چگونه معافیت تحصیلی بگیریم؟

چگونه معافیت تحصیلی بگیریم؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
جواد قانع
نظام وظیفه یا خدمت سربازی اجبار یکی از دغدغه‌های کنونی جوانان است که یک امر اجباری تلقی می‌شود که برای کار، تحصیل، مهاجرت و حتی ازدواج لازم و ضروری است و هر فردی باید حتما به دریافت مشاوره نظام وظیفه اقدام کند.
خدمت سربازی یک حرکت جهادی و جهاد در راه خداست که برخی آنرا وقت تلف کردن و از دست رفتن دو سال از بهترین سال جوانی خود می‌دانند.
دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و نظام ایران و جان و محصول و ناموس مردم وظیفه فقهی و ملی هر فرد ایرانی می‌باشد و در اجرای این وظیفه تمامی اتباع ذکور دولت کشور ایران مکلف به خدمت وظیفه عمومی برابر قوانین این قانون می‌باشند و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جز در باب ها مصرح در‌این قانون نمی‌توان از خدمت معاف کرد.
بر اساس ماده قانون 31 از مجموعه قوانین نظام وظیفه، یکی از مهم ترین شرایط صدور معافیت تحصیلی این است که دانش آموزان محصل در مدارس تحت نظارت اداره ی آموزش و پرورش و دانشجویانی که در دانشگاه های مختلف معتبر و وابسته به وزارت علوم کشور در داخل ایران و خارج از ایران مشغول به تحصیل هستند میتوانند تا وقتی که به تحصیل مشغول اند از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند.
این افراد به راحتی میتوانند از معافیت های تحصیلی بهره مند شوند. در این شرایط طلاب و سایر افرادی که در حوزه های علمیه ی سراسر کشور نیز درس میخوانند میتوانند از این معافیت ها استفاده کنند
و اما چگونه معافیت تحصیلی بگیریم؟
دانش آموزان پسر پس از وارد شدن به سن 19 سالگی (18 سالگی تمام) در صورتی که قصد ادامه تحصیل دانشگاهی داشته باشند ، باید جهت دریافت برگه معافیت تحصیلی اقدام نمایند. حداکثر زمان معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن 20 سال تمام است و فارغ التحصیلان مقطع دیپلم لازم است حداکثر یکسال پس از فارغ التحصیلی در یکی از دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم ثبت نام نمایند و تا زمانی که مشغول به تحصیل باشند به شرط اینکه دارای غیبت غیرموجه نباشند می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند. لازم به ذکر است معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار داده میشود
و اما معافیت تحصیلی برای افراد پشت کنکوری ها چگونه است؟ معمولا داوطلبان مرد برای شرکت در دانشگاه باید حتما از معافیت تحصیلی برخوردار باشند و درغیر اینصور مجاز به ثبت نام نخواهند بود و اگر در دانشگاهی قبول شدند، میتوانند مجوز لازم را از معاونت وظیفه عمومی در محل دانشگاه گرفته و از این طریق معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/3W6M
نظرتان را بنویسید