آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد

آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

با توجه به قانون وزارت علوم داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، صرف نظر از نوع مدرکی که دارند، می توانند در هر یک از مجموعه های امتحانی کارشناسی ارشد ثبت نام کرده و پس از انتخاب رشته ارشد، در رشته ای غیر مرتبط از مدرک پیشین خود ادامه تحصیل دهند.

 

 

بسیاری از داوطلبانی که در یکی از رشته های کارشناسی تحصیل کرده و در حال حاضر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را داشته و تمایل دارند که اقدام به ثبت نام در یک رشته غیر مرتبط از مقطع کارشناسی ارشد کنند. اما آیا می توان برای ارشد رشته ی دیگری شرکت کرد؟

کارشناسی ارشد غیر مرتبط یکی از اخباری بود که در سال گذشته باعث تردید در بین دانشجویان مقطع کارشناسی شد. با این وجود بر اساس تصمیم گیری وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش، در حال حاضر ادامه تحصیل در تمامی رشته های ارشد برای همه داوطلبان امکان پذیر است. برای روشن شدن این موضوع، در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با شرایط ثبت نام در کارشناسی ارشد غیر مرتبط 1401 آشنا کنیم.

 

آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد ؟

بعضی از دانشجویان به علت نبودن فرصت شغلی مناسب در رشته کارشناسی و یا عدم علاقه به رشته لیسانس خود، تمایل دارند که در مقطع فوق لیسانس، رشته دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اما این سوال برای دانشجویان وجود دارد که آیا می توان برای ارشد ۱۴۰۱ رشته دیگری شرکت کرد یا خیر؟ و یا رشته های مجاز کنکور ارشد چه هستند؟

 

تا قبل از سال 1400 هیچ صحبتی در رابطه با موضوع کارشناسی ارشد غیر مرتبط نبود و طبق قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمامی فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی می توانستند بدون توجه به نوع مدرک تحصیلی در کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته شرکت کنند. دانشجویان می توانستند بدون در نظر گرفتن رشته قبلی خود در هر یک از گروه های آزمایشی علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی و علوم پایه شرکت کنند و در صورت قبولی در این رشته ها، ادامه تحصیل دهند.

 

البته برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد غیر مرتبط 1401 دو شرط وجود دارد. اول اینکه داوطلبان فقط می توانند در برخی رشته های کنکور ارشد ثبت نام کنند که شرط عنوان مدرک تحصیلی در آن ها اعمال نشده باشد. دوم اینکه داوطلبان پس از قبولی در هر یک از رشته های غیر مرتبط کارشناسی ارشد می بایست دروس پیش نیاز را به تشخیص گروه آموزشی پشت سر بگذرانند.

 

این قانون تا سال گذشته به طور دقیق اجرا شد اما چند روز مانده به کنکور کارشناسی ارشد سال 1400، رای مبنی بر ممنوع بودن ثبت نام در یک رشته غیر مرتبط در کارشناسی ارشد روی کار آمد. اما این رای وزارت علوم سریعا رد شد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد که نیاز به بررسی های بیشتری برای قطعی کردن این رای وجود دارد.

 

 

امکان ثبت نام ارشد 1401 در تمامی رشته های غیر مرتبط وجود دارد.

 

لذا در حال حاضر امکان شرکت و ثبت نام در کارشناسی ارشد غیر مرتبط در رشته های کنکور ارشد وجود دارد تا زمانی که رای صادر شده از سوی وزارت علوم به تصویب برسد و به صورت قانون برای همه داوطلبان عملی شود. بنابراین، نهایتا وضعیت تصویب قانون ممنوعیت کارشناسی ارشد غیر مرتبط تا زمان انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور 1401 مشخص می شود.

 

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۱

 

 

رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط ۱۴۰۱

طبق قانونی که در حال حاضر برای کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ عملی می شود، تمامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی با هر مدرکی می توانند در یکی از گروه های آزمایشی کنکور مانند علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و ... شرکت کنند. در واقع امکان تغییر رشته کنکور ارشد در بدون ثبت نام این آزمون وجود دارد.

 

بنابراین، رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط بستگی به رشته دانشگاه های مورد نظر دانشجو دارد و با توجه به اینکه هر یک از دانشگاه های کشور اقدام به ارائه رشته های مختلفی برای کارشناسی ارشد می کنند، دانشجویان می بایست که بسته به شرایط خود در هر یک از رشته های کارشناسی ارشد ثبت نام کنند.

 

لازم به ذکر است که بعضی از دانشگاه های پذیرش کننده ارشد مانند کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان، رشته های خاصی را برای ورود دانشجویان به مقطع کارشناسی ارشد در نظر می گیرد. در واقع، دانشجویان می بایست که حتما تحت شرایط خاصی در این دانشگاه ها ثبت نام کنند و حتما دارای مدرک کارشناسی باشند که توسط خود دانشگاه تعریف شده است.

 

لیست دانشگاه هایی که با شرایط خاص و با در نظر گرفتن رشته های خاصی دانشجویان را پذیرش می کنند، در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد درج می شود. بعضی از رشته ها در دانشگاه های خاص کشور دارای شرایط خاصی برای پذیرش می باشند و همین موضوع نشان می دهد که دانشجویان می بایست دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطالعه کنند و در صورتی که رشته و دانشگاه مورد نظر آن ها دارای شرایط خاصی نبود، در همان رشته انتخاب رشته کنند.

 

داوطلبان کنکور ارشد 1401 برای آشنایی با هر یک از مجموعه های کنکور کارشناسی ارشد که قصد ثبت نام در آن را دارند باید به مطالعه دفترچه ثبت نام ارشد بپردازند و یکایک رشته ها و گرایش های این مقطع را مطالعه نمایند. برای دسترسی به دفترچه ثبت نام ارشد به مطالعه مقاله زیر بپردازید.

 

بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام کنکور ارشد

 

 

 

 

 

مشاوره ثبت نام کارشناسی ارشد غیر مرتبط ۱۴۰۱

در صورتی که جزو فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می باشید و یا در حال تحصیل در ترم آخر مقطع کارشناسی هستید، می توانید در هر یک از مجموعه های امتحانی در گروه های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند. پس از ثبت نام در یک مجموعه امتحانی، می بایست فقط در گرایش های آن مجموعه امتحانی انتخاب رشته کنید.

 

بنابراین، حتما دقت کافی داشته باشید و مجموعه امتحانی را انتخاب کنید که بعدا قصد انتخاب رشته در رشته های آن را داشته باشید.  همچنین، شما می توانید در صورت علاقه در دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد کنکور دهید. مجموعه امتحانی دومی که برای کنکور کارشناسی ارشد در نظر گرفته می شود، رشته های شناور ارشد نام دارند که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد لیست رشته های شناور و لیست رشته های اصلی کنکور منتشر می شود.

 

بنابراین، محدودیتی برای شرکت در رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط با رشته مقطع کارشناسی وجود ندارد و دانشجویان ترم آخر کارشناسی و یا دانشجویان فارغ التحصیل شده از مقطع کارشناسی، می توانند در دو مجموعه امتحانی اصلی و شناور کنکور دهند؛ اما در صورت قبولی در هر دو رشته، دانشجویان فقط مجاز به ادامه تحصیل در یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد می باشند و تحصیل در دو رشته کارشناسی ارشد ممنوع می باشد.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص ثبت نام کنکور ارشد غیر مرتبط ۱۴۰۱ را شرح داده و داوطلبان را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین با عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مربوطه را دریافت نمایید.

 

در ادامه بخوانید: برنامه ریزی برای کنکور ارشد

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا می توان در ارشد رشته دیگری ثبت نام کرد ؟

✔️ بله، مطابق متن مقاله قانون وزارت علوم مبنی بر است که داوطلبان امکان ادامه تحصیل ارشد در رشته مورد علاقه خود را داشته باشند.



 

2- ✔️ لیست رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط چیست ؟

✔️ رشته های کارشناسی ارشد در دفترچه ثبت نام این آزمون که در متن مقاله نیز ارائه شده است منتشر می شود.



 

3- ✔️ نحوه ثبت نام ارشد در رشته غیر مرتبط چگونه است ؟

✔️ داوطلبان برای ثبت نام در ارشد غیر مرتبط می بایست نام مجموعه امتحانی خود را در فرم پیش نویس ثبت نام ارشد وارد نمایند.

منبع : آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/3zE4
نظرتان را بنویسید