مجازات جایگزین حبس در جرایم عمدی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی مجازات جایگزین حبس در جرایم عمدی می پردازیم .





قانونگذار برای هر جرمی مجازاتی را در قانون پیش بینی کرده است تا بدین صورت نظم در جامعه برقرار گردد و هرگاه مرتکب با عمد و و قصد عملی را انجام دهد که در قانون جرم شناخته شده است ، جرم عمدی به وقوع پیوسته است که دربرابر جرم غیر عمدی قرار دارد . مجازات جرم عمدی به تبع از جرم غیری عمدی شدیدتر است . یکی از مجازات های که برای جرایم عمدی شناخته شده است مجازات حبس است . اکثر محکومان به مجازات حبس تقاضای تبدیل مجازات خود را به یکی از مجازات های مقرر در قانون از جمله جزای نقدی را دارند . در این مقاله به بررسی مجازات جایگزین در محکومیت زیر سه ماه حبس و مجازات جایگزین در محکومیت 91 روز تا 6 ماه حبس می پردازیم . 




مجازات جایگزین در محکومیت زیر سه ماه حبس
طبق قانون مجازات اسلامی مرتکبان جرایم عمدی که حداکثر مجازات آن ها سه ماه حبس است به جای حبس به مجازات جایگزین حبس اعم از : دوره مراقبت ، خدمات عمومی رایگان ، جزای نقدی ، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می گردند . 
قاضی دادگاه با توجه به گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن ، آثار ناشی از جرم ، سن ، مهارت ، وضعیت ، شخصیت و سابقه مجرم ، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال ، تعیین و اجرا می کند .





مجازات جایگزین در محکومیت 91 روز تا 6 ماه حبس
مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها نود و یک روز تا شش ماه حبس است ، به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می گردند . مگر اینکه به دلیل ارتکاب جرم عمدی دارای سابقه محکومیت کیفری به شرح زیر باشند و از اجرای آن پنج سال نگذشته باشد :
الف - بیش از یک فقره سابقه محکومیت قطعی به حبس تا شش ماه یا جزای نقدی بیش از ده میلیون ( 10.000.000 ) ریال یا شلاق تعزیری 
ب - یک فقره سابقه محکومیت قطعی به حبس بیش از شش ماه یا حد یا قصاص یا پرداخت بیش از یک پنجم دیه .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات جایگزین حبس در جرایم عمدی​ ​در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات جایگزین حبس در جرایم عمدی​ پاسخ دهند .





افزایش مجازات های جایگزین حبس در قوه قضاییه

بر اساس اعلام قائم‌ مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، در طول سال 93، قوه قضاییه در 3 هزار پرونده در سطح کشور، اقدام به تعیین مجازات جایگزین حبس نمو که جزای نقدی، خدمات عمومی رایگان، انجام دوره مراقبت، پرداخت جزای نقدی روزانه و همچنین محرومیت از حقوق اجتماعی، نمونه ای از این مجازات های جایگزین حبس  بود. اکنون، میزان تعیین مجازات های جایگزین حبس به بالای 100 هزار حکم رسیده و این قوه در صدد است تا در امسال، آمار تعیین مجازات های جایگزین حبس​ را مجددا افزایش دهد.

منبع : مجازات جایگزین حبس در جرایم عمدی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mDv3
نظرتان را بنویسید