معافیت پزشکی کم شنوایی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی از انواع معافیت های پزشکی گوش و حلق و بینی نظام وظیفه محسوب می شوند. مشمولان واجد شرایط می توانند بسته به شدت کم شنوایی خودشان معافیت دائم سربازی یا معافیت از خدمات رزمی سربازی را دریافت کنند.




یکی از روش هایی که می توان با کمک آن معافیت گرفت، دارا بودن شرایط برخی بیماری های خاص که مربوط به معافیت پزشکی است، می باشد. یکی از انواع معافیت های پزشکی، معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی است که در دسته بیماری های گوش و حلق و بینی نظام وظیفه قرار می گیرند.

افرادی که قصد دریافت معافیت پزشکی کم شنوایی و معافیت پزشکی ناشنوایی را دارند باید دارای شرایط معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی باشند تا بتوانند مراحل دریافت معافیت کم شنوایی را انجام دهند. در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی را توضیح داده و نحوه دریافت آن را بررسی کنیم.



معافیت پزشکی کم شنوایی چیست؟
معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی یکی از انواع معافیت های پزشکی است. مشمولان بسته به شدت این بیماری می توانند یکی از دو نوع معافیت پزشکی دائم و یا معافیت از رزم را دریافت کنند. زمانی که مشمول به طور کامل شنوایی خود را از دست داده باشد، در واقع دچار ناشنوایی شده است و زمانی که بعضی از نوت های مربوط به فضا را دریافت نکند، دچار کم شنوایی می باشد.



به طور کلی کم شنوایی و ناشنوایی و یا همان کری گوش می تواند با علل مختلفی مانند تصادفات، ضربه های مختلف و یا مادرزادی به وجود آمده باشد که شدت های مربوط به بیماری کم شنوایی می تواند متفاوت بوده و همین موضوع سبب باعث دریافت معافیت های گوناگون می شود.



تشخیص هر یک از این دو بیماری با دستگاه های خاصی انجام می شود، مشمولان باید برای تشخیص و معاینه کم شنوایی و ناشنوایی به مراکز پزشکی مورد تایید نیروهای مسلح مراجعه کنند. به طور کلی علائمی که منجر به تشخیص کم شنوایی می شود، شامل موارد زیر می باشد:



عدم شنیدن صداهای اطرافیان به صورت دقیق

تشخیص ندادن کلمات مربوط به صحبت های دیگران

قادر به صحبت نبودن در امکان شلوغ و پر ازدحام

بیشتر بخوانید: انواع معافیت پزشکی سربازی



شرایط معافیت پزشکی کم شنوایی سربازی
همانطور که ذکر شد، شرایط مختلفی برای معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی وجود دارد که همگی در قانون نظام وظیفه درج شده است. دقت کنید که بعضی از شرایط معافیت پزشکی کم شنوایی می تواند موجب معافیت از رزم شده و برخی دیگر باعث معافیت دائم سربازی می شوند.



نکته: دقت کنید که موارد زیر تنها زمانی قابل اجرا می باشند که مشمول فاقد غیبت سربازی باشد. در غیر این صورت امکان دریافت معافیت دائم و یا معافیت از رزم برای بیمارانی که دچار کر بودن گوش هستند، وجود نخواهد داشت.



کاهش شنوایی در یک گوش



کاهش شنوایی یک طرفه، یکی از انواع بیماری های مربوط به گوش است، طبق آخرین قانون نظام وظیفه تنها افرادی می توانند از معافیت سربازی برای کاهش شنوایی یک طرفه گوش استفاده کنند که دارای شرایط زیر باشند:



در صورتی که فرد دارای کاهش شنوایی در یگ گوش بوده به طوری که معدل آستانه شنوایی در فرکانس های چهارگانه بیشتر از 80 دسی بل باشد، می تواند معافیت دائم سربازی دریافت کند.



کاهش شنوایی در یک گوش برای مشمولانی که دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) و یا کمتر می باشند، اگر در فرکانس های چهارگانه بیش از 50 دسی بل و کمتر از 80 دسی بل باشد، باعث معافیت از رزم می شود.



کاهش شنوایی در یک گوش برای مشمولانی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر می باشند، اگر در فرکانس های چهارگانه بیش از 50 دسی بل تا آستانه فقدان کامل شنوایی در یک گوش، باعث معافیت از رزم می شود.



کاهش شنوایی در دو گوش



زمانی که مشمول دارای کاهش شنوایی در هر دو گوش باشد، می تواند با شرایط زیر معافیت دائم و یا معافیت از رزم دریافت کند.



اگر آستانه شنوایی هوایی در فرکانس های چهارگانه یکی از گوش های مشمول بالای 50 دسی بل بوده و گوش دیگر وی نیز دارای آستانه شنوایی هوایی بالای 50 دسی بل باشد، می تواند معافیت دائم سربازی دریافت کند. در این بند، برای مدرک های تحصیلی کاردانی، کارشناسی و بالاتر تفاوتی وجود ندارد و همه مشمولان در صورت دارا بودن این شرایط می توانند، معافیت دائم سربازی را دریافت کنند.



اگر آستانه شنوایی هوایی در فرکانس های چهارگانه هر دو گوش مشمول بین 25 تا 50 دسی بل باشد، فرد می تواند معافیت از خدمات رزمی را دریافت کند. در این بند هم تفاوتی بین مدرک های مختلف دانشگاهی وجود ندارد.



ناشنوایی کامل



افرادی که به تشخیص پزشک معتمد نیروهای مسلح دارای ناشنوایی کامل و لالی باشند، قادر به انجام خدمت سربازی نبوده و معافیت دائم سربازی دریافت می کنند.



بیشتر بخوانید: معافیت پزشکی چشم سربازی









مراحل و نحوه دریافت معافیت کم شنوایی و ناشنوایی سربازی
افرادی که دارای شرایط معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی هستند، می بایست ابتدا به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و دفترچه نظام وظیفه را دریافت کنند. سپس، مراحل پست کردن دفترچه و واکسیناسیون سربازی را انجام دهند. پس از انجام این مراحل، افراد می بایست برای سایر مراحل مربوط به معافیت های پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی اقدام کنند. مراحل دریافت این معافیت به طور خلاصه در موارد زیر تقسیم بندی می شوند:



تایید بیماری توسط پزشک اولیه نظام وظیفه



در این مرحله، افراد باید بعد از انجام مراحل پست کردن دفترچه و واکسیناسیون سربازی، به پزشک اولیه نظام وظیفه مراجعه کنند تا به صورت اولیه معاینه شوند. البته قبل از مراجعه به پزشک، افراد باید فرم خوداظهاری پزشکی را تکمیل کرده و هنگام معاینه اولیه این فرم را به همراه داشته باشند.



سپس بعد از مراجعه به پزشک، برگه معاینه اولیه توسط پزشک اولیه تکمیل می شود. مشمول باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و برگه معاینه اولیه، درخواست خود را برای دریافت معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی در سیستم دفاتر پلیس +10 ثبت نماید.



تایید بیماری توسط شورای پزشکی بیمارستان ها



در این مرحله افراد برای تایید بیماری خود می بایست به همراه دعوت نامه ای که توسط نظام وظیفه به آدرس محل سکونت آن ها ارسال شده است، به بیمارستان های مورد تایید نیروهای مسلح مراجعه کنند. در بیمارستان های نیروهای مسلح، بیماری فرد به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.



تایید بیماری توسط شورای پزشکی نظام وظیفه



بعد از مراجعه به بیمارستان نیروهای مسلح، در صورتی که بیماری فرد توسط بیمارستان تایید شود، جوابیه بیمارستان به نظام وظیفه ارسال می شود. نظام وظیفه نیز برای حضور مشمول دعوت نامه ای ارسال می کند. مشمول باید در روز تعیین شده در دعوت نامه به محل مربوطه مراجعه کرده تا توسط پزشکان نظام وظیفه مورد بررسی قرار گیرد. این مرحله، مرحله نهایی دریافت معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی می باشد.



بیشتر بخوانید: کمیسیون پزشکی نظام وظیفه







مدارک لازم برای دریافت معافیت کم شنوایی و ناشنوایی سربازی
افرادی که قصد دریافت معافیت پزشکی جهت کر بودن گوش را را دارند، باید در هنگام مراجعه به دفاتر پلیس +10 مدارک زیر را ارائه کنند. بدیهی است که آن دسته از افرادی که مدارک زیر را به طور کامل ارائه نکنند، نمی توانند درخواست خود را برای دریافت معافیت پزشکی کم شنوایی و ناشنوایی ثبت نمایند.



یک قطعه عکس سه در چهار رنگی و زمینه سفید: تمامی شئونات اسلامی برای ارائه این عکس الزامی است. به طور مثال عکس مشمول نباید دارای کراوات باشد.

تکمیل فرم مربوط به وضعیت مشمولان (برگه شماره یک در دفترچه نظام وظیفه)

ایجاد حساب در بانک سپه و درج شماره حساب مربوط به آن در فرم مربوط به وضعیت مشمولان

تکمیل برگه مربوط به واکسیناسیون نظام وظیفه (برگه شماره پنج در دفترچه نظام وظیفه)

تکمیل برگه معاینه اولیه توسط پزشک اولیه (برگه شماره دو در دفترچه نظام وظیفه)

اصل و کپی از کارت ملی مشمول

اصل و کپی از صفحات شناسنامه عکس دار مشمول

اصل و کپی از آخرین مدرک تحصیلی مشمول

در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی مشمول در دسترس نباشد، می توان گواهی فراغت از تحصیل وی را ارائه نمود.



کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص دریافت انواع معافیت های سربازی را در اختیار مشمولان قرار داده و آنان را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین با عضویت در کانال تلگرامی نظام وظیفه هیوا می توانید از آخرین اخبار مرتبط با سربازی مطلع شوید.

در ادامه بخوانید: مراحل دریافت معافیت پزشکی



سوالات متداول


1- شرایط دریافت معافیت کم شنوایی یا ناشنوایی چیست ؟
برای دریافت معافیت کم شنوایی سربازی باید پزشک نظام وظیفه مشمول را معاینه و نوع بیماری او را تایید کند. سایر شرایط در متن مقاله توضیح داده شده است.




2- مدارک لازم برای دریافت معافیت کم شنوایی و ناشنوایی سربازی چیست ؟
مشمولان می بایست تمامی مدارک ذکر شده در داخل متن از جمله برگه واکسیناسیون خود را به همراه داشته باشند.




3- آیا معافیت های کم شنوایی و نا شنوایی پزشکی به صورت دائم است ؟
معافیت کم شنوایی سربازی بر اساس درصد ناشنوایی مشمولان مشخص شده و به آن ها معافیت رزم یا دائم تعلق می گیرد.

منبع : معافیت پزشکی کم شنوایی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6389
نظرتان را بنویسید