خیار فوری چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی مفهوم فوریت خیارات و خیارات فوری می پردازیم . 





خیارات در اصطلاح حقوق ، اختیاراتی است که قانون گذار در شرایط به خصوصی به دو طرف یک قرارداد داده است تا بتوانند قرارداد را فسخ کنند یا به ترتیبی که ضرری نکنند ادامه دهند . خیارات در قانون انواع مختلفی دارد از جمله خیار غبن ، خیار تبعض صفقه ، خیار تدلیس ، خیار شرط و انواع دیگر خیارات . هر کدام از این اختیارات قواعد جداگانه و مخصوص به خود را دارند . در اعمال برخی از خیارات می شنویم که گفته می شود اعمال خیار فوری است . اما فوریت اعمال خیار یعنی چه ؟ از این رو در این مقاله به بررسی  معنی فوریت خیار و خیارات فوری می پردازیم .  




معنی فوریت خیار
فوریت یعنی اولین فرصت  ممکن و در زمانی که انسان عرفا در آن شرایط کاری را فوری انجام می دهد . خیار حقی است که به یکی یا هر دو طرف معامله داده می شود تا بتواند قرارداد را فسخ کند . فوریت اعمال خیارات یعنی اینکه هر کدام از طرفین قرارداد که حق اعمال خیار را دارد ، به محض اطلاع از شرایط باید اقدام به استفاده از حق خود کند . برای مثال اعمال خیار غبن فوری است یعنی  کسی که در معامله فریب خورده است باید بعد از علم به فریب می تواند معامله را فسخ کند ؛ فسخ معامله باید فورا صورت بگیرد و اگر این کار به تاخیر بیفتاد ، دیگرحق فسخ وجود ندارد . از این رو در برخی از خیارات می گویند ، اعمال خیار فوری است .



خیارات فوری
حال که معنی فوریت در خیارات را دانستیم باید دید در میان انواع خیارات کدام یک از آنها فوری هستند . خیارات فوری از قرار زیرند :



1- خیار غبن 



2- خیار عیب 



3- خیار تدلیس



4- خیار رویت 



5- خیار تخلف از وصف



این خیارات را باید به محض اطلاع از شرایط اعمال حق فسخ ، اعمال کرد . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مفهوم فوریت خیارات و خیارات فوری ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مفهوم فوریت خیارات و خیارات فوری پاسخ دهند . 

منبع : خیار فوری چیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4NMx
نظرتان را بنویسید