شرایط تاسیس کلینیک کاردرمانی

شرایط تاسیس کلینیک کاردرمانی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
کاردرمانی یکی از رشته های توانبخشی است که متقاضیان تاسیس آن می بایست دارای مدرک دانشگاهی معتبر لیسانس ، فوق لیسانس یا دکتری رشته کاردرمانی همراه با 3 تا 5 سال سابقه کار مرتبط باشند . یکی از الزامات مهمی که کارشناسان کاردرمانی باید از آن مطلع باشند این است که اجازه تجویز دارو نداشته و فقط ملزم به اجرای دستور پزشک معالج هستند .

 

کاردرمانی رشته ای است که سعی دارد از فعالیت های روزمره زندگی افراد در جهت تسهیل مشارکت آن ها در نقش های زندگی و موقعیت های مختلف مانند منزل ، مدرسه ، محیط کار و اجتماع استفاده کند تا از این طریق سلامت افرادی که در خطر بیماری های جسمی و روانی بوده و یا دارای ناتوانی و نقص هستند را ارتقا دهد .

شخصی که متقاضی تاسیس کلینیک کاردرمانی است در ابتدا باید از چیستی این رشته و مهارت های لازم جهت خدمت رسانی به مراجعه کنندگان مطلع باشد . متقاضیان با توجه به محل تاسیس دفتر کاردرمانی باید از چند سال سابقه کار بهره مند بوده تا امکان دریافت مجوز برایشان فراهم گردد . برای آشنایی با قوانین تاسیس کاردرمانی در ادامه مقاله به بررسی شرایط متقاضی ، مدارک لازم و تجهیزات ضروری در کلینیک های کار درمانی می پردازیم .



شرایط تاسیس کلینیک کاردرمانی
اجازه تاسیس دفتر کار در شهر تهران به متقاضیان دکتری ، کارشناسی ارشد یا کارشناسی رشته کاردرمانی دارای حداقل 5 سال سابقه کار تمام وقت در رشته کار درمانی ارائه می شود . برای سایر شهرها نیز داشتن حداقل 3 سال سابقه کار تمام وقت الزامی است .

مدت خدمت نظام وظیفه عمومی ، خدمت طرح نیروی انسانی و سایر تعهدات قانونی جزو سابقه کار متقاضیان محسوب می شود . همچنین برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد کاردرمانی حداکثر تا 2 سال و نیم و مدرک دکتری phd حداکثر تا 3 سال بر اساس گواهی دانشگاه محل تحصیل جزو سابقه کار محسوب می شود .

خانواده شهدا و همچنین جانبازان و خانواده آنان نیز بر اساس درصد جانبازی و یا حضور داوطلبانه در جبهه با توجه به جدول زیر و بر اساس ضوابط و مقررات تاسیس از انجام سنوات خدمتی معاف شده و یا مشمول سابقه کار بدون انجام خدمات می شوند :



نحوه محاسبه سابقه کار خانواده شهدا و جانبازان
فرزند و همسر شهدا مجاز به تاسیس : بدون سابقه کار
جانبازان بالای 50 درصد مجاز به تاسیس : بدون سابقه کار
فرزند و همسر جانباز بالای 50 درصد مجاز به تاسیس : بدون سابقه کار
جانباز 25 تا 50 درصد هر درصد معادل 24 روز معافیت از خدمات
رزمندگان داوطلب به ازای هر سال : 24 ماه سابقه کار
آزادگان به ازای هر سال : 24 ماه سابقه کار


متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته کار درمانی می توانند با مطالعه مقاله زیر از نمونه کارنامه ها و درصد دروس داوطلبان کنکوری این رشته مطلع شده و سپس تصمیم به ادامه تحصیل در گرایش کاردرمانی نمایند .

بیشتر بخوانید: کارنامه قبولی کاردرمانی سراسری


مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست دریافت مجوز تاسیس کلینیک کاردرمانی به شرح زیر است که متقاضی می بایست آن ها را اسکن کرده و در سایت parvaneh.irimc.org بارگذاری نماید .



 تصویر مدارک تحصیلی

 گواهی انجام خدمات قانونی یا معافیت از آن

 گواهی عدم سوء پیشینه

 گواهی معتبر اشتغال به امر کاردرمانی جهت احراز سابقه کار

 تصویر شناسنامه و کد ملی به همراه عکس 3 * 4

 اعلام نشانی دقیق دفتر کار



تفاوتی که کلینیک های کاردرمانی با فیزیوتراپی دارند در این است که کاردرمانی خود به دو شاخه وسیع جسمانی و روانی تقسیم شده که این دو شاخه نیز به چندین انشعاب دیگر مانند ارتوپدی و نرولوژیک مرتبط هستند . اما در فیزیوتراپی ، هدف اصلی تمرکز بر وضعیت جسمانی بیماران است و تنها با ابزارآلات خاصی سعی در توانبخشی به اعضای بدن بیمار دارد . علاقه مندان به تاسیس مراکز فیزیوتراپی می توانند به مقاله زیر مراجعه نمایند .

بیشتر بخوانید: شرایط تاسیس فیزیوتراپی









شرایط ساختمانی تاسیس کلینیک کاردرمانی
حداقل فضای فیزیکی لازم جهت تاسیس دفتر کاردرمانی 40 متر مربع بوده که شامل اتاق کار درمانی ، پذیرش ، بایگانی و سرویس بهداشتی می باشد . به علاوه تجهیزات و تست های مخصوصی نیز باید برای چنین مراکزی تهیه شده و به بیماران عرضه گردد که در زیر به آن ها اشاره شده است .



تجهیزات کلینیک کاردرمانی
تخته تعادل توپ میز
نردبان خوابیده مت وسایل کمک آموزشی
نردبان ایستاده پازل بازی های فکری
cp standing table رولر آینه قدی


تست های کاردرمانی
پورد و تک بورد حرکتی
اوزرتسکی کودیناف
ادراکی میلواکی


توجه شود که کارشناسان کاردرمانی مجاز به پذیرش مستقیم بیماران ، صدور گواهی استراحت ، تجویز دارو و یا انواع آزمایشات نبوده و فقط طبق ارجاع و دستور کتبی پزشک امکان ارائه خدمات کاردرمانی مورد نیاز بیماران را دارند . در صورتی که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید می توانید با مراجعه به مقاله زیر از آخرین رتبه های قبولی رشته کاردرمانی آگاه شوید .

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا با در دست داشتن اطلاعات کافی از رشته کاردرمانی و شرایط تاسیس کلینیک آن می توانند شما را از طریق سیستم مشاوره تلفنی هیوا راهنمایی نمایند .

در ادامه بخوانید: آخرین رتبه قبولی کاردرمانی سراسری











سوالات متداول


1- شرایط تاسیس کلینیک کاردرمانی چیست ؟
متقاضی تاسیس دفاتر کاردرمانی می بایست دارای مدرک تحصیلی مرتبط و سابقه کار در همان رشته باشد . سایر شرایط نیز در متن مقاله نوشته شده است .




2- چه مدارکی برای دریافت مجوز کاردرمانی مورد نیاز است ؟
تمامی مدارک لازم برای ثیت درخواست تاسیس کلینیک کاردرمانی در متن مقاله ذکر شده که مهم ترین آن اسکن مدارک تحصیلی متقاضی است .




3- شرایط ساختمانی تاسیس مرکز کار درمانی چیست ؟
یکی از شرایط تاسیس کاردرمانی متراژ ساختمان است که باید حداقل 40 متر بوده و دارای تجهیزات گفته شده در متن مقاله باشد .

منبع : شرایط تاسیس کلینیک کاردرمانی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/PxGw
نظرتان را بنویسید