خمش یا رول کردن مواد چگونه شکل می گیرد؟

خمش یا رول کردن مواد چگونه شکل می گیرد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
دانستنی های مفید روز

خم کردن صفحات فولادی ضخیم تا شعاع تنگ کار آسانی نیست. متغیرهای زیادی مانند ضخامت، سطح و شرایط لبه و همچنین ترکیب شیمیایی ماده وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. خم شدن صفحه که به آن نورد صفحه نیز گفته می شود، فرآیندی است که در آن نیرویی به صفحه اعمال می شود که باعث تغییر شکل در امتداد محور خمشی می شود و صفحه را مجبور به خم شدن در زاویه دلخواه می کند. در آن لحظه خم شدن، ماده در حال تجربه کشش است، که در آن در سطح خارجی خم منبسط می‌شود و در داخل فشرده یا منقبض می‌شود.

به محض رها شدن از نیروی خمشی، تنش باقیمانده در ماده باعث برگشت فنری صفحه می شود. برای جبران پشت فنری، صفحه باید به زاویه ای بیشتر از زاویه مورد نیاز خم شود. یک اپراتور باتجربه می‌تواند میزان بازگشت فنری مورد انتظار را بر اساس چندین عامل محاسبه کند و به سرعت ساخت مواد با تلاش کمتر کمک کند.به طور معمول، خم شدن صفحه بر روی یک پرس-ترمز انجام می شود. پرس ترمز شامل دو ابزار است: ابزار بالایی – معروف به پانچ و ابزار پایینی – معروف به “دای”. صفحه ای که قرار است خم شود باید روی قالب قرار گیرد و در جای خود نگه داشته شود در حالی که پانچ روی صفحه پایین می آید و نیروی اعمال شده باعث خم شدن آن می شود. زاویه خم شدن توسط عمقی که پانچ صفحه را به داخل قالب وارد می کند کنترل می شود. 

متداول ترین خم شدن صفحه را خمش V می نامند که در آن ابزار پانچ و قالب مورد استفاده V شکل هستند.هنگامی که پانچ مواد را تا انتها فشار نمی دهد و فضایی در زیر آن باقی می گذارد، در این صورت "خم شدن هوا" داریم و هنگامی که پانچ مواد را تا ته حفره قالب هل می دهد. ما "پایین" داریم. فرآیند کف کردن اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر روی زاویه خمیده انجام شود تا وقوع کمتر برگشت فنری انجام شود. چیزی که باید در هنگام خم شدن روی پرس بریک به خاطر بسپارید، این است که هرچه صفحه ضخیم تر و سخت تر باشد، به حداقل شعاع خمش بیشتری نیاز دارد.به طور معمول، خم شدن صفحه بر روی یک پرس-ترمز انجام می شود. پرس ترمز شامل دو ابزار است: ابزار بالایی – معروف به پانچ و ابزار پایینی – معروف به “دای”. 

صفحه ای که قرار است خم شود باید روی قالب قرار گیرد و در جای خود نگه داشته شود در حالی که پانچ روی صفحه پایین می آید و نیروی اعمال شده باعث خم شدن آن می شود. زاویه خم شدن توسط عمقی که پانچ صفحه را به داخل قالب وارد می کند کنترل می شود. متداول ترین خم شدن صفحه را خمش V می نامند که در آن ابزار پانچ و قالب مورد استفاده V شکل هستند.

اطلاعات بیشتر در باره دستگاه نورد ورق آهنی در اینجا:https://pouyaboresh.com/plate-bending-machine/

نظرتان را بنویسید