بازگشایی مدارس استثنایی با نظر شورای مدرسه برای رفع اشکال

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت : با توجه به نیاز دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش تکمیلی و رفع اشکال ، بازگشایی مدارس استثنایی به شورای مدرسه واگذار شده است .




سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری آموزش و پرورش استثنایی با اعلام تدوین شیوه نامه بازگشایی مدارس استثنایی اظهار داشت : با توجه به عدم دسترسی 32 هزار از دانش آموزان با نیاز های ویژه به امکانات شبکه ای و ارتباطی این شیوه نامه با رویکرد پاسخگویی و رفع اشکالات دانش آموزان به صورت انفرادی تدوین شده است .

وی افزود : حضور دانش آموزان با نیاز های ویژه در مدارس اختیاری است و آموزش به صورت انفرادی ، با همراهی ولی دانش آموز صورت می گیرد و رعایت همه نکات بهداشتی در مدارس با نظارت شورای مدرسه خواهد بود .

حسینی تصریح کرد : مراکز راهنمایی و مشاوره و مراکز ویژه اختلالات یادگیری مطابق با بخشنامه وزارتی بازگشایی خواهند شد .

معاون وزیر با بیان اینکه جهان با پدیده ناخواسته کرونا مواجه شده است و این پدیده همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است ، اظهار داشت : این پدیده سلامت ، اقتصاد و اشتغال ، روابط اجتماعی و آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده است و دولت ها در این شرایط در مربعی دنبال تعادل بین حوزه سلامت ، روابط اجتماعی ، اقتصاد و آموزش هستند .

وی افزود : در کشور ما هم تعادل بخشی بین حوزه سلامت و آموزش و پرورش توسط وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت .

وی با بیان اینکه باید به گونه‌ای آموزش و پرورش تنظیم می شد که سلامت آسیب نبیند و به همین منظور طولانی ترین تعطیلات ناخواسته فیزیکی آموزش و پرورش در دنیا شکل گرفت اظهار داشت : فضای مجازی تعادل بخشی بین آموزش و سلامت را رقم زد .

وی گفت : در راستای تعادل بخشی بین حوزه سلامت و آموزش ، وزارت آموزش و پرورش سریع ترین واکنش را نشان داد و علیرغم تعطیلی فضای فیزیکی مدارس آموزش تعطیل نشد و صدا و سیما و فضای مجازی به کمک آموزش آمدند .

حسینی افزود : حضور خلاقانه معلمان در بستر فضای مجازی و ادامه آموزش از این طریق دستاوردهای بزرگی را به همراه داشت و فقط در آموزش و پرورش استثنایی 5 میلیون ساعت آموزش در بستر فضای مجازی تولید و ارائه شده است .

معاون وزیر با بیان اینکه فضای مجازی مکان جدیدی برای عمق بخشی به تعلیم و تربیت است اظهار داشت : بستر مجازی و دنیای دیجیتال در عصر کرونا کارکرد بزرگی در آموزش داشت و این کارکرد می تواند در بقیه ایام سال به ویژه زمان تعطیلی مدارس بدلیل آلودگی هوا یا بلایای طبیعی ادامه داشته باشد .

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش به دنبال شبکه ای مستقل ، امن ، با انعطاف ، پر ظرفیت و اختصاصی بود و با این هدف شبکه شاد شکل گرفت افزود: 48 درصد دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی، 73 درصد معلمان، 85 درصد کلاس ها و صد درصد مدارس و مدیران مدارس استثنایی به این شبکه متصل شده اند .

حسینی با بیان اینکه 40 درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه به هیچگونه امکانات ارتباطی و شبکه ای دسترسی ندارند اظهار داشت : ارسال بسته های آموزشی و افزایش کمی و کیفی آموزشهای منزل محور ازجمله فعالیت ویژه برای این دانش آموزان می باشد .

معاون وزیر با بیان اینکه راه اندازی پایگاه جامع محتوی آموزشی با هدف تحقق آموزش همه دانش آموزان در دستور کار قرار دارد اظهار داشت : در راستای راه اندازی بانک جامع آموزش ، بیش از هزار اثر آموزشی همکاران در سراسر کشور جمع آوری شده است که پس ارزیابی ، محتواهای مفید در اختیار دانش آموزان هدف قرار خواهد گرفت .

وی افزود : تولید محتوای استاندارد نیازمند استودیوی مناسب این کار است و با این هدف دو استودیوی تخصصی ویژه تولید محتوای آموزشی نابینایان و ناشنوایان در استان تهران راه اندازی شده است .

وی تصریح کرد : یک استودیو در استان سمنان با رویکرد ناتوانان ذهنی ، استودیوی دیگری با رویکرد طیف اتیسم در استان خراسان رضوی و یک استودیو هم در سازمان با هدف پوشش نیاز های آموزشی تمامی گروه ها راه اندازی خواهد شد .

معاون وزیر با اشاره به محتوای آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت : در آموزش و پرورش استثنایی تا کنون 556 عنوان کتاب از دوره پیش دبستان تا پایان متوسطه دوم وجود دارد که از این تعداد 247 کتاب بریل ، 84 کتاب درشت خط و کتاب 144 برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی است .

وی افزود : قرار است محتوای همه این کتب در همه پایه ها در پایگاه جامع آموزش و با استفاده از ظرفیت استان ها و 5 استودیوی تخصصی تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد .

معاون وزیر در ادامه با اشاره به طرح ایجاد مجتمع های تفریحی آموزشی و پرورشی با هدف آموزش غیر مستقیم به کودکان با نیازهای ویژه اظهار داشت : اصل طرح که در راستای مناسب سازی فضاهای آموزشی نیز هست بسیار خوب تدوین شده است و باید مدل کار طراحی شده و به شورای شهر کلانشهر ها ، سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز ارائه شود .

در این نشست دستورالعمل ویژه برگزاری امتحانات دانش آموزان با نیازهای ویژه به تصویب رسید .

منبع : بازگشایی مدارس استثنایی با نظر شورای مدرسه برای رفع اشکال
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/XKMm
نظرتان را بنویسید