لقاح و شکل گیری جنین

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
عمل لقاح و یا شکل گیری جنین که به دو جنس مرد و زن بستگی دارد ، احتمال آن در زمان سیکل تخمک گذاری زن افزایش پیدا می کند . اما سیکل تخمک گذاری چه زمانی اتفاق خواهد افتاد ؟ در واقع می توان گفت سیکل تخمک گذاری به دوره پریود و سیکل قاعدگی فرد بستگی دارد .

فردی که سیکل قاعدگی منظمی دارد در نتیجه سیکل تخمک گذاری او نیز منظم است . متوسط زمان سیکل قاعدگی 28 روز می باشد که در برخی از افراد که پریودی نامنظمی ندارند از 21 تا 35 روز نیز متغیر است .

تاریخ سیکل قاعدگی خود را شناسایی کرده ، دو روز قبل و دو روز پس از آن سیکل تخمک گذاری خواهد بود ، البته این فرضیه تنها برای افرادی که سیکل قاعدگی منظمی دارند ، صدق می کند . دیگر افراد ابتدا باید با مراجعه به پزشک سیکل پریودی خود را منظم کنند .



لقاح چیست
فرایند ترکیب اسپرم مرد با تخمک زن را لقاح می گویند که محصول آن زیگوت نام دارد. هر 28 روز یک بار در اواسط چرخه قاعدگی زن ، یک تخمک از تخمک های زن خارج می شود . تخمدان ها که به اندازه دو عدد گردو هستند ، در عمق شکم زن وجود داشته و به سمت یکی از دو لوله رحم امتداد پیدا خواهد کرد .

تخمک و یا همان جسم زرد که از تخمدان رها شده و در حال حرکت می باشد ، هورمون هایی را ترشح خواهد کرد که جداره رحم را برای دریافت تخمک بارور شده آماده می کند . اگر حاملگی اتفاق نیفتد ، جسم زرد کوچک و کوچک تر شده و دو هفته بعد در اثر پریود رها خواهد شد .

مردان در طول روز تعداد بسیار زیادی اسپرم در بیضه هایشان تولید کرده که این مقدار اسپرم به 300 میلیون نیز خواهد رسید . بیضه ها دو غده می باشند که در قسمت پشت آلت مرد قرار دارد که وظیفه بارور کردن زن را نیز دارند .

در نتیجه هنگام لقاح در زمان آزاد شدن اسپرم ، هر کدام از اسپرم ها دمی را تشکیل داده که آن ها این امکان را پیدا می کنند که تا در دستگاه تولید مثل زنان در فاصله های دورتر یعنی تا از طریق گردن رحم و لوله رحم حرکت کرده و لقاح انجام شود .

در زمان آزاد شدن اسپرم ها تنها 300 تا 500 اسپرم به تخمک خواهند رسید ، نکته مهم این است که اسپرم به مدت 6 روز زنده مانده و منتظر تخمک خواهد ماند . اما تخمک تنها فقط یک روز پس از آزاد شدن در لوله رحم زنده خواهد ماند .

با توجه به زمان زنده ماندن تخمک اغلب آمیزش ها برای لقاح ظرف مدت 3 روز انجام داده خواهد شد ، در اینصورت می توان گفت بارداری ، شکل گیری جنین یا لقاح در روز تخمک گذاری یا دو روز قبل از آن اتفاق خواهد افتاد .

حتما بخوانید: پریود پس از تخمک گذاری
نکته مهم این است که دو روز قبل از زمان تخمک گذاری ، بهترین زمان لقاح و شکل گیری جنین باشد ، برخی از افراد که به رشد فرزندشان بسیار حساس هستند ، لازم است بدانند که داستان رشد پیش از تولد با لقاح شروع خواهد شد .

در واقع می توان گفت تغییرات دوران حاملگی به سه دسته دوره تخمک بارور ، دوره رویانی و آخرین مرحله دوره جنینی تقسیم خواهد شد . اما سوال اینجا است که لقاح و شکل گیری جنین چگونه باید انجام شود ؟



شکل گیری جنین چگونه است
پیش زمنیه عمل لقاح ، رابطه جنسی بوده است که پس از آن اسپرم مرد از دهانه رحم وارد رحم شده و به سمت لوله های آن حرکت خواهد کرد . اگر در این بین یکی از اسپرم ها به تخمک وارد شود باعث باروری آن خواهد شد .

در هنگام باروری تخمک ، دیواره خارجی آن تغییر حالت داده و اجازه ورود اسپرم دیگری را نخواهد داد . اما سوال اینجاس که ژن دختر و یا پسر چه زمانی ایجاد می شود ؟ در این مرحله از لقاح ژن جنین شکل خواهد گرفت .

در واقع اگر اسپرم دارای کروموزوم x جنین دختر و اگر دارای کروموزم Y باشد ، جنین پسر خواهد شد . لازم است بدانید که تخمک لقاح یافته حدود 3 تا 4 روز در لوله رحم باقی مانده و پس از 24 ساعت بعد از باروری شروع به تقسیم سلولی خواهد کرد .

تخمک لقاح یافته هنگام تقسیم سلولی به بلاستوسیست تبدیل خواهد شد ، اما بلاستوسیست چیست ؟ سلول تخم است که طی تقسیم های متوالی در لوله فالوپ به وجود آمده و در رحم مانند توپی تو خالی می باشد که درونش با مایع پر شده است که به آن بلاستوسیست ( blastocyst ) گفته می شود .

بیشتر بخوانید: ارگاسم مردان و زنان
در ضمن بلاستوسیست تخمک لقاح یافته ای می باشد که به مدت چند روز تقسیم سلولی انجام خواهد داد و در طول لوله رحم به سمت خود رحم حرکت کرده و در این حین تقسیم سلولی نیز ادامه پیدا خواهد کرد .

پس از انجام عمل تقسیم سلولی ، لایه خارجی که بعدها به جفت تبدیل خواهد شد شروع به ترشح هورمون های بارداری خواهد کرد . در نتیجه مدتی بعد از ورود به رحم بلاستوسیست به دیواره رحم خواهد چسبید که لانه گزینی نام دارد .

لانه گزینی چیست ؟ آیا از اهمیت لانه گزینی اطلاعاتی دارید ؟ در واقع لانه گزینی مرحله ای بسیار مهم و حیاتی از بارداری بوده و در واقع نقطه آغاز زندگی رحمی فرد به شمار می آید . این مرحله پس از عمل لقاح تخمک و اسپرم در یکی از لوله های فالوپ صورت خواهد گرفت .

نطفه برای اولین بار جهت دریافت اکسیژن و مواد غذایی خود به دیواره داخلی رحم چسبیده و از ناحیه لانه گزینی به بدن مادر متصل خواهد شد . انجام این عمل منجر به بروز خونریزی خفیفی از دیواره رحم شده که خونریزی لانه گزینی نطفه نام دارد .

اغلب خانم های خونریزی لانه گزینی را با قاعدگی اشتباه گرفته و به آن توجهی نخواهند کرد . اما خونریزی لانه گزینی ناشی از فرو رفتن بلاستوسیست در دیواره رحم مادر بوده که در طی 3 هفته سلول ها به شکل توده درآمده که در این هنگام سلول های عصبی نوزاد تشکیل خواهد شد .




در نهایت

خانم های که قصد دارند بارداری برنامه ریزی شده داشته باشند باید در صورت عدم نظم سیکل قاعدگی به پزشک معالج خود مراجعه کرده تا سیکل پریودی آن ها منظم شود . در صورت نظم دوره پریودی ، می توانید سیکل تخمک گذاری خود را مشخص کرده و سپس تصمیم به بارداری بگیرید .

امروزه بسیاری از زوجین بسیار تلاش می کنند تا بارداری برنامه ریزی شده داشته باشند ، به همین دلیل در ابتدا باید سیکل قاعدگی ، تخمک گذاری و زمان پریودی خود را مشخص کرده و سپس عمل لقاح را انجام دهند .

در ادامه بخوانید: علائم سقط جنین



سوالات متداول


1- از عمل لقاح چه می دانید ؟
لقاح در واقع عمل حاملگی و بچه دار شدن می باشد که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .




2- تشکیل جنین چطور انجام می شود ؟
در واقع اسپرم مرد از دهانه رحم خارج شده و وارد رحم می شود که عمل بارداری انجام می شود که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .




3- از لانه گزینی در دوران بارداری چه می دانید ؟
یکی از مراحل مهم بارداری بوده که به منظور نقطه آغازین زندگی جنین می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : لقاح و شکل گیری جنین
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/VLV9
نظرتان را بنویسید