چرایی دیر حرف زدن کودک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
بی شک تا به حال برخی از کودکان را دیده اید که توانایی حرف زدن نداشته و یا نمی توانند مانند دیگر هم سن های خود حرف بزنند . مشکل این کودکان چیست ؟ این عدم توانایی در حرف زدن و یا ناقص حرف زدن کودکان به چه عواملی بستگی دارد ؟ چطور می توان این مشکل کودکان را تشخیص داد ؟

مسائل و مشکلات بسیاری می تواند در حرف زدن کودکان اختلال ایجاد کند ؛ ممکن است این اختلالات جسمی و یا پردازشی باشند . اختلال جسمی در کودک سبب بروز مشکل در توانایی شکل گیری کلمات شده که در نتیجه آن کودک قادر به حرف زدن نمی باشد .

اغلب والدین از وجود مشکلات پردازشی فرزندان خود نگران هستند ؛ اما جای نگرانی نیست . مشکلات پردازشی در کودکان به این معنا نمی باشد که نظام ارتباطی درون فرزندتان قادر به انتقال موثر پیام به قسمت های مغزی مسئول گفتار نمی باشد .

مشکل تاخیر گفتار و زبان در کودکان اغلب برای ده درصد از کودکان در حال رشد اتفاق افتاده که نمی توان انتظار پیشرفت در حرف زدن از آن ها داشت . نکته قابل توجه این می باشد که این کودکان در آینده با مشکلاتی همچون خواندن ، نوشتن ، تمرکز کردن و همچنین برقراری ارتباط مواجه خواهند شد .



چگونگی تشخیص مشکل گفتار و زبان کودکان
سرعت رشد در کودکان متغیر بوده و بسته به ویژگی های هر کودک متفاوت می باشد ؛ اما نکته مهم گفتار و زبان کودکان در مقایسه با هم سن و سالان آن ها است . ممکن است کودکان دارای تاخیر گفتار و زبان حتی در سن 12 یا 15 ماهگی قادر به گفتن کلمه " مامان " نیز نباشند .

در واقع کودکان باید بتوانند حداقل تا 3 سالگی جملات کوتاه گفته و یا تا 4 یا 5 سالگی توانایی داستان تعریف کردن و یا قصه گویی داشته باشند . در صورت عدم مشاهده این نشانه ها از فرزندان خود ممکن است کودک به اختلال گفتار و زبان دچار شده باشند .

در صورت عدم وجود این نشانه ها نیز نمی توان اختلال در گفتار فرزندان را بررسی کرد و لازم است که پزشک آن را تشخیص دهد . در صورت بروز نشانه های ذکر شده پزشک به نحوه حرف زدن کودک توجه کرده و میزان رشد مغزی او را تشخیص خواهد داد ؛ در مواردی نیز شنوایی کودک ارزیابی خواهد شد .

حتما بخوانید: اختلال خواندن در کودکان


دلایل مختلف دیر حرف زدن کودکان
همانطور که گفتیم علل مختلفی می تواند در تاخیر گفتار فرزندان و یا دیر حرف زدن آن ها موثر باشند که حتی گاهی والدین نیز قادر به تشخیص آن ها نباشند . نکته مهم این است که گاهی به چند دلیل مختلف بچه قادر به حرف زدن نمی باشد که در ادامه برخی از این دلایل را بیان خواهیم کرد :



نقص جسمی در کودک

در برخی از خانواده ها ممکن است به دلیل محرومیت های جسمی مانند فقر ، سوءتغذیه و یا آشیانه نامناسب و همچنین مشکلات دیگر همچون محرومیت های اجتماعی که شامل عدم حضور والدین ، استرس و یا بی توجهی به کودک او قادر به حرف زدن نباشد .


تاخیرهای رشدی کودکان

گاهی ممکن است تاخیر در گفتار و عدم توانایی حرف زدن بچه ها به دلیل تاخیر رشدی آن ها باشد ؛ هر چند سرعت رشد کودکان با یکدیگر متفاوت بوده اما در صورتی که کودک شما در مقایسه با دیگر هم سن و سالانش توانایی کمتری داشته و یا کندتر رشد می کند ، لازم است با پزشک مشورت کنید .

از جمله نشانه های تاخیر رشدی کودکان می توان به تکرار گفته ها و کلمات دیگران ، صحبت کردن بسیار کم ، صحبت نکردن ، عدم درک صحبت های دیگران ، عدم بروز واکنش و یا حس به صحبت های دیگران و غیره اشاره کرد .



کودکان اتیسم

اتیسم نوعی اختلال رشدی مبتنی بر عصب شناختی بوده که در کودکان شروع آن تا قبل از 36 ماهگی اتفاق خواهد افتاد ؛ از جمله نشانه های اتیسم می توان به انحراف در رشد گفتار ، تاخیر رشد زبان و گفتار ، عدم توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران ، انجام رفتارهای کلیشه ای و غیره اشاره کرد .

همچنین کودکان اتیسم دچار مشکلات گفتاری نیز مانند پژواک گویی و واژگونی ضمیر هستند ؛ کودکان مبتلا به اتیسم توانایی برقراری ارتباط چشمی با دیگران را نداشته و همچنین در پاسخ محبت و یا در آغوش گرفتن دیگران نیز دچار مشکل خواهند شد .



مشکلات جسمی کودکان

گاهی کودک دچار مشکلات جسمی از جمله شکاف کام بوده که در واقع یک اختلال در کام آن ها می باشد ؛ دیگر مشکلات جسمانی که سبب دیرحرف زدن کودک خواهد شد فرنولوم یا بند زبان غیرمعمول کوتاه می باشد .

آیا می دانید فرنولوم چیست ؟ در واقع رشته ای می باشد که زبان را به سمت پایین دهان نگه داشته و کوتاهی آن سبب محدودیت حرکتی زبان خواهد شد . مشکلات گفته شده پیش از آنکه بچه شروع به حرف زدن کند با مراجعه به پزشک قابل شناسایی می باشد .

حتما بخوانید: انتخاب اسباب بازی متناسب با تغییرات رشدی کودکان


دیگر دلایل دیر حرف زدن کودکان
مشکلات شنوایی کودکان

برخی از مشکلات گفتاری کودکان به مشکلات شنوایی کودکان مرتبط بوده که پزشک توانایی تشخیص آن را دارد . کودکی که دچار کم شنوایی بوده نه تنها در درک گفتار دیگران بلکه در کلامی سازی های خودش نیز دچار مشکل خواهد شد .


عفونت های گوش کودکان

از جمله مشکلات شایع کودکان که تا پیش از سه سالگی آن ها رخ خواهد داد ؛ عفونت گوش می باشد . البته عفونت گوش نمی تواند دلیلی بر دیر صحبت کردن بچه و یا عدم توانایی آن ها در صحبت کردن باشد ؛ اما بی تاثیر نیز نیست .

عفونت گوش از طریق التهاب و یا عفونت در گوش میانی کودک مشخص شده و اغلب با معالجه معمولی حل خواهد شد ؛ اما در مواردی نیز ممکن است از طریق ساکشن گوش این مشکل حل شود .



مشکلات دهانی _ حرکتی کودکان

اغلب کودکان که دیر حرف می زنند ممکن است دچار مشکلاتی همچون عدم تولید گفتار به دلیل مشکلاتی همانند آپراکسی گفتار کودکی دچار مشکلات ارتباطی شوند . کودکانی که این مشکل را داشته در کنترل و یا استفاده از عضلاتی در بدن که برای صحبت کردن استفاده می شود همچون لب ، زبان و فک مشکل داشته باشند .


در نهایت

در صورت بروز مشکلات گفته شده و یا تشخیص عدم توانایی حرف زدن کودکان و یا اختلال در گفتار آن ها ؛ بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا دلیل این اختلال شناسایی شود . البته نگران اختلال گفتاری کودکان خود نباشید ؛ زیرا در صورت شناسایی و همچنین تشخیص به موقع می توان آن را درمان کرد .

در ادامه بخوانید: عوامل مهم در انتخاب بازی کودکان



سوالات متداول


1- از اختلال گفتار در کودکان چه می دانید ؟
اختلال در گفتار و یا عدم توانایی کودکان در حرف زدن نوعی اختلال در کودکان می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




2- از دلایل مختلف دیر حرف زدن کودکان چه می دانید ؟
تاخیرات رشدی در کورکان ، اختلالات کودکان اتیسم و غیره که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




3- آیا عفونت های گوش نیز می تواند دلیلی بر عدم توانایی حرف زدن کودکان باشد ؟
بی شک بله ؛ گاهی کودکان به دلیل عفونت های گوش قادر به حرف زدن نیستند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .

منبع : چرایی دیر حرف زدن کودک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/OKpE
نظرتان را بنویسید