محل تحویل کالا در قرارداد خرید و فروش

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
وقتی خریدار و فروشنده با یکدیگر قرارداد خرید و فروش منعقد می کنند باید درباره یک سری موضوعات با هم توافق کنند . این موضوعات مثل محل تحویل کالا ، زمان تسلیم کالا و یا تامین مخارج تحویل کالا در قرارداد خرید و فروش است . البته از آنجا که قرارداد خرید و فروش یک قرارداد معین است قانون گذار خود برای این عقد مقرراتی وضع کرده است اما اغلب این مقررات تکمیلی هستند . برای این در نظر گرفته شده اند تا اگر توافقی درباره برخی از مسائل صورت نگرفته باشد ، بتوان تعیین تکلیف کرد . یکی از این موضوعات محل تحویل کالا است . خریدار و فروشنده باید بدانند که کالا را در کجا تحویل بدهند و تحویل بگیرند . از این رو ما در این مقاله به بررسی محل تسلیم کالا در قرارداد خرید و فروش می پردازیم . 




محل تسلیم کالا در قرارداد خرید و فروش
موضوع محل تحویل کالا ، موضوعی است که درباره اموال منقول از آن بحث می شود زیرا طبیعتا تحویل اموال غیرمنقول مثل خانه و  باغ و زمین در محلی که مال قرار دارد صورت خواهد گرفت . محل تحویل دادن کالا یا تسلیم کالا در قرارداد خرید و فروش را می توان بر اساس ماده 375 قانون مدنی تعیین کرد . طبق این ماده : " مبیع ( یا همان کالا ) باید در محلی تسلیم شود که عقد بیع در آنجا واقع شده است ، مگر اینکه عرف و عادت مقتضی تسلیم شود در محل دیگری باشد یا در ضمن عقد بیع محل مخصوصی برای تسلیم معین شده باشد " . بنابراین با توجه به این ماده می توان گفت که قاعده این است که کالا در محلی که قرارداد منعقد شده است تحویل داده شود . اما در ادامه همین ماده درباره تاثیر عرف بر محل تحویل کالا صحبت شده است .








تاثیر عرف بر محل تسلیم کالا
این قاعده که کالا باید در محل انعقاد قرارداد تحویل داده شود یک قاعده تکمیلی است یعنی اینکه خریدار و فروشنده می توانند خلاف آن توافق کنند . هم چنین نمی توان تاثیر عرف و رسومات تجاری را نادیده گرفت . برای مثال در عرف خرید و فروش آجر و تیر آهن و ماسه مرسوم استکه کالا در محل ساختمان تحویل داده شود . بنابراین در صورتی که طرفین قرارداد درباره محل تسلیم کالا توافقی نکنند فرض بر این است که عرف را پذیرفته اند بنابراین کالا باید در محلی که عرفا تحویل داده می شود ، تسلیم شود . در واقع در این موارد عرف بر حکم قانون مقدم است . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محل تسلیم کالا در قرارداد خرید و فروش ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون محل تسلیم کالا در قرارداد خرید و فروش پاسخ دهند . 

منبع : محل تحویل کالا در قرارداد خرید و فروش 
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2L0M
مطلب قبلی
کد مرسوله چیست
مطلب بعدی
عده زن باردار
نظرتان را بنویسید