تاثیر سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه ازاد

تاثیر سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه ازاد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
تا دو سال گذشته سهمیه ای با عنوان سهمیه بسیج فعال برای داوطلبان شرکت در مرحله انتخاب رشته دانشگاه آزاد در نظر گرفته می شد که متقاضیان دارای شرایط استفاده از آن می توانستند هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته درخواست استفاده از آن را ثبت کنند . سال گذشته با انتشار دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد شاهد حذف این سهمیه در انتخاب رشته این دانشگاه بودیم .


شاید شما هم تابحال به گوشتان خورده باشد که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد می توان از سهمیه بسیج فعال استفاده کرد . اگر شما هم ( یا فرزندتان ) بسیجی فعال هستید و تا بحال این موضوع به گوشتان نخورده یا می دانستید و پیگیر استفاده از ان نبودید قطعا بعد از خواندن این مقاله نظرتان تغییر خواهد کرد .

ابتدا باید توضیح دهیم سهمیه بسیج فعال به چه کسانی تعلق می گیرد :

 برای استفاده از سهمیه بسیج فعال باید هر کس حداقل 100 امتیاز کسب کرده باشد. ملاک امتیاز ها به صورت زیر است :

  به ازای هر ماه عضویت عادی 1 امتیاز

  به ازای هر ماه عضویت فعال 2/5 امتیاز

  به ازای هر ماه عضویت در شورای پایگاه 3/5 امتیاز

  به ازای هر ماه عضویت در شورای حوزه  4  امتیاز

لازم به ذکر است اولا برای استفاده از سهمیه بسیج فعال باید حتما بسیجی فعال باشید حتی اگر 100 امتیاز را کسب کرده باشید .

همچنین باید حداقل 1 سال سابقه بسیجی فعال را داشته باشید. یعنی ملاک استفاده از سهمیه بسیج فعال حداقل 1 سال سابقه فعالیت باید باشد و باقی ان را می توان از از سابقه عضویت عادی تامین کرد.

زمان اقدام برای استفاده از سهمیه بسیج فعال بعد از اعلام اولیه نتایج کنکور سراسری است . به این شکل که بسیجی های فعال که طبق جدول امتیازات گفته شده می توانند حداقل 100 امتیاز کسب کنند باید به ناحیه سپاه پاسداران منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند و کد 12 رقمی استفاده از سهمیه بسیج فعال را اخذ کرده و وارد فرم انتخاب رشته دانشگاه ازاد خود کنند .

بنابراین در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بسیجی های فعال می توانند شانس قبولی خود در دانشگاه آزاد را نسبت به کسی که سهمیه عادی دارد تا 10 درصد بیشتر کنند. سهمیه بسیج فعال باعث می شود برای قبولی در رشته محل های مقطع کارشناسی کافیست 90 درصد تراز آخرین نفر قبولی و در رشته محل های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی باید 95 درصد تراز آخرین نفر قبولی را برای استفاده از سهمیه بسیج فعال کسب کنیم . برای اینکه شما را با تاثیر این سهمیه کم زحمت و بی دردسر آشنا کنیم مثال زیر را می آوریم :

سال 94 آخرین تراز قبولی پرستاری شاهرود برای کسانی که از سهمیه عادی ( سهمیه مناطق) استفاده می کردند 6725 بود که حدودا رتبه 65000 کشوری می شود . حال آخرین تراز قبولی در همان پرستاری شاهرود برای کسی که از سهمیه بسیج فعال استفاده می کرد 6055 بود که حدودا رتبه 102000 کشوری می شود !




هرچند تاثیر سهمیه بسیج فعال همیشه هم اینقدر زیاد و با کاهش حدود 700 تایی تراز نیست و در رشته محل های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی تراز آخرین نفر قبولی که از سهمیه بسیج فعال استفاده می کند نهایتا در حدود 300 الی 400 تا نسبت به کسی که از سهمیه عادی استفاده می کند کمتر است ولی درهرصورت نباید اصلا از تاثیر سهمیه بسیج فعال غافل شویم و تا جایی که ممکن است اگر شرایط کسب این سهمیه را داریم برای گرفتن کد 12 رقمی سهمیه بسیج فعال پیگیری های لازم را انجام دهیم .




در نظر داشته باشید زمان نگارش این مقاله مربوط به پیش از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد سال گذشته است و پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 98 شاهد حذف سهمیه بسیج فعال از این دفترچه بودیم  .
بنابراین پیش بینی میشود امسال هم در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 شاهد حذف این سهمیه باشیم .

در صورت ایجاد تغییرات در سهمیه های انتخاب رشته دانشگاه ازاد 99 مقاله به روز رسانی می شود .

سال گذشته علاوه بر سهمیه بسیج فعال ، سهمیه عادی نیز حذف و سهمیه مناطق به این دفترچه اضافه شد و ملاک پذیرش از تراز ( معدل کل ) به رتبه اکتسابی داوطلبان مطابق کارنامه اولیه کنکور سراسری که پس از اعلام نتایج اولیه منتشر شد تغییر یافته است . برای اطلاعات بیشتر در خصوص این سهمیه مقاله زیر را مطالعه نمایید .


سوالات متداول

1- چه سالی سهمیه بسیج فعال از انتخاب رشته دانشگاه آزاد حذف شد ؟
سال 98 که جزئیات تکمیلی در متن مقاله ارائه شده است .

2- در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 ، سهمیه بسیج فعال اعمال می شود ؟  
با توجه به اینکه سهمیه بسیج فعال از دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سال 98 حذف شد احتمالا امسال هم شاهد حذف این سهمیه خواهیم بود برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه کنید .



3- حد نصاب قبولی با استفاه از سهمیه بسیج فعال برای رشته های پزشکی ، دندانپزشکی به چه منوال بود ؟  
کسب 95 درصد تراز آخرین نفر قبولی بود برای اطلاعات بیشتر در خصوص این سهمیه مقاله را مطالعه کنید .

منبع : تاثیر سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه ازاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9MPZ
نظرتان را بنویسید