پنجره ای سرویس به موقعی نداشته باشد؛ به دلیل کثیف شدن کویل های کندانسور، خراب شدن برخی از قطعات، کثیف شدن فیلتر و... کمپرسور به طور دائم کار کند و مشکل اف نکردن کولر گازی برای این دستگاه اتفاق بیفتد.

منبع: Pastelink.net

برچسب ها
نظرتان را بنویسید