شرایط تاسیس کلینیک ترک اعتیاد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
متقاضیان تاسیس کلینیک ترک اعتیاد می توانند بر اساس نوع مرکزی که می خواهند تاسیس کنند ، با ارائه تقاضا نامه رسمی نسبت به اخذ مجوز از وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی اقدام نمایند . شرایط تاسیس مراکز ترک اعتیاد مشابه تاسیس درمانگاه بوده با این تفاوت که دوره های آموزشی خاصی را نیز به متقاضیان ارائه می دهند .



مرکز درمان سوء مصرف مواد معتادان به مرکزی اطلاق می گردد که امکان ارائه خدمات درمانی سم زدائی و خدمات پیشگیری از عود و درمان های غیر داروئی و در صورت اخذ مجوز ، درمان های دارویی را داشته باشد . کلیه خدمات ارائه شده در این مراکز باید منطبق با پروتکل درمان سوء مصرف مواد مخدر ( که توسط معاونت سلامت ابلاغ می گردد ) باشد .

صدور مجوز کلینیک ترک اعتیاد با توجه به نوع مرکزی که قرار است تاسیس شود از نهادی به نهاد دیگر متفاوت می باشد . علاوه بر این ، شرایط آیین نامه تاسیس مراکز ترک اعتیاد برای انتخاب مسئول فنی تقریبا مشابه تاسیس درمانگاه است که در ادامه به بررسی این شرایط و نحوه تاسیس مراکز ترک اعتیاد می پردازیم .



شرایط تاسیس کلینیک ترک اعتیاد
متقاضیان تاسیس کمپ ترک و درمان معتادان می توانند بر حسب نوع فعالیتی که می خواهند در مرکز خود داشته باشند ، درخواستی را ارائه کرده و در صورت واجد شرایط بودن مجوز تاسیس کلینیک ترک اعتیاد خود را از سازمان بهزیستی ، وزارت بهداشت ، وزارت کشور و نیروی انتظامی دریافت نمایند . انواع فعالیت هایی که می توان در هر مرکز انجام داد عبارت است از :



 مرکز سرپایی

 مرکز سوء مصرف مواد مخدر

 مراکز اقامتی میان مدت و بلند مدت (TC)

 مراکز درمان با داروهای اگونیست ( متادون و بوپرنورفین )

 مراکز بستری و کلینیک های مثلثی آموزش های  (HIV , AIDS)



مجوز کلینیک های مثلثی و مراکز بستری توسط وزارت بهداشت و صدور مجوز برای سایر مراکز ترک اعتیاد توسط سازمان بهزیستی صادر می شود .



 شرایط نیروی انسانی کلینیک ترک اعتیاد :



هر پزشک می تواند به تنهایی متقاضی تاسیس مرکز ترک اعتیاد باشد اما در مورد سایر متقاضیان مطابق آیین نامه تاسیس درمانگاه ها رفتار خواهد شد . مسئول فنی و سایر پزشکانی که در مراکز ترک اعتیاد کار می کنند باید دوره های آموزشی روانشناسی بالینی و مشاوره را سپری کنند . علاوه بر این مسئول فنی کلینیک ترک اعتیاد باید متخصص روانپزشکی یا پزشک دوره دیده نیز باشد .



بیشتر بخوانید: شرایط تاسیس درمانگاه ها


 پرسنل درمانی مرکز به ازای هر نوبت کاری باید حداقل 3 نفر شامل افراد زیر باشند :



 روانپزشک یا روانشناس دوره دیده

 حداقل یک نفر روانشناس بالینی / مشاوره دوره دیده

 حداقل یک نفر پرستار / بهیار

 حداقل یک نفر مددکار اجتماعی ( الزامی نیست )



 دوره های آموزشی برای روانشناس بالینی / مشاوره به شرح زیر است :



 دوره آموزشی کارگاهی نظری ( 6 ساعت ) وفق برنامه مدون آموزشی معاونت آموزشی و امور دانشجویی

 دوره آموزشی کارگاهی عملی ( 8 ساعت ) وفق برنامه مدون آموزشی معاونت آموزشی و امور دانشجویی

 در صورت نداشتن روانپزشک دائمی ، می توان جهت مشاوره از روانپزشک قراردادی استفاده نمود



روانشناسی و مشاوره از جمله رشته هایی است که می توان ردپای آن را در اکثر مشاغل و در قالب آموزش دوره های کوتاه مدت مشاهده کرد . افرادی که خود دانش آموخته رشته روانشناسی هستند و در مراکز ترک اعتیاد نیز کار می کنند در صورتی که موفق به قبولی در آزمون نظام روانشناسی شوند می توانند کلینیک روانشناسی خود را با شرایط توضیح داده شده در مقاله زیر تاسیس نمایند .

بیشتر بخوانید: شرایط تاسیس مرکز مشاوره و روانشناسی









شرایط ساختمانی کلینیک ترک اعتیاد
شرایط ساختمانی و تاسیساتی مراکز ترک اعتیاد مطابق با آیین نامه تاسیس درمانگاه ها بوده ولی حداقل سطح کلی زیربنا باید 70 متر مربع و شامل موارد زیر باشد :



 اتاق معاینه پزشک به متراژ حداقل 8 متر

 اتاق روانشناس / مشاوره حداقل 8 متر

 اتاق دارو حداقل 8 متر

 اتاق مراقبت های پرستاری و احیا حداقل 10 متر

 اتاق انتطار با قابلیت استفاده جهت گروه درمانی حداقل 16 متر



اعتبار مجوز مرکز ترک اعتیاد مطابق آیین نامه تاسیس درمانگاه ها یک ساله بوده و تمدید آن منوط به اجرای پروتکل های درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای اگونیست است . متقاضیان برای آشنایی با تاسیس مطب های پزشکی می توانند اطلاعات لازم را از مقاله زیر کسب نمایند .

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا نیز در هر زمان همراه متقاضیان تاسیس کلینیک ترک اعتیاد بوده و سوالاتشان را از طریق سیستم تلفنی هیوا پاسخگو خواهد بود .

در ادامه بخوانید: شرایط تاسیس مطب پزشکی











سوالات متداول


1- شرایط تاسیس کلینیک ترک اعتیاد چیست ؟
از جمله شرایط مهم تاسیس مطب ترک اعتیاد گذراندن دوره های آموزش ویژه ای است که در متن مقاله همراه با سایر شرایط توضیح داده شده است .




2- ساختمان محل تاسیس کلینیک ترک اعتیاد دارای چه شرایطی است ؟
ساختمان محل ترک اعتیاد حداق می بایست 70 متر بوده و دارای اتاق های اشاره شده در متن مقاله باشد .




3- انواع مراکز ترک اعتیاد چیست ؟
مراکز ترک اعتیاد از لحاظ نوع فعالیتی که دارند به انواع مختلفی مانند کلینیک های سرپایی یا مراکز بستری و سایر مراکزی که در متن مقاله گفته شده است تقسیم می شوند .

منبع : شرایط تاسیس کلینیک ترک اعتیاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/QyXl
نظرتان را بنویسید