صفر تا صد روند زایمان طبیعی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
حس شیرین بچه دار شدن اما با استرس های زایمان ؛ بی شک تمامی مادران این حس را تجربه کرده و این حس اضطراب و استرس را گذرانده اند . از دیگر این استرس های دوران بارداری می توان به انتخاب نوع زایمان اشاره کرد که دغدغه بسیاری از مادران می باشد .

بی شک تا به حال مادران زیادی را دیده اید که به دلیل ترس از زایمان طبیعی ؛ تنها عمل سزارین را انتخاب می کنند . ترس از درد زیاد و صدمه دیدن در زایمان از جمله ترس های شایعی می باشد که مادران از زایمان طبیعی دارند .

درد در هنگام زایمان و حتی داشتن زایمان های سخت سبب به دنیا نیاورن فرزندهای بعدی نخواهد شد ؛ به همین دلیل این استرس در مادران برای تمامی دوران های بارداری آن ها وجود دارد . در دوران بارداری حتی در زمان زایمان نقش پدر از اهمیت ویژه ای برخوردار است ؛ که متاسفانه برخی از افراد به آن بی توجه می باشند .



مفهوم زایمان طبیعی
در واقع زایمان طبیعی نوعی از انواع مختلف خارج کردن نوزاد از شکم مادر می باشد ؛ اغلب مادران از این نوع زایمان هراس داشته و ممکن است آن را انتخاب نکنند . زایمان طبیعی در طی چند مرحله اتفاق خواهد افتاد که لازم است مادر پیش از زایمان با این مراحل آشنایی داشته باشند .

درد زایمان طبیعی دردی جسمانی بوده که اغلب مادرها برای فرار کردن از این درد و اضطراب آن ، عمل سزارین را انتخاب خواهند کرد . طبق تحقیقات انجام شده در دهه اخیر روش عمل جراحی به روش سزارین رو به رشد بوده با این که عوارض و خطرات بسیاری نیز دارد .

لازم است بدانید که امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته به دلایلی همچون خطرات بیهوشی و جراحی ، عوارض زایمان سزارین و غیره عمل سزارین تا به حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است . لازم است بدانید که زایمان سزارین درواقع درمانی برای زایمان های مشکل و خطرآفرین می باشد .

حتما بخوانید: افسردگی پس از زایمان


مراحل زایمان طبیعی
می توان گفت زایمان سخت ترین کار جسمانی یک زن بوده که اکثر زن ها از آن بی نصیب نمی مانند . اما یکی دیگر از موارد قابل توجه در دوران زایمان ، انتخاب نوع زایمان می باشد که بسته به انتخاب مادر و همچنین مشورت با پزشک تصمیم گیری خواهد شد .

انتخاب نوع زایمان به میزان قابل توجهی به دوران بارداری و همچنین شرایط مادر نیز بستگی داشته و با دقت به این موارد انتخاب خواهد شد . بخش های مختلف یک زایمان طبیعی که بسیاری از مادران به دلیل ترس از درد آن ، انتخاب نخواهند کرد شامل موارد زیر خواهد شد .



محو شدن و یا گشاد شدن دهانه رحم

خروج بچه از شکم مادر

خروج جفت



شرح سه مرحله زایمان طبیعی
آشنایی با مراحل مختلف یک زایمان طبیعی برای مادرانی که این نوع از زایمان را انتخاب کرده اند امری ضروری و مهم می باشد که در ادامه این مراحل مختلف را به اختصار توضیح خواهیم داد :



محو و یا گشاد شدن دهانه رحم در زایمان طبیعی

اولین مرحله یک زایمان طبیعی گشاد شدن دهانه رحم بوده که ساعات بسیاری طول خواهد کشید ؛ در واقع در زایمان اول گشاد شدن دهانه رحم به طور متوسط بین 12 تا 14 ساعت و در زایمان دوم و یا همچنین در زایمان بعدی 4 تا 6 ساعت زمان خواهد برد .

گشاد شدن دهانه رحم و یا محو شدن آن در نتیجه انقباض های رحم بوده که در زمان زایمان به تدریج بیشتر و قوی تر شده و باعث خواهد شد که دهانه رحم یا همان گلوی رحم گشاد ، محو و یا نازک شود و همچنین مجرایی از رحم به مجرای واژن که نام دیگر آن مجرای تولد می باشد ؛ تشکیل شود .

بیشتر بخوانید: درمان شیر نخوردن نوزاد
مرحله خروج بچه از شکم مادر در زایمان طبیعی

در واقع خروج بچه از شکم مادر اصلی ترین مرحله زایمان طبیعی بوده ؛ هر چند شیرین ترین مرحله نیز برای مادر می باشد . این مرحله از زایمان طبیعی بسیار کوتاه تر بوده و حدود 50 دقیقه در زایمان اولیه و 20 دقیقه در زایمان های بعدی طول خواهد کشید .

در این مرحله نیز انقباض های رحم ادامه داشته و مادر به طور طبیعی حس خواهد کرد که لازم است به شکم خود فشار وارد کند ؛ خروج بچه از شکم مادر در نتیجه فشارهای شکمی مادر می باشد . در واقع با هر انقباض شکمی بچه به سمت بیرون و پایین رانده خواهد شد .


مرحله خروج جفت از شکم مادر در زایمان طبیعی

در این مرحله زایمان به پایان رسیده و نه تنها بچه بلکه جفت نیز خارج خواهد شد . به طوریکه زایمان با چند انقباض نهایی مادر و فشارهای نهایی او به پایان رسیده که این موضوع سبب خواهد شد جفت نیز از جداره رحم در مدت 5 تا 10 دقیقه خارج شود .


کلام آخر

همانطور که می دانید بسیاری از زنان و حتی مادرانی که صاحب فرزند شده اند ؛ از زایمان طبیعی وحشت دارند . به دلیل سختی و یا درد های زایمان طبیعی آن ها خطرات و زیان های زایمان سزارین را به جون خریده و تن به عمل سزارین خواهند داد .

لازم است این نکته مهم را بدانید که زایمان سزارین نه تنها برای مادر بلکه برای نوزاد نیز مضر بوده و تا حد امکان نباید این نوع زایمان را انتخاب کرد . با وجود درد در زایمان طبیعی بسیاری از کشورهای پیشرفته تنها به دلیل خطرات و همچنین عوارض کمتر برای مادر و نوزاد ، زایمان طبیعی را انتخاب خواهند کرد .

در ادامه بخوانید: از نوزادی تربیت فرزندان را شروع کنید



سوالات متداول


1- از زایمان طبیعی زن چه می دانید ؟
اغلب مادران و دیگر زنان باردار بر این باور هستند که زایمان طبیعی نوعی زایمان بوده که با درد همراه است ؛ به همین دلیل زایمان سزارین را انتخاب خواهند کرد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




2- آیا زایمان طبیعی مراحل مختلفی دارد ؟
بله ، زایمان طبیعی سه مرحله تا خروج نوزاد از شکم مادر دارد که در متن مقاله بیشتر به این جزئیات پرداخته شده است .




3- زایمان طبیعی طرفدار بیشتری داشته یا عمل سزارین ؟
بی شک به دلیل ترس و وحشت از زایمان طبیعی اغلب افراد زایمان سزارین را انتخاب خواهند کرد ؛ در متن مقاله بیشتر به جزئیات این تفاوت ها پرداخته شده است .

منبع : صفر تا صد روند زایمان طبیعی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/PLq6
نظرتان را بنویسید