تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
قرارداد اجاره ، قراردادی است که بین موجر و مستاجر منعقد می شود تا به واسطه آن مستاجر مالک منفعت عین مستاجره شود . عقد اجاره در میان انواع قرارداد یک عقد لازم است ، یعنی مانند تمام عقود لازم ، در صورت فوت یا مجنون شدن هر کدام از طرفین قرارداد ، باز هم عقد تا زمان پایان مهلت قانونی اش ، ادامه خواهد یافت . حال فرض کنید که مستاجر یک مال اجاره ای فوت کند ، بر طبق قانون قرارداد اجاره هم چنان باید ادامه پیدا کند و اجاره بها هم به موجر پرداخت شود . اما به نظر می رسد که این شرایط از انصاف به دور باشد و باید راهی برای پایان دادن به قرارداد اجاره ای که مستاجر آن فوت کرده است وجود داشته باشد . از این رو در این مقاله به بررسی تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره و ادامه عقد اجاره بعد از فوت مستاجر می پردازیم . 




تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره
همانطور که در بالا گفته شد قرارداد اجاره یک قرارداد لازم است که فوت مستاجر باعث انحلال قرارداد نمی شود . بنابراین قرارداد اجاره تا پایان مهلت قانونی آن ادامه می یابد . قانون روابط موجر و مستاجر برای این قاعده استثنائی قائل شده است و آن هم زمانی است که مستاجر حین قرارداد اجاره فوت کند . در این شرایط ادامه عقد اجاره بعد از فوت مستاجر را می توان تحت شرایطی منحل کرد . 








شرایط ادامه عقد اجاره بعد از فوت مستاجر
بند 4 ماده 12 قانون روابط موجر و مستاجر به وارثان مستاجری که در حین قرارداد اجاره فوت کرده است این حق را داده است که به طور اجتماع قرارداد را فسخ کنند . به طور اجتماع یعنی اینکه در صورتی که همه وارثان با هم درباره فسخ قرارداد اجاره توافق داشته باشند می توانند آن را فسخ کنند بنابراین در صورتی که مستاجر 3 وارث داشته باشد باید هر سه نفر آنها برای فسخ قرارداد توافق داشته باشند . 
درخواست فسخ قرارداد از طرف وراث هم می تواند وقتی ارائه شود که موجر در مدت اجاره ای که هنوز پایان نیافته ، فوت کرده باشد  و هم زمانی که قرارداد اجاره پایان یافته اما هنوز رابطه حقوقی بین موجر و مستاجر از بین نرفته ، مثلا مستاجر در خانه مانده و به نظر می رسد هر دو ، قصد تمدید اجاره را دارند .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره پاسخ دهند . 

منبع : تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4NB7
نظرتان را بنویسید