آیا ثبت نام پزشکی بدون کنکور امکان پذیر است ؟

آیا ثبت نام پزشکی بدون کنکور امکان پذیر است ؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
تحصیل در رشته پزشکی تنها از طریق شرکت در کنکور و کسب حد نصاب قبولی دانشگاه های سراسری و آزاد امکان پذیر است . البته دو راه میان بر برای ورود به این رشته وجود دارد که یکی شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی بوده و دیگری تحصیل در خارج از کشور است .




بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی با آرزوی پزشک شدن وارد این رشته شده و نهایت تلاش خود را برای موفقیت در رقابت کنکور سراسری و قبولی در رشته پزشکی می کنند . قطعا با توجه به ظرفیت کم پذیرش رشته پزشکی و تقاضای زیاد داوطلبان ، بسیاری از افراد به دنبال راهی آسان تر یا به عبارتی دیگر ، راه میان بر هستند .

شاید شنیده باشید که در رشته پزشکی می توان به صورت بدون کنکور تحصیل کرد و مدرک معتبر دریافت نمود . اما سوال اینجاست که چگونه و آیا اصلا این خبر صحت دارد یا خیر ؟ آیا همه داوطلبان می توانند به صورت بدون کنکور وارد این رشته شوند یا تنها افراد دارای شرایط خاص ؟ آیا امکان تحصیل در این رشته در ایران فراهم است ؟

با توجه به سوالات و جست و جو زیاد داوطلبان برای ورود بدون آزمون در رشته پزشکی در این مقاله چند راه میان بر موجود ارائه شده تا ابهامات داوطلبان پیرامون پذیرش بدون کنکور پزشکی برطرف شود .



پذیرش از طریق شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی
یکی از راه های ورود به رشته پزشکی شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی است البته این نوع از پذیرش نیز بدون آزمون نبوده و شرکت در آن مستلزم دارا بودن یک سری شروط است که شاید اکثر داوطلبان دارای این شرایط و ضوابط نباشند ، بنابراین تفاوت این آزمون با کنکور سراسری ، اولا تعداد کم متقاضیان بوده دوما بسیاری از متقاضیان از وجود این آزمون بی اطلاع هستند .

پذیرش پزشکی از طریق آزمون لیسانس به پزشکی سابقه بیش از 10 سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران را دارد که اصل این پروژه با این فکر ایجاد شد که چگونه راهی برای ورود به رشته پزشکی به صورت بدون آزمون باز شود .

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور پرستاری

البته برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی ، یک سری شروط گذاشته شده که از مهم ترین آن ها داشتن مدرک تحصیلی در مقطع كارشناسی پيوسته يا ناپيوسته يكی از رشته های گروه های آزمايشی علوم تجربی و علوم رياضی و فنی است .  شرط  دوم ، شرط سنی بوده که حداکثر 25 سال در زمان ثبت نام در نظر گرفته شده و نکته دیگر معدل است که حتما باید معدل افراد در دیپلم از 18 به بالا و معدل مقطع کارشناسی از 16 به بالا باشد . 



 نحوه پذیرش به این نحو است که همه متقاضیانی که واجد شرایط اولیه اند ، در یک آزمون کتبی که مواد امتحانی آن طبق مصوبه وزارت بهداشت معین شده شرکت می کنند ، در ادامه روند پذیرش ، دو برابر ظرفیت دانشگاه ، متقاضیان وارد مصاحبه می شوند که در این بخش علاوه بر توانایی در زبان انگلیسی ، ویژگی های شخصیتی متقاضی مورد بررسی قرار می گیرد . بنابراین برای پذیرش  رشته پزشکی از طریق این آزمون دو فیلتر وجود دارد که یکی آزمون کتبی است و دیگری مصاحبه که هر کدام 50 درصد تاثیر دارند .










پذیرش بدون کنکور پزشکی در خارج از کشور
یکی از راه های ورود به رشته پزشکی بدون کنکور تحصیل در خارج از کشور است که شما می توانید تنها با داشتن دانش و مدرک زبان در قبال پرداخت شهریه برای ثبت نام در دانشگاه کشور دلخواهتان اقدام کنید و بعد از گذراندن واحد درسی مشخص شده و داشتن حد نصاب معدل می توانید برای برگشت به ایران و تحصیل در پردیس دانشگاه های علوم پزشکی از طریق درخواست به سایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت اقدام کنید .



البته این قانون برای آن دسته از دانشجویان پزشکی که از ابتدای سال 2019 دانشجو خارج از کشور شده اند لغو شده و امکان انتقالی به این افراد داده نمی شود ، اما ممکن است مجددا امکان انتقالی دانشجو ها به کشور فراهم شود .

به محض اینکه تغییری در روند نقل و انتقالات دانشجویان خارج از کشور فراهم شود در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد .



به داوطلبانی که قصد دارند پس از تحصیل به کشور بازگشته و در ایران به فعالیت بپردازید توصیه می شود پس از بررسی لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ، دانشگاه مقصد خود را انتخاب نمایند تا به هنگام بازگشت به کشور با مشکل عدم تایید مدرک تحصیلی مواجه نشوند .



چنانچه با وجود دو راه میان بر گفته شده ، شرایط ثبت نام بدون کنکور پزشکی را ندارید و تنها راه چاره ، شرکت در کنکور سراسری است ، اطلاع از آخرین رتبه قبولی پزشکی کنکور سال گذشته می تواند آگاهی نسبی را در خصوص حد نصاب قبولی این رشته به شما دهد .




 در نظر داشته باشید کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا به تمام سوالات شما در مورد ثبت نام پزشکی بدون کنکور ، لیسانس به پزشکی و تحصیل در خارج از کشور به طور کامل و جامع پاسخ دهند . پل ارتباطی شما با کارشناسان این سامانه ، سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا است .

در ادامه بخوانید: آخرین رتبه قبولی پزشکی سراسری










سوالات متداول


1- راهی برای ثبت نام بدون کنکور سراسری پزشکی وجود داره ؟
 مطابق متن مقاله دو راه میانبر برای ورود به این رشته وجود دارد که در این  مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .




2-   برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی چه شرایطی لازم است ؟
یکی از شرایط شرکت در این آزمون داشتن مدرک لیسانس رشته های علوم تجربی و ریاضی فنی است که البته در این مقاله سایر شرایط نیز ارائه شده است .




3- آزمون لیسانس به پزشکی چند بار در سال برگزار می شود ؟
این آزمون یک بار در سال توسط دانشگاه تهران برگزار می شود که البته در این مقاله لینک دسترسی به راهنمای ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ارائه شده است .

منبع : آیا ثبت نام پزشکی بدون کنکور امکان پذیر است ؟
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/z3xy
نظرتان را بنویسید