عده زن باردار

عده زن باردار
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در برخی از موارد انحلال عقد نکاح مانند طلاق ، فسخ نکاح یا فوت شوهر ، زن موظف است که عده نگه دارد . فلسفه نگه داشتن عده در بیشتر موارد جلوگیری از اختلاط نسل می باشد و به همین دلیل ، قانون مدنی حکم نگه داشتن عده را مقرر کرده است . البته مدت عده وفات ، عده طلاق و عده فسخ نکاح ممکن است با هم تفاوت هایی هم داشته باشد . اما در این مقاله قصد داریم به بررسی این مسئله بپردازیم که حکم عده زن باردار چیست ؟ آیا زن باردار هم بعد از انحلال عقد نکاح باید عده نگه دارد ؟ مدت عده زن باردار چقدر است ؟ به همین مناسبت ، در این مقاله به بررسی عده زن ، انواع عده زن و عده زن باردار خواهیم پرداخت .




عده زن چیست
یکی از مباحثی که در خصوص انحلال عقد نکاح مطرح می شود ، لزوم نگه داشتن عده است . در قانون مدنی ، در شرایطی که عقد نکاح به دلیلی منحل می شود ، زن موظف است عده نگه دارد . نگه داشتن عده به این معناست که زن در آن مدت نمی تواند با شخص دیگری ازدواج کند . بنابراین تا پایان مدت عده باید از ازدواج خودداری کرده و پس از آن ، در صورت تمایل به عقد دیگری در آید . در غیر این صورت ، ممکن است ازدواج وی حکم ازدواج با زن شوهردار را داشته باشد .  برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه عده چیست کلیک کنید .








انواع عده زن
در قانون مدنی ، انواع عده زن پیش بینی شده است . در واقع ، بر حسب علت انحلال نکاح ، عده زن هم مختلف و متنوع است . بنابراین ، در صورت طلاق زن و مرد ، زن باید عده طلاق نگه دارد . در عقد موقت ، باید عده بذل و انقضای مدت مگه دارد . در فسخ نکاح نیز موظف به نگه داشتن عده فسخ نکاح است . علاوه بر این ، در صورت فوت شوهر نیز نگه داشتن عده وفات شوهر ضروری است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده طلاق ، عده فسخ نکاح و عده عقد موقت کلیک کنید . 



عده زن باردار
حال که به توضیح عده و انواع آن پرداختیم ، قصد داریم به این سوال نیز پاسخ بدهیم که آیا زن حامله نیز موظف به نگه داشتن عده است ؟ حکم عده زن باردار در قانون چیست ؟ مدت عده زن باردار چقدر است ؟ در پاسخ به این سوالات و با توجه به قانون مدنی ، می توان حکم عده زن باردار را به این صورت توضیح داد :

عده زن باردار ، در طلاق ، فسخ نکاح یا در عقد موقت تا پایان وضع حمل زن است . یعنی تا زمانی که زن فرزندش را به دنیا بیاورد ؛ یا به دلیلی فرزندش سقط شود . چرا که فلسفه عده در این موارد ، جلوگیری از اختلاط نسل است که با وضع حمل زن این موضوع منتفی می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده طلاق زن باردار کلیک کنید .

 اما در مورد زن بارداری که در عده وفات شوهر است ؛ اگر وضع حمل او زودتر از چهار ماه و ده روز از زمان فوت شوهر اتفاق افتد ؛ موظف است تا پایان مدت چهار ماه و ده روز را عده وفات نگه دارد . چرا که فلسفه اصلی نگه داشتن عده وفات ، احترام به شوهر است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده وفات زن باردار کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده زن باردار به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون  عده زن باردار​ پاسخ دهند .

منبع : عده زن باردار
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/3MAA
نظرتان را بنویسید