آزمون جامع دکتری سراسری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو
آزمون جامع دکتری از دانشجوهایی که دروس آموزشی خودشون رو پاس کردن و می خوان وارد دوره پژوهشی رشتشون بشن گرفته میشه . آزمون جامع شرایط و منابع خاص خودش رو داره و کسایی می تونن وارد دوره پژوهشی بشن که نمره قبولی این آزمون رو کسب کنن .



دانشجوهای دکتری سراسری بعد از گذروندن واحدهای آموزشی برای اینکه بتونن وارد مرحله پژوهشی یا همون رساله دکتری بشن باید ابتدا تو آزمون جامع دکتری شرکت کنن . این آزمون معمولا دوبار در سال به منظور آشنایی دانشجوها با مطالبی که فراگرفتن برگزار میشه .

پس از اونجایی که شرکت تو آزمون جامع دکتری سراسری و کسب نمره قبولی تو اون شرط ورود به مرحله پژوهشیه مقطع دکتراست به همین دلیل تو ادامه این مقاله در مورد شرایط و منابع و نمره آزمون جامع دکتری سراسری توضیح دادیم . با ما همراه باشین !





زمان شرکت در آزمون جامع دکتری
 آزمون جامع دکتری سراسری دو بار در سال به صورت یکپارچه و استانی توسط کمیته منتخب هر استان معمولا در اردیبهشت و بهمن ماه برگزار میشه . اما تاریخ برگزاری دقیق این آزمون هر سال با توجه به مناسبت ها مانند ماه رمضان جابجا و بصورت کشوری اعلام میشه . 

آزمون جامع دکتری سراسری از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل شده . آزمون کتبی اون در یک روز در دو نوبت صبح و عصر برگزار میشه و آزمون شفاهی معمولا تا 2 روز بعد از آزمون کتبی برگزار میشه . 





شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری
وزارت علوم آزمون جامع دکتری رو به منظور شناخت قابلیت های آموزشی و پژوهشی دانشجو برگزار می کنه تا توانمندی دانشجو ها برای اساتید راهنما ، مشاوره و 3 نفر از اعضای هیئت علمی مشخص بشه . آزمون جامع دکتری سراسری دو بار در سال برگزار میشه و دانشجوهایی می تونن تو این آزمون شرکت کنن که تمام شرایط لازم برای شرکت در آزمون جامع رو که در ادامه گفتیم داشته باشن .



شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری
 همه دروس مرحله آموزشی رو برابر سرفصل رشته مربوط گذرونده باشن .

 ميانگين كل نمراتشون حداقل 16 ( یا 15 در برخی دانشگاه ها ) باشه .

 نمرات کسب شده در هر درس نباید از 14 کمتر باشه .

 قبولی آزمون زبان آنها تحويل مسئول آموزش رشته شده و تو پرونده تحصيليشون نوشته شده باشه .

 اصل مدرک – ريز نمرات و تاييديه تحصيلی مقطع كارشناسی ارشد تحويل مسئول آموزش شده و تو پرونده موجود باشه .





به همه دانشجوهای مقطع دكتری تخصصی توصيه می شه قبل از انتخاب امتحان جامع با مراجعه به مسئول آموزش رشتشون از دارا بودن همه شرايط فوق مطمئن بشن . بديهی هستش که در صورت نقص هر كدوم از موارد كارت شركت در امتحان جامع دکتری صادر نمیشه .



منابع آزمون جامع دکتری سراسری
نکته‌ی اول در مورد منابع آزمون جامع دکتری اینه که در بسیاری از دانشگاه‌ها معمولاً منابع آزمون جامع همون درس‌ هاییه که دانشجو تو دو یا سه ترم آموزشی گذرونده و یک بار امتحان اونا رو با موفقیت پشت سر گذاشته . نکته‌ی دوم اینه که به لحاظ قانونی ، منابع و ماخذ آزمون جامع دامنه‌ گسترده‌ای از کتب و مقالات رو دربر می‌ گیره و حتی ممکنه به دروسی که دانشجو تو دوره‌های لیسانس و فوق ‌لیسانس هم گذرونده ، کشیده بشه .

اینجوری ممکنه منابعی معرفی بشه که دانشجو اصلاً تو اون زمینه سابقه کار و مطالعه هم نداشته باشه . این قانون دست استاد را باز میذاره و استاد با استناد به این قانون می تونه هر سوال مربوط یا نامربوطی رو طرح کنه . ولی اکثرا منابع آزمون جامع دکتری همون درس هاییه تو ترم های قبل دکتری گذرونیدن .

به طور کلی در هر استان ( منطقه ) کارگروهی برای هر رشته متشکل از 3 الی 7 نفر تشکیل میشه که در مورد دروس ، عناوین و سرفصل ها تصمیم گیری می کنن . برای امتحان معمولا 3 درس بصورت یکپارچه و برای همه دانشجوها انتخاب میشه ، اما سوالات هر درس توسط اساتید محترم خود دانشجو طراحی میشه .



نمره قبولی در آزمون جامع دکتری سراسری
همونطور که گفته شد شرط شرکت تو مرحله پژوهشی و ارائه رساله دکتری شرکت در آزمون جامع دکتری و کسب نمره قبولی این آزمون هستش . داوطلبا در صورتی که بتونن نمره قبولی آزمون جامع دکتری سراسری رو بگیرن وارد مرحله پژوهشی میشن .

آزمون جامع دکتری دارای دو بخش شفاهی و کتبیه . ارزش آزمون کتبی 70 درصد و ارزش آزمون شفاهی 30 درصده و دانشجوها باید برای گذروندن این مرحله نمرات لازم رو کسب کنن . اما این آزمون جامع به طور کلی نمره ای نداره و نتیجه شما فقط به صورت رد یا قبولی اعلام میشه .



  درضمن هر دانشجویی فقط می تونه دو بار در این آزمون جامع دکتری سراسری شرکت کنه در صورتی که هر دو بار رد بشه از دانشگاه اخراج میشه .



 برای اطلاع از نحوه برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد می تونین مقاله زیر رو بخونین .

در ادامه بخوانید : آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد
کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو آمادن تا به تموم سوالای شما درباره آزمون جامع دکتری دانشگاه سراسری پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین .





سوالات متداول


1- آزمون جامع دکتری دانشگاه سراسری چه زمانی برگزار میشه ؟
این آزمون دو بار در سال برگزار میشه که زمان دقیق برگزاری آزمون تو این مقاله گفته شده .


2- آیا شرکت در آزمون جامع دکتری سراسری اجباریه ؟
بله ، برای ورود به مرحله پژوهشی و ارائه رساله اول باید تو این آزمون جامع شرکت کرد و نمره قبولی رو بدست آورد .


3- حد نصاب قبولی آزمون جامع دکتری سراسری چه عددیه ؟
همون طور که تو این مقاله به طور کامل گفتیم این آزمون جامع نمره نداره و در آخر فقط رد یا قبولی داوطلب اعلام میشه .

منبع : آزمون جامع دکتری سراسری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yjgn
نظرتان را بنویسید