تاثیر سهمیه در انتخاب رشته آزاد

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته آزاد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱، پنج سهمیه مناطق، ایثارگران 5 و 25 درصدی، رزمندگان و خانواده شهدا موثر می باشد. داوطلبان برای استفاده از هر یک از این سهمیه ها باید شرایط خاصی داشته و حد نصاب لازمه را کسب نمایند. کلیه شرایط استفاده از هر سهمیه همزمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اعلام می شود.

 

 

با وجود اینکه کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد ادغام شده، اما همچنان مانند گذشته مسیر انتخاب رشته دانشگاه آزاد و از دانشگاه سراسری جدا می باشد. علاقمندان به شرکت در دانشگاه های سراسری 1401 می بایست از طریق سایت sanjesh.org و علاقمندان به شرکت در رشته محل های دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ ، می بایست از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org اقدام نمایند.

سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، هر ساله از طریق دفترچه انتخاب رشته این دانشگاه اعلام می شده و شرایط، ضوابط و میزان تاثیر هر یک از آن ها به داوطلبان اطلاع رسانی می گردد تا داوطلبان نوع سهمیه خود را در هنگام ثبت نام مشخص کرده و پس از تائید نوع سهمیه توسط ارگان مربوطه، در گروه مربوط به سهمیه خود قرار خواهند گرفت و نسبت به افراد آن گروه سنجیده می شوند. در ادامه به بررسی مشمولان، میزان و نحوه تاثیر سهمیه های انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 می پردازیم.

 

تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

از سال 98 شاهد حذف سهمیه عادی و اضافه شدن سهمیه مناطق به دانشگاه آزاد بودیم. اضافه شدن این سهمیه سبب شد تا معیار پذیرش در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد از تراز به رتبه تغییر کرده و ملاک پذیرش داوطلبان بر اساس رتبه در سهمیه در هر زیر گروه باشد.

 

نحوه تقسیم بندی سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 به این نحو است که هر یک از شهرهای استان های مختلف کشور بر اساس کیفیت و دسترسی به امکانات آموزشی به سه منطقه یک، دو یا سه تقسیم می شوند و هر گروه با هم به رقابت می پردازند. داوطلبان منطقه خود را می توانند از کارنامه اولیه کنکور سراسری خودشان مشاهده نمایند.

 

به عبارت دیگر داوطلب سهمیه منطقه 1 با سایر داوطلبان منطقه یک، داوطلب سهمیه منطقه 2 با سایر داوطلبان منطقه دو و داوطلب سهمیه منطقه 3 با سایر داوطلبان منطقه سه مقایسه می شوند نه با کل داوطلبان کشور.

 

برای اطلاع از تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

ظرفیت پذیرش هر رشته محل در دانشگاه آزاد با توجه به تعداد افراد شرکت کننده در هر سهمیه تقسیم می گردد. به عنوان مثال: اگر ظرفیت پذیرش یک کد رشته محل را 100 نفر در نظر بگیریم و تعداد داوطلبان منطقه 1، 20 نفر و منطقه 2، 30 نفر و منطقه 3، 50 نفر باشد، ظرفیت پذیرش هر منطقه به نسبت 20 ، 30 و 50 به ترتیب برای سهمیه مناطق 1، 2، 3 مشخص می گردد.

 

نحوه تعیین منطقه برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

 

برای داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه (اعـم از ترمی واحدی و یا سالی واحدی)، بخش محـل اخـذ مدرک تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی.

 

در صورتی که بخـش محـل اخـذ مـدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد (حتی یـک سال از سـه سال)، سهمیه داوطلب بر اساس بخـش محـل اخـذ مـدرک تحصیلی منطقه مرفه تر و بالاتر تعیین و در نظر گرفته می شود.

 

داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه (سال دوازدهم و یا پیش دانشگاهی) خود را در خارج از کشـور گذرانـده انـد، جزو سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند.

 

کلیه داوطلبان معلول (نابینا، ناشـنوا، نیمـه بینـا، نیمـه ناشنوا و معلولین جسـمی حرکتـی کـه بنـد معلولیـت را در تقاضانامه ثبت نام علامت گذاری نموده و معلولیت آن ها به تاییـدسازمان بهزیستی رسـیده جـزو سـهمیه منطقـه 3 محسـوب می شوند. 

 

برای اطلاع از نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

 

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

پر متقاضی ترین سهمیه، بعد از سهمیه مناطق به سهمیه ایثارگران اختصاص می یابد. بطور کلی داوطلبانی که از سهمیه ایثارگران برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 استفاده می کنند به دو گروه سهمیه ایثارگران 25 درصد که شامل (جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزند آنان، همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان) و ایثارگران 5 درصد ( جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزند رزمنده با حداقل 6 ماه سابقه) تقسیم می شوند.

 

داوطلبان سهمیه ایثارگران 5 درصد و 25 درصد در کسب تراز قبولی شرایط یکسان دارند، تفاوت تنها در ظرفیت پذیرش این دو سهمیه می باشد. به این صورت که 25 درصد از ظرفیت کل دانشگاه ها مختص دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصدی بوده و 5 درصد از ظرفیت کل هر دانشگاه مختص دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی می باشد.

 

برای هر دو گروهی که از سهمیه ایثارگران استفاده می کنند کسب 70 درصد تراز آخرین نفر قبولی در سهمیه عادی الزامی است تا در صورت وجود ظرفیت پذیرش در آن رشته محل، قبول شوند.

 

همسر و فرزند رزمندگان، مشمول سهمیه ایثارگران 5 درصدی می باشند و در صورت ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده برای این سهمیه استفاده نمایند. برای اطلاع از جزئیات سهمیه رزمندگان مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.

بیشتر بخوانید: سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری

 

 

 

 

 

تاثیر سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جـزو سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ محسوب می گردند که تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می باشند که ظرفیت و نحوه عملکرد آن شبیه سهمیه مناطق می باشد.

 

رزمندگانی که حداقل 6 ماه در جبهه های جنگ حضور داشتند، مشمول سـهمیه رزمندگان می باشند. استفاده از این سهمیه نیز همانند سهمیه ایثارگران تابع ضوابط خاصی است. من جمله این ضوابط کسب 75 درصد نمره آخرین فرد قبول در سهمیه آزاد برای استفاده از این سهمیه در گزینش رشته محل مورد نظر خود می باشد.

 

در نظر داشته باشید داوطلبان کنکور دانشگاه آزاد 1401 می توانند با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا در ارتباط باشند و تمامی سوالات خود پیرامون این آزمون را پرسیده و رفع ابهام کنند. 

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ حد نصاب نمره داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران چقدر است؟

✔️ حد نصاب نمره داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد که در صورت تغییر در آن، متن مقاله به روز رسانی خواهد شد.



 

2- ✔️ جزئیات سهمیه انتخاب رشته دانشگاه آزاد از چه طریقی اطلاع رسانی می گردد؟

✔️ جزئیات سهمیه های دانشگاه آزاد از طریق دفترچه انتخاب رشته این دانشگاه منتشر می شود، البته در متن مقاله توضیحاتی پیرامون آن ها ارائه شده است.



 

3- ✔️ هدف از ایجاد سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد چیست؟

✔️ مطابق متن مقاله، سهمیه مناطق سبب شده داوطلبان هر منطقه با هم به رقابت بپردازند و نه با کل کشور که البته توضیحات تکمیلی در این باره در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : تاثیر سهمیه در انتخاب رشته آزاد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NJPL
نظرتان را بنویسید