پی آر پی مو برای درمان ریزش مو موثره؟

پی آر پی  مو برای درمان ریزش مو موثره؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
البرز

PRP (پی آر پی) چیست؟
پی آر پی نامی اختصاری از درمان با «پلاسمای غنی از پلاکت» یا «Platelet-Rich Plasma» است. برای این که بتوانیم درمان PRP را توضیح بدهیم، اول باید بدانید که پلاسما و پلاکت چه هستند.

خون بدن از دو بخش کلی تشکیل شده است:

هماتوکریت: 

این بخش شامل سلول‌های خونی مانند گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها است.
پلاسما: 

بخش زمینه‌ای و مایع خون که شامل آب و مواد محلول در آن مانند پروتئین‌ها، مواد معدنی، مواد غذایی و … است.
برای درمان پی آر پی، ابتدا مقداری خون از بازوی شما گرفته می‌شود. این مقدار تقریباً برابر با خونی است که برای آزمایش خون در آزمایشگاه از شما دریافت می‌شود؛ یعنی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر. نمونه‌ی خون شما درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. در این دستگاه با چرخش سریع و بر اساس نیروی گریز از مرکز، بخش‌های مختلف خون جدا می‌شوند.

در نهایت محلولی به دست می‌آید که غنی از پلاکت‌های خونی است. احتمالاً با نقش اصلی پلاکت‌ها که لخته کردن خون و جلوگیری از خونریزی است، آشنا هستید. علاوه بر این، پلاکت‌ها نقش بسیار مهمی در فرآیند بهبودی و ترمیم آسیب‌های بافتی دارند.

پلاکت‌ها یکی از چهار جز اصلی خون هستند که به رشد و بازسازی سلول کمک می‌کنند. پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت همان‌طور که از اسمش پیداست، حدود پنج برابر بیشتر از خون معمولی، پلاکت دارد. این غلظت از پلاکت‌ها فاکتورهای رشد بیشتری به همراه دارند. بنابراین به‌سرعت می‌توانند ناحیه تحت درمان را بهبود دهند و به رشد مجدد بافت کمک کنند.

مو هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع شواهد و مطالعات نشان داده است که پی آر پی مو علاوه بر کمک به جلوگیری از ریزش مو، می‌تواند رشد و تقویت موها را هم به همراه داشته باشد. از همین رو در بسیاری از موارد، بعد از کاشت مو و برای تقویت موهای کاشته‌شده، پزشک تزریق پی آر پی مو را پیشنهاد می‌دهد.

مزایای روش پی آر پی برای درمان ریزش مو
مزایای روش پی آر پی (PRP) برای درمان ریزش مو عبارتند از:

• روشی ساده و بدون جراحی

• شامل چند تزریق: کل مدت این عمل حدود 60 تا 90 دقیقه طول میکشد

• نتایج ایمن و مطمئن

• دوره بهبودی بسیار سریع

• نتایج زیبا و فوقالعاده طبیعی

کاندیدای مناسب برای عمل پی آر پی (PRP) چه کسی است؟
از روش پی آر پی برای درمان عارضه آلوپسی آندروژنتیک یا همان طاسی ارثی که هم در مردان و هم در زنان با الگوهای مختلفی مشاهده میشود، مورد استفاده قرار میگیرد. متخصصین پی آر پی معتقدند که از این روش میتوان برای درمان کمپشتی مو در زنانی که از آلوپسی ترکشن رنج میبرند، نیز استفاده کرد. آلوپسی ترکشن عارضهای است که در اثر کشیدن شدید موها برای بستن آن به حالت دم اسبی یا بافتن مو و سایر مدلهای مو که نیاز به کشیده شدن موها دارد، به وجود میآید. تحقیقات نشان داده است که بهترین کاندیداها برای عمل پی آر پی افرادی هستند که به تازگی دچار ریزش مو شدهاند. در واقع این روش برای افرادی که به طور کامل طاس شدهاند، کارآیی ندارد و باعث رشد مجدد موها در افرادی که تمام موهایشان ریخته است، نمیشود.

نظرتان را بنویسید