عادت هایی که خلاقیت شما را نابود خواهد کرد

عادت هایی که خلاقیت شما را نابود خواهد کرد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvamag
برخی از افراد بر این باور هستند خلاقیت یک مهارت ذاتی بوده و نمی توانند آن را داشته باشند ؛ اما اینطور نیست . اینطور نیست که برخی از افراد خلاق به دنیا آمده و برخی دیگر از چنین موهبتی بی بهره اند . آیا می دانید چرا برخی از افراد خلاق ترند ؟

برخی از افراد به دلیل آنکه این مهارت را در خود پرورش داده از دیگر افراد که به آن بی توجه هستند ؛ خلاق تر هستند . طبق گفته کارشناسان خلاقیت یک مهارت آموختنی بوده پس مانند دیگر مهارت ها به تمرین و کوشش نیاز دارد .

بی شک تمامی افراد علاقه دارند که فردی خلاق باشند ، اما خواستن تنها کافی نبوده و برای خلاق بودن و پرورش آن باید هر روز تلاش کرده و خودتان را به سوی ایده ها و افکار نو سوق دهید . آیا می دانید چرا برخی از افراد هیچ وقت خلاقیت ندارند ؟

لازم است بدانید که گاهی عادت های اشتباه در زندگی موانعی برای خلاق شدن ما می باشند ، در نتیجه می توان گفت برای خلاق شدن و یا پرورش خلاقیت ابتدا لازم است عادت های غلط خود را در زندگی ترک کنیم .



عادت هایی که خلاقیت را نابود خواهند کرد
همانطور که گفتیم خلاقیت ذاتی نبوده و نیاز به پرورش ، تمرین و تکرار دارد ؛ بنابراین نگران نباشید ؛ تنها می توانید عادت های غلط خود را ترک کرده و همچنین عادت های مثبت خود را پرورش داده و تمرین و تکرار کنید .

حتی افراد موفق دنیا نیز از ابتدای نوزادی شان باهوش و خلاق نبوده و بارها در زندگی شان شکست خورده اند ؛ در ادامه قصد داریم برخی از عادت های مخربی که خلاقیت شما را نابود می کنند را معرفی کنیم :



کمبود و یا نداشتن جسارت

می توان گفت در زندگی گاهی افراد نیاز به ریسک کردن و جسور بودن دارند ، اگر قدرت ریسک پذیری نداشته باشید پس نمی توانید در زندگی پیشرفت کنید . اگر تنها در یک مسیر همیشگی و تکراری در حال حرکت باشید هیچ گاه نیز جسارت نخواهید داشت .

بنابراین می توان گفت اگر فردی هستید که از ریسک پذیری و همچنین کاوش در مسیرهای نو می ترسید ، بدون شک انحراف و یا تغییر مسیر فعلی برایتان دشوار خواهد بود . رمز موفقیت افراد خلاق جسارت بوده که از طریق آن می توانند فرصت های پیش رو را امتحان کنند .



پیش داوری کردن

افرادی که خلاق بوده و یا خلاقیت را در خود پرورش می دهند ؛ می توانند آزادانه پیش داوری کرده و یا ایده پردازی و نوآوری های تازه ای از خود داشته باشند . در واقع می توان گفت اگر خیلی زود ایده هایتان را قضاوت کنید ، باعث تردید در ایده هایتان خواهد شد .

به همین دلیل می توان گفت اگر خودتان ایده هایی که دارید را قضاوت کنید ؛ در این صورت ایده هایی که در ذهن دارید خام و بی نتیجه ارائه خواهند شد . می توان گفت ایده های در سر را ابتدا بررسی کرده سپس عنوان کنید تا بتوانید نتیجه های بهتری از آن بگیرید .

حتما بخوانید: یادگیری سریع


اجتناب از شکست و اشتباه کردن

برخی از افراد به دلیل ترس از شکست و فراری بودن از آن نه تنها جسور نبوده بلکه نمی توانند خلاق نیز باشند . برخی از افراد به دلیل ترس از شکست و یا اشتباه کردن به یک فرد ترسو ، محافظه کار ، بی دست و پا و بی هنر تبدیل خواهند شد .

خلاقیت در واقع به معنای امتحان کردن فرصت های پیش رو در زندگی و همچنین کاوش بن بست ها و راه های نرفته در زندگی می باشد ؛ گاهی در شرایط سخت و طاقت فرسا ایده هایی که به ذهنتان می رسد به همه اشتباهایی که کرده اید می ارزد .



ترس از عدم اطمینان دیگران

برخی از افراد به دلیل ترس از بی اعتمادی دیگران از بیان و یا عملی کردن ایده های خود هراس داشته و برای همیشه آن ها را پنهان خواهند کرد . ابهام و یا شک و تردید بسیاری از افراد را نگران کرده اما خلاقیت نیاز به شجاعیت دارد .

آدم ها می خواهند همه چیز درست و منطقی به نظر برسد ، اما لازم است بدانید که موفقیت و خلاقیت نیاز به عدم اطمینان دیگران نیز دارند . پس از عدم اطمینان دیگران نترسیده و بهترین خلاقیت ها نتیجه عادت های مفیدی می باشد که نوآوری را برای ما ممکن می سازد .



مقایسه خود با دیگر افراد

برخی از افراد عادت به مقایسه کردن خود با دیگران داشته ؛ به همین دلیل در صورت مقایسه کردن خود با دیگران اعتماد به نفسشان را از دست خواهند داد . سعی کنید تحت هیچ شرایطی خودتان را با دیگران مقایسه نکرده و برای خلاقیت تنها معیارهای خودتان را داشته باشید .

زمانی که بی توجه به دیگران تنها معیارهای خودتان را داشته باشید ، می توانید ایده های ذهن خودتان را خلق کنید بنابراین ترسی از تفاوت با دیگران نیز نخواهید داشت . در نتیجه تنها ایده ذهنی شما از خلاقیت خودتان سرچشمه خواهد گرفت .

حتما بخوانید: بهترین تصمیم ممکن را بگیرید



عدم توانایی در تصمیم گیری

برخی از افراد به دلیل عدم مهارت تحلیل و یا بررسی کردن ، توانایی تصمیم گیری را نیز ندارند ؛ یا گاهی ممکن است به دلیل انبوهی از اطلاعات و داده ها نتوانیم هیچ تصمیمی بگیریم . متاسفانه برخی از افراد فکر می کنند که برای خلاقیت تنها باید روی موضوعی خاص تمرکز کرد ؛ اما اینطور نیست .

آدم های خلاق می دانند درگیری و یا تمرکز بیش از اندازه روی موضوعی خاص ، دشمن خلاقیت بوده و یا حتی ممکن است ایده های فرد را نابود کند . در نتیجه باید گفت برای خلاقیت تنها باید مهارت خلاقیت و یا تصمیم گیری را پرورش دهید .



فراری از نقدها

بی شک باید بدانید تمام رفتار و حرکات های افراد بازخورد خواهد داشت ؛ گاهی این نقد ها و بازخوردها تاثیر گذار بوده و اغلب نیز فرد را می رنجاند . لازم است بدانید که تمامی افراد در مقاطعی از زندگی نیاز به بازخورد و یا حتی نقد کردن نیز دارند .

افراد خلاق نگاه دیگری به این بازخوردها داشته ؛ آن ها از تمامی بازخورد ها و نقدهای زندگی شان درس گرفته و به کمک آن ها در زندگی پیشرفت خواهند کرد . بدانید که ترس از نقد و بازخورد یعنی ترس از شکست .



کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده که عادت هایی مخربی بوده که می توانند خلاقیت های فرد را نابود کنند ؛ گاهی افراد به دلیل کمبود اعتماد به نفس و عدم باور خودشان دست به انجام کارهای جدید و یا ایده پردازی نخواهند زد .

حتما بخوانید: افزایش اعتماد به نفس

منبع : عادت هایی که خلاقیت شما را نابود خواهد کرد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6QV9
نظرتان را بنویسید