شرایط تاسیس درمانگاه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
افرادی که درصدد تاسیس درمانگاه یا کلینیک هستند باید حداقل پنج نفر بوده و سه نفر از آنان فارغ التحصیل رشته های پزشکی و پیراپزشکی باشند . علاوه بر این عدم اشتغال 50 درصد پزشکان استخدامی در درمانگاه یکی از شرایط تاسیس و بهره برداری از کلینیک است که موسسان باید به آن ها توجه کافی داشته باشند .





درمانگاه به موسسه ای اطلاق می شود که به طور شبانه روزی بیماران سرپایی را برای درمان پذیرفته و در مواقع ضروری افراد نیازمند کمک های ویژه را حداکثر تا 24 ساعت تحت نظر قرار می دهد . به علاوه در صورت عدم بهبودی بستری شدگان ، هماهنگی های لازم برای اعزام به بیمارستان بر عهده درمانگاه می باشد .

تاسیس درمانگاه دارای شرایط خاصی بوده که ممکن است محدودیت هایی را برای بعضی از متقاضیان فراهم آورد . افراد باید دقت کنند که علاوه بر دارا بودن شرایط تاسیس درمانگاه ، می بایست به شرایط تجهیزات ساختمان و همچنین پرسنل نیز اشراف کافی داشته تا در صورت تایید کمیسیون ، امکان دریافت پروانه تاسیس کلینیک و درمانگاه را داشته باشند . برای روشن شدن موضوع در ادامه به توضیح شرایط تاسیس درمانگاه می پردازیم .



شرایط تاسیس درمانگاه پزشکی
اجازه تاسیس درمانگاه به کلیه افراد حقیقی یا حقوقی که صلاحیت آنان به تایید کمیسیون رسیده باشد با رعایت شرایط و ضوابط زیر داده می شود .



شرایط تاسیس درمانگاه پزشکی :



متقاضیان تاسیس درمانگاه باید حداقل 5 نفر بوده و 3 نفر از آن ها ( نصف به علاوه یک ) از گروه پزشکی و پیراپزشکی جویای کار از مقطع کاردانی به بالا باشند . بقیه اعضا می توانند از سایر افراد حقیقی و حقوقی باشند .



دو سوم سهام داران درمانگاه باید از فارغ التحصیلان رشته های و پیراپزشکی باشند .



به هر فرد واجد الشرایط بیش از یک پروانه تاسیس داده نمی شود و هر فرد می تواند حداکثر در دو موسسه پزشکی به عنوان موسس عضویت داشته باشد .



مدت اعتبار ، تمدید یا لغو موافقت اصولی از تاریخ صدور حداکثر به مدت 2 سال بوده و پس از آن در صورت عدم راه اندازی درمانگاه ، لغو می شود .



متقاضیانی که قصد شرکت در رشته های ارشد پزشکی وزارت بهداشت را دارند می توانند لیست رشته ها را از مقاله زیر مطالعه کرده و سپس اقدامات لازم را با توجه به علاقه و بازار کار آن رشته به عمل آورند .

بیشتر بخوانید: لیست رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت


شرایط بهره برداری از درمانگاه پزشکی :



بهره برداری از درمانگاه منوط به معرفی مسئول فنی واجد شرایط ( حداقل دو نفر ) و معرفی همکاران پزشک و پیراپزشک و سایر افراد فنی واجد الشرایط می باشد . شرایط بهره برداری از درمانگاه عبارت است از :



برای اخذ پروانه بهره برداری معرفی حداقل 50 درصد کادر پزشکی و پیراپزشکی از دانش آموختگان گروه پزشکی که در ارگان دولتی و خصوصی اشتغال نداشته باشند برای تمامی نوبت ها الزامی است .



مسئولین پذیرش و بایگانی باید از بین افراد جویای کار ( کارشناسی یا کاردانی ) مدارک پزشکی انتخاب و معرفی شوند .



رعایت فعالیت حداکثر دو نوبت کاری برای کلیه پزشکان و پیراپزشکانی که در کلیه مراکز درمانی فعالیت می کنند الزامی است و اجازه فعالیت همزمان داده نمی شود .



پزشکانی که در درمانگاه فعالیت می نمایند ( مسئول فنی و پزشک همکار ) در همان نوبت کاری نمی توانند در مرکز دیگری فعالیت داشته باشند . ( حداکثر با دو موسسه درمانی امکان همکاری دارند ) .



مسئولین فنی درمانگاه می توانند جزو موسسین درمانگاه نیز باشند و عکس این موضوع نیز در صورت احراز شرایط لازم بلامانع است .



مسئولین فنی باید در تمامی ساعات شیفت کاری خود در درمانگاه حاضر باشند .



افزایش بخش های پاراکلینیک مانند تاسیس داروخانه ، آزمایشگاه ، فیزیوتراپی و ... در چارچوب سطح بندی خدمات و مقررات هر یک از آیین نامه های مربوطه و پس از تصویب کمیسیون می باشد .



هر درمانگاه عمومی باید حداقل دارای 3 پزشک ( عمومی و متخصص ) جهت ارائه خدمات در رشته های پزشکی عمومی ، تخصص داخلی و یک رشته تخصصی باشد .



در کلیه مراحل ، گواهی عدم سوء پیشینه و اعتیاد الزامی است .



اگر رشته فارغ التحصیلی متقاضیان غیر پزشکی است و برای تاسیس درمانگاه علاقه به تحصیل مجدد در رشته های پزشکی و پیراپزشکی دارند ، می توانند مقاله زیر را مطالعه کنند . همچنین با عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید از اخبار و اطلاعیه های مربوطه مطلع شوید .

بیشتر بخوانید: تحصیل مجدد در رشته های پزشکی و پیراپزشکی




شرایط ساختمانی ، تجهیزاتی و پرسنلی تاسیس درمانگاه پزشکی
برای ساختن درمانگاه و استخدام پرسنل شرایطی وجود دارد که ضمن رعایت آنها امکان دریافت مجوز تاسیس کلینیک یا درمانگاه میسر می شود . همچنین می توان از پرستارانی که دوره خود را در طرح نیروی انسانی گذرانده اند استفاده نمود تا از تجارب و مهارت هایشان بهره برد .



شرایط ساختمانی ، تجهیزاتی و پرسنلی تاسیس درمانگاه پزشکی :



ساختمان درمانگاه ، تعداد اتاق ها ، تهویه ، نور و ... می بایست منطبق با اصول بهداشتی و فنی باشد .



حداقل اتاق برای تاسیس درمانگاه عمومی 6 و یک سالن انتظار با امکانات کافی است . سطح کلی زیربنا بدون در نظر گرفتن بخش های پاراکلینیک می بایست 200 متر مکعب باشد .



تعبیه آسانسور برای درمانگاه های دارای طبقات الزامی است .



حداقل تخت های لازم برای تزریقات و پانسمان 6 عدد با تفکیک فضای لازم برای خانم ها و آقایان می باشد .



حضور یک نفر کارشناسی یا کاردانی پرستاری و همچنین یک نفر خدمتکار در هر نوبت کاری ضرروری است .



وجود درب ورودی مستقل از سایر طبقات یا واحد ها الزامی است .



وجود حداقل یک دستگاه آمبولانس برای تمام ساعات ضروری است .



برخی از فارغ التحصیلان پزشکی به هر دلیلی امکان تاسیس درمانگاه را نداشته ولی علاقه مند به کار در درمانگاه و کلینیک هستند . به این دسته از افراد پیشنهاد می شود پس از فارغ التحصیلی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت ثبت نام کرده تا از این طریق وارد بازار کار شده و تجربه کسب نمایند .

بیشتر بخوانید: ثبت نام آزمون استخدامی وزارت بهداشت



سوالات متداول


1- اجازه تاسیس درمانگاه به چه کسانی داده می شود ؟
کلیه افراد حقیقی و حقوقی می توانند برای اخذ دریافت پروانه درمانگاه اقدام کنند . سایر قوانین و مقررات در متن مقاله نوشته شده است .




2- تاسیس درمانگاه دارای چه شرایطی می باشد ؟
یکی از شرایط آن این است که دو سوم سهام داران درمانگاه از فارغ التحصیلان گروه پزشکی و پیراپزشکی باشند . سایر شرایط در متن مقاله نوشته شده است .




3- وضعیت ساختمان محل تاسیس درمانگاه باید چگونه باشد ؟
محل تاسیس درمانگاه دارای شرایط زیادی است که ابتدایی ترین آن وجود 200 متر مربع زمین زیر بنایی است . برای مطالعه سایر شرایط به متن مقاله مراجعه شود .

منبع : شرایط تاسیس درمانگاه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/z3P7
نظرتان را بنویسید