وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل بازگشایی مدارس را جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کرد .
دستورالعمل بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال از سوی وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شد .
بر این اساس ؛ با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت و کنترل بیماری کرونا ، تمام مدارس ابتدایی و متوسطه به جز مدارس استثنایی با هدف رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش آموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزش های درسی غیرحضوری نشدهاند با رعایت پروتکلهای بهداشتی از 27 اردیبهشتماه به مدت یک ماه دایر میشوند .
بر اساس این گزارش ؛ تمهیدات لازم برای ضدعفونی ، آماده سازی مدارس قبل از بازگشایی ، رعایت فاصله اجتماعی ، حضور مدیران ، عوامل اجرایی و آموزشی براساس برنامه هفتگی در هفته اول بازگشایی ، استمرار آموزش های غیر حضوری ، بررسی وضعیت تحصیلی و یاد گیری دانش آموزان توسط معلمان ، ارزشیابی غیر حضوری از درس تربیت بدنی ، تشکیل شورای مدرسه با هدف بررسی وضعیت موجود دانش آموزان و تعیین نحوه ارائه آموزش ها در موارد لازمه و تصمیم گیری در خصوص ارزشیابی پایانی ، و بررسی اعتراضات دانش آموزان به ارزشیابی پایانی و تصمیم گیری در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان ، از موارد مشترک دورههای تحصیلی مندرج در این دستور العمل است که باید در مدارس اجرایی شود .
دوره ابتدایی
الف -در خصوص دانش آموزان کلاس اول باید با ارزیابی دقیق اطمینان حاصل شود دانش آموز کلیه حروف الفبا را به خوبی فراگرفته است و مهارت های خواندن و نوشتن در سطح پایه اول را بهخوبی کسب کرده است ، ارزشیابی شفاهی و کتبی این موضوع توسط معلم مربوط انجام میشود و نظارت و تأیید آن با مدیر مدرسه خواهد بود .
ب- چنان چه به هر دلیل دانشآموز پایه اول در یاد گیری حروف و مهارتهای مورد نظر خواندن و نوشتن شایستگی لازم را کسب نکرده باشد ، باید برنامه مشخصی برای تحقق این امر توسط معلم ارائه شود .
ج- مدیر مدرسه موظف است برای آن دسته از دانش آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به فناوری و یا برنامههای تلویزیونی و یا به هر دلیل دیگر در یادگیری محتوای درسی باقیمانده از زمان تعطیلی مدارس ضعف دارند، برنامه مشخص جبرانی با محوریت معلم کلاس تعیین نماید .
د- درخصوص نحوه ارزشیابی پایانی و یاد گیری دانش آموزان به صورت حضوری با غیرحضوری ( بهجز پایه اول ) شورای مدرسه تصمیمگیری خواهد کرد .
چ- به پیوست جدول بررسی وضعیت پوشش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی ارسال میگردد . لازم است هر معلم مطابق فرمت ارسالی اطلاعات لازم را در خصوص هر دانش آموز وارد نماید و به مدیر مدرسه تحویل دهد .
موارد مشترک دورههای اول و دوم متوسطه (شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کاردانش)
الف - ارزشیابی پایانی ( تراکمی ) نوبت دوم ( خردادماه ) در پایه های هفتم و هشتم دوره اول متوسطه و پایه های دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه شاخه نظری به شیوه غیر حضوری برگزار می شود و مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان به عهده معلمان و مدیران مدارس خواهد بود . معلمان می توانند برای اطمینان از تحقق اهداف دروس ، بر اساس مستندات و شواهد جمعآوری شده از مشارکت دانشآموز در فعالیتهای آموزشی تربیتی داخل و خارج از کلاس درس و مدرسه ، آموزشهای مجازی ، نتایج ارزشیابی حضوری ، ارزشیابی غیرحضوری و برون خط ( آفلاین ) و برخط ( آنلاین ) ، ابتکارات و خلاقیتها در موقت های یادگیری ، پژوهش های دانش آموزی مرتبط با دروس ، خلاصه نویسی ، نتایج ارزشیابی های تکوینی ( مستمر ) نوبت اول و دوم و پایانی ( تراکمی ) نوبت اول و سایر شیوهای ارزشیابی ، نمره دانش آموز را تعیین و به مدیر مدرسه ارائه نماید . این نمره در ستون ارزشیابی تکوینی مستمر و پایانی ( تراکمی ) نوبت دوم ( خردادماه ) ثبت و با رعایت مقررات ، اعلام نتیجه خواهد شد .
ب - سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی داوطلبان آزاد و دانش آموزان مدارس بزرگسالان ، ایثارگران و آموزش از راه دور برابر ضوابط مندرج در این نامه های مربوط به شیوه حضوری انجام میشود .
ج - با توجه به بخشنامه شماره 460/120 مورخ 9 اردیبهشت 1399 مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ، امتحانات نهایی پایه دوازدهم از تاریخ 17 خرداد 1399 آغاز میگردد . بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت و کنترل کرونا خدمات حضوری به دانش آموزان پایه دوازدهم تا دهم خردادماه ارائه خواهد شد .
د - ارزشیابی از دانش آموزان متقاضی تغییر رشته در پایه دهم و یازدهم ، مطابق بخشنامه های ارسالشده به شیوه حضوری انجام خواهد شد .
ح - دستورالعمل برگزاری آزمون ورودی مدارس دوره دوم متوسطه نمونه دولتی ، تهیه و متعاقبا ابلاغ میشود .
شرایط اختصاصی دوره اول متوسطه و شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش
شرایط اختصاصی دوره اول متوسطه
با توجه به تأثیر نمرات دروس پایه نهم در فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان ، ارزشیابی پایانی نوبت دوم (خردادماه) به شیوه حضوری در سطح مدرسه برگزار میگردد . لازم به ذکر است امتحانات پایه نهم در خرداد ماه 1399 به صورت هماهنگ استانی برگزار نخواهد شد .
شرایط اختصاصی دوره دوم متوسطه شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش
ارزشیابی دروس عمومی ، شایستگیهای غیر فنی و پایه فنی ، مطابق بند 16 به عهده معلمان و مدیران میباشد . بدیهی است در دروس پایه فنی و شایستگیهای غیرفنی حصول اطمینان از آموزش حضوری ، غیر حضوری ( مجازی ) از پودمانهای باقیمانده با معلمان مربوط خواهد بود .
تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی های فنی شاخه فنی و حرفهای و آموزش و آزمون استانداردهای مهارت شاخه کاردانش ( داخل و خارج از هنرستان )، از تاریخ 27 اردیبهشت لغایت 15 مردادماه با اولویت دروس پایه دوازدهم به صورت تراکمی و با برنامهریزی و سازماندهی هنرآموزان و شرایط حضور آنها ، پس از تصویب در شورای مدرسه و با هماهنگی اداره آموزشوپرورش منطقه انجام میشود .
نمرات دروس شایستگیهای فنی و استانداردهای آموزش مهارت به صورت « جاری » ، در خرداد ماه لحاظ و پس از اتمام ارزشیابی در کارنامه خردادماه هنرجویان ثبت میشود .
در صورت عدم امکان ارائه دروس کارآموزی / کارورزی هنر جویان پایه یازدهم در تابستان سال جاری، این دروس در تابستان سال آینده (1400) ارائه خواهد شد .
در خصوص آن دسته از هنر جویان پایه دوازدهم که درس کارآموزی / کارورزی خود را باید در تابستان 1399 بگذرانند با برنامه ریزی و تصویب شورای کارآموزی یا کارورزی هنرستان ها و تأیید کمیته کارآموزی یا کارورزی اداره منطقه ، اقدام مقتضی به عمل آید.
شایان ذکراست ؛ نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل و فرایندهای آموزشی تربیتی مدارس و معلمان ، بر عهده ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارات آموزش و پرورش شهرستانها ، مناطق و نواحی است .
منبع : دستور العمل بازگشایی مدارس به استان ها ابلاغ شد
دستور العمل بازگشایی مدارس به استان ها ابلاغ شد
ذخیره سازی
0
0
اشتراکگذاری
گزارش تخلف
برچسب ها
ShortURL as
Linkp.ir
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر