علائم اختلال دو قطبی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
اختلال دو قطبی یکی از انواع اختلالات خلقی است که در آن فرد دوره های افسردگی و مانیک را تجربه می کند، افراد با شخصیت دوقطبی در دوره افسردگی درگیر خلق پایین، خستگی و انرژی کم بوده و در مواقع شیدایی و مانیا علائم سرخوشی و انرژی بالا از خود نشان می دهند.

اختلال دو قطبی در چند سال اخیر افزایش یافته و معمولا در دوران نوجوانی و بزرگسالی بروز می باید اما در کودکان نیز شیوع بسیار کمی دارد، بیماری دوقطبی قابل درمان نبوده اما امکان بهبود و کنترل علائم تا حد زیادی وجود دارد. اختلال دو قطبی دارای دو نوع کلی است که معمولا در نوع اول علائم بسیار شدید است.

برای تشخیص یک فرد دو قطبی باید علائم آن را شناخته تا بی دلیل به کسی برچسب نزد زیرا افراد در طول زندگی خود نوسانات خلقی زیادی را تجربه کرده و این مسئله به معنی دو قطبی بودن آن ها نیست، در این مقاله به بررسی علائم افراد با شخصیت دو قطبی و تفاوت میان نشانه های زنان و مردان پرداخته شده است.



علائم اختلال دو قطبی در فرد چیست
برای تشخیص بیماری و اختلال دو قطبی نیاز به شناخت و مهارت کافی بر روی علائم بوده و تشخیص بدون علم و آگاهی اخلاقی نیست، همانطور که ذکر شد افراد دوقطبی دو فاز مختلف افسردگی و مانیا یا هایپومانیا را تجربه می کنند، معمولا وجود مانیا به تنهایی در افراد دیده نشده و همیشه با دوره های افسردگی همراه است، اما امکان بروز افسردگی به تنهایی و بدون دوره های سرخوشی بسیار شایع است که در این جا علائم را مشاهده می کنید.

 علائم افسردگی دو قطبی

در اختلال دو قطبی نوسان خلق از الگوی خاصی پیروی نکرده اما برای تشخیص فرد باید مدت زمان مشخصی علائم را داشته باشد که در این جا علائم افسردگی در دوقطبی مطرح شده است و این نشانه ها باید حداقل دو هفته در فرد وجود داشته باشد.

ناراحتی و خلق پایین

عدم لذت و علاقه به کارهایی مورد علاقه قبلی

کمبود انرژی و خستگی

احساس بی ارزشی و نا امیدی

مشکل در تمرکز

فراموشی

کندی روانی و حرکتی

بی خوابی یا پرخوابی

کمبود اشتها یا افزایش آن

کمبود وزن یا افزایش وزن

آرام صحبت کردن

کمبود میل جنسی و تحریک

گریه کردن

خشم زیاد

دشواری در تصمیم گیری

میل به خودکشی

نوشخوار فکری

بنابراین با دیدن این نشانه ها و علامت ها در افراد نزدیک به خود می توان افسردگی را تشخیص داد و به او بدون تحمیل و اجبار کمک کرد.

حتما بخوانید: نشانه های آدم افسرده
 علائم مانیک یا شیدایی دوقطبی

علائم مانیا و هایپومانیا در افراد دوقطبی با هم یکی بوده اما شدت آن در مانیک بیشتر است و در مواقعی منجر به بستری در بیمارستان می شود، همچنین در مانیک نشانه ها حداقل یک هفته و در هایپومانیک زیر 4 روز طول می کشد که در این جا علائم را مشاهده می کنید.

خوشحالی و هیجان شدید (سرخوشی)

امیدواری بیش از حد

تغییر خلق سریع از سرخوشی به خشم (تحریک پذیر)

بی خوابی

عدم نیاز به استراحت

تند صحبت کردن و تمرکز پایین

میل جنسی زیاد ( برقراری رابطه های جنسی متعدد)

خیال پردازی در مورد هدف های بزرگ

قضاوت پایین

سوءمصرف مواد و الکل

ولخرجی و یا سرمایه گذاری غلط

اشتهای کمتر

اعتماد به نفس و عزت نفس کاذب

این افراد به دلیل اعتماد به نفس زیاد و کاذب دست به کارهایی مثل ولخرجی و تصمیمات بزرگ گرفتن زده که بعدا از آن پشیمان شده و گاهی دیگر توان جبران آن را نداشته اند.

حتما بخوانید: اعتماد به نفس چیست




تفاوت علائم دو قطبی در زنان و مردان
علائم دو قطبی در همه افراد ثابت بوده اما شدت و میزان آن در زنان و مردان متفاوت است، زنان معمولا فاز افسردگی را بیشتر تجربه کرده و مردان معمولا ترکیب آن دو را به یک اندازه نشان می دهند. از آن جایی که زنان معمولا بیشتر برای تشخیص افسردگی به روان درمانگر مراجعه می کنند، بنابراین در بسیاری مواقع تشخیص نادرست افسردگی جای دو قطبی روی آن ها گذاشته می شود.

زنان معمولا درگیر دوقطبی نوع 2 شده که همراه با دوره های کوتاه هایپومانیا می باشد و به سرعت تغییر حالت می دهند، همچنین تحقیقات نشان داده اند که زنان به طور ژنتیکی بیشتر در معرض خطر مصرف الکل و اختلالات خوردن قرار دارند که هر دو علائم دو قطبی هستند.

مردان معمولا زودتر از زنان علائم دو قطبی را نشان داده و درگیر آن می شوند، همچنین مردان اغلب تحریک پذیر تر بوده و در این بیماری از خود خشم نشان می دهند. همچنین مردان به دلیل عرف جامعه و سرکوب احساسات معمولا برای جلوگیری از بروز علائم سرخوشی یا ناراحتی شدید به الکل و مصرف مواد روی آورده تا خود را عادی جلوه دهند.

معمولا مقاومت مردان در برابر درمان و پیگیری آن بیشتر بوده و به دنبال رفع علائم نمی روند در حالی که زنان بیشتر پیگیر درمان خود هستند بنابراین مردان احساسات شدید تر تجربه کرده و به همین دلیل معمولا گزارشات خودکشی در بیماران دو قطبی مرد بیشتر است.

در ادامه بخوانید: نشانه های خودکشی در افراد


 کلام آخر

همانطور که ذکر شد بیماری دو قطبی و علائم آن معمولا قابل شناسایی بوده و خود فرد نیز وجود بیماری را در خود حس می کند و نشانه های این بیماری معمولا در سنین 18 تا 22 سالگی آغاز می شود. برای درمان این اختلال راه های مختلفی وجود داشته اما همانطور که ذکر شد این درمان ها قطعی نبوده و علائم را به طور کامل از بین نمی برند بلکه بهبود می دهند.




سوالات متداول


1- علائم افسردگی در دو قطبی چیست؟
علائم افسردگی شامل خلق پایین بوده و باید حداقل دو هفته در فرد علائم وجود داشته باشند که در متن مقاله مطرح شده است.




2- علائم مانیک در دو قطبی چیست؟
علائم مانیک مثل سرخوشی باید حداقل یک هفته و در هایپومانیک حداکثر 4 روز وجود داشته که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




3- تفاوت زنان و مردان در علائم اختلال دو قطبی چیست؟
زنان و مردان تقریبا علائم یکسان داشته اما شدت برخی از آن ها متفاوت است که در متن مقاله تفاوتشان شرح داده شده است.

منبع : علائم اختلال دو قطبی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Nzkm
مطلب بعدی
درمان اضطراب
نظرتان را بنویسید