علت دیر شدن پریود

علت دیر شدن پریود
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
با وجود این که قاعدگی در زندگی دختران و خانم ها یک واقعه غیر قابل انکار است ، ولی کمتر در مورد آن و عوامل تاثیرگذار بر پریود ، اطلاعات نوشته می شود . در حالی که ، هر زنی باید در مورد نشانه ها و علائم اختلالات قاعدگی که نیاز به مراقبت پزشکی دارد  ، اطلاعات کافی داشته باشد . مشکلات چرخه قاعدگی دارای طیف وسیعی بوده و برخی از آن ها می توانند باعث مشکلاتی جدی شده و حتی جزء علل عمده نازایی محسوب می گردند .

چرخه قاعدگی به اولین روز پریود تا اولین روز پریود بعدی گفته می شود . متوسط دوره قاعدگی 28 روز است . اگرچه در برخی از افراد امکان دارد طول این دوره بیشتر و یا کمتر شود و دوره قاعدگی حدود 21 روز تا 35 روز طول بکشد و این مسئله طبیعی است .

اکثر پریود ها بین 3 تا 7 روز طول می کشد در حالی که متوسط 5 روز آن طبیعی است . قاعدگی در هر ماه  در یک روز مشخص اتفاق می افتد که البته امکان دارد نامنظم هم باشد . عقب افتادن پریود تا 7 روز طبیعی است ولی از 7 روز و بیشتر نیاز به بررسی بیشتر دارد . در این مقاله به موضوع علت دیر پریود شدن ماهانه می پردازیم .




عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است ؟
تاخیر عادت ماهانه زمانی در نظر گرفته می شود که پنج روز یا بیشتر از زمان مورد انتظار برای پریود شدن بگذرد اما خون ریزی اتفاق نیفتد . بنابراین ، اگر پریود شما ده روز عقب افتاده است حتماً تست بارداری انجام داده و فارغ از نتیجه آن ، به پزشک مراجعه کنید .

از سوی دیگر ، شما می توانید یک دوره قاعدگی را از دست بدهید و باردار نباشید . اگر به هیچ وجه حامله نباشید یا تست بارداری شما منفی باشد اما پریود شما عقب بیفتد ممکن است عامل آن مسائلی باشد که اخیرا تجربه کرده اید . پس مرحله بعدی در این زمان ، تعیین علت تاخیر قاعدگی از طریق مطالعه عواملی که در ادامه می آید و همچنین مشورت با پزشک است .



حتما بخوانید: پریود ، قاعدگی یا عادت ماهانه


علت دیر پریود شدن ماهانه چیست ؟
در زندگی زنان دو زمان وجود دارد که در آن ها عقب افتادن عادت ماهیانه ، طبیعی است . یکی زمانی که عادت ماهیانه در فرد شروع می شود و دیگری در زمان شروع یائسگی . وقتی بدن شما این دوره های انتقالی را طی می کند چرخه قاعدگی نامنظم می شود . در این میان مواقعی وجود دارند که به علتی غیر از بارداری ، پریود اتفاق نمی افتد . در ادامه می توانید با این علل آشنا شوید .



 سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان

یکی از دلایل دیر شدن پریود و یا قطع قاعدگی به تخمدان‌هایی مربوط می‌شود که حالت پلی کیستیک دارند ؛ یعنی دچار تنبلی تخمدان هستند . این مشکل موجب می‌شود که کیست هایی در تخمدان ایجاد شود که در تخمک‌گذاری عادی ایجاد مشکل می کند . این سندرم یکی از شایع‌ترین علل عقب افتادن پریود است و حتی در برخی موارد می تواند عادت ماهانه را برای چند ماه متوالی مانند 3 ماه عقب بیندازد .



 یائسگی

یائسگی معمولاً در حدود سن 47 سالگی تا 55 سالگی شروع می شود . بین 2 سال تا 8 سال قبل از یائسگی ، زن دوران پیش از یائسگی را تجربه می کند که در این زمان تغییراتی در سیکل پریود به وجود می آید چون هورمون استروژن کم می شود و امکان دارد سیکل قاعدگی او کوتاه تر یا طولانی تر از قبل شود ، طول خونریزی او بیشتر یا کمتر شود و قاعدگی او نامرتب شود .  



بیشتر بخوانید: یائسگی چیست



 مصرف داروها 

مصرف برخی داروها باعث عقب افتادن پریود می شوند چون بیشتر داروها بر روی هورمون استروژن ( estrogen ) و پروژسترون ( progesterone ) که در قاعدگی نقش دارند تاثیر می گذارد . به همین علت اگر دارو مصرف می کنید از پزشک در مورد عوارض جانبی داروی مصرفی خود سوال کنید . مثلا داروهای ضد افسردگی یا داروهای شیمی درمانی باعث تاخیر قاعدگی می شوند . 



 ورزش 

 بدن خانم ها برای قاعدگی به سطح خاصی از چربی و انرژی نیاز دارد اگر میزان بالایی از چربی بدن و انرژی خانم از طریق ورزش بسوزد فرد پریود نمی شود .  هم چنین رژیم لاغری شدید  ( که به آن اختلال بی اشتهایی عصبی گفته می شود ) چه از طریق ورزش و چه از طریق تغذیه امکان دارد سیکل قاعدگی را به هم بریزد یا گاهی حتی آن را متوقف کند ، که به آن آمنوره ( amenorrhea ) می گویند .



 مصرف الکل

نوشیدن بیش از حد الکل باعث افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن زنان می شود که این مسئله نیز بر چرخه قاعدگی آن ها تاثیر می گذارد . در نتیجه ، فرد دچار بی نظمی پریود و عادت ماهیانه می شود . 



 چاقی

همان طور که کاهش وزن می تواند پریود را عقب بیندازد ، چاقی نیز می تواند بر چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد . چاقی و تاخیر در پریود می تواند نشان دهنده مشکلات جسمی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک در فرد باشد که نیازمند تشخیص توسط پزشک است . ممکن است دکتر ، آزمایش خون یا سونوگرافی را برای بررسی تخمدان ها توصیه کند تا اطمینان حاصل کند که مشکل جسمی باعث تاخیر پریود نشده باشد .



 استرس

استرس یکی از شایع ترین دلایل به هم خوردن نظم قاعدگی است . هورمون کورتیزول ( cortisol ) در موقع استرس افزایش می یابد به همین علت به آن هورمون استرس می گویند ، کورتیزول تاثیری مستقیم بر میزان تولید هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون در بدن دارد .

به همین دلیل استرس زیاد باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود و کورتیزول روی چرخه قاعدگی تاثیر می گذارد و ممکن است باعث افزایش خونریزی عادت ماهانه یا کاهش خونریزی شود یا حتی شخص به مدت چند ماه متوالی قاعدگی نشود . همچنین ممکن است قاعدگی فرد نامنظم شود . 









 مشکلات تیروئید 

یکی از دلایل دیر شدن قاعدگی و یا نامنظم شدن عادت ماهانه می تواند ناشی از مشکل در غده تیروئید باشد که باید حتماً فرد آزمایش دهد تا مشخص شود سطح هورمون تیروئید او چگونه است . در هر صورت بالا یا پایین بودن سطح هورمون تیروئید در خون ، امکان دارد باعث بی نظمی حیض شود .



 قرص‌های جلوگیری از بارداری

مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری امکان دارد باعث کاهش یا زیاد شدن خونریزی عادت ماهانه شود و حتی قاعدگی را به تاخیر بیندازد  چون چند ماه زمان نیاز است تا بدن خانم ها به قرص های جلوگیری از بارداری عادت کند .



حتما بخوانید: قرص ضد بارداری برای جلوگیری از حاملگی


 سقط جنین

اگر آزمایش بارداری انجام دادید و پاسخ آن مثبت شد و سپس پریود شما خیلی دیر اتفاق افتاد ، این مسئله می تواند نشان دهنده این باشد که جنین شما سقط شده است . در این شرایط برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید تا برای تایید سقط جنین ، معاینه و سونوگرافی انجام شود .



 سن

دختران نوجوان که به تازگی به بلوغ رسیده اند و دچار عادت ماهانه می شوند معمولاً سیکل پریودی نامنظمی دارند و امکان دارد تا سیکل قاعدگی آن ها منظم شود مدت زیادی حتی چند سال طول بکشد . حتی در برخی دختران حدود  1 سال تا 1.5 سال  پس از نخستین قاعدگی ، چرخه قاعدگی اغلب تخمک آزاد نمی کند یعنی اگر دختری در این مدت قصد باردار شدن داشته باشد باردار نمی شود . 



  تغییر در برنامه زندگی

تغییر در برنامه زندگی می تواند ساعت بیولوژیک بدن انسان را به هم بزند . مثلاً کار کردن در شیفت شب به جای روز ، یا تغییر مکان دادن و مسافرت کردن می‌تواند ریتم بدن انسان را به هم بزند که گاهی اوقات این مسئله موجب تاخیر در قاعدگی  می شود . هنگامی که بدن با شرایط جدید عادت کرد یا فرد به روال قبلی خود برگردد پریود او نیز مرتب می شود .



 نتیجه گیری

زمانی تاخیر عادت ماهیانه در نظر گرفته می شود که ده روز از زمان مورد انتظار برای پریود گذشته باشد و شما هنوز علائم خونریزی را مشاهده نکرده اید . در این مواقع عوامل بسیاری می توانند دخیل باشند که به آن ها در این مقاله اشاره شد . آنچه در این زمان به شما کمک بسیار زیادی می کند مراجعه به پزشک بوده تا بررسی شود علت دیر پریود شدن ماهانه چیست .



همانطور که مطرح شد یکی از این علل ، مصرف داروها است و برخی افراد برای منظم کردن چرخه عادت ماهانه خود به مصرف قرص های قوی برای پریود شدن روی می آورند . در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر با این قرص ها و منافع و مضرات آن ها بیشتر آشنا می شوید .



در ادامه بخوانید: قرص قوی برای پریود شدن


منابع : روانشناسی رشد تالیف لورا برک ، ترجمه یحیی سید محمدی
بررسی اختلال قاعدگی در اوایل بلوغ در دختران 17-14 ساله مدارس منتخب شهر تهران






سوالات متداول


1- عقب افتادن عادت ماهانه تا چند روز طبیعی است ؟
تاخیر عادت ماهانه تا 5 یا 7 روز ممکن است اتفاق بیفتد اما زمانی که بیشتر از ده روز طول بکشد نیاز به بررسی های بیشتر برای علت آن وجود دارد که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .




2- چه عواملی باعث دیر پریود شدن می شوند ؟
علاوه بر احتمال بارداری عواملی مثل استرس ، ورزش ، چاقی ، تنبلی تخمدان و تغییر برنامه زندگی نیز در این زمینه موثرند که به جزئیات آن ها در مقاله پرداخته شده است .




3- آیا استرس باعث عقب افتادن پریود می شود ؟
بله ، در مواقع استرس ، هورمون کورتیزول در بدن افزایش یافته و این مسئله بر روی هورمون های استروژن و پروژسترون تاثیر می گذارد . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

منبع : علت دیر شدن پریود
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6Ozn
نظرتان را بنویسید