شرایط تاسیس کلینیک شنوایی سنجی

شرایط تاسیس کلینیک شنوایی سنجی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
کلینیک شنوایی سنجی از جمله مراکزی است که متقاضیان برای دریافت مجوز تاسیس آن می بایست دارای مدرک دانشگاهی شنوایی شناسی بوده و حتما سابقه اشتغال به کار در این رشته را داشته باشند . شنوا سنج با وجود اینکه وظایف مختلفی از جمله تهیه سمعک برای مراجعه کنندگان را داشته ، اما اجازه تجویز دارو و صدور گواهی را ندارد .




شنوایی شناسی یا ادیولوژی علم مطالعه اختلالات شنوایی و تعادلی از راه شناسایی و ارزیابی عملکرد شنوایی ، تعادلی و توانبخشی است که یکی از زیر شاخه های آن ، شنوایی سنجی می باشد . البته حوزه علم شنوایی شناسی بسیار وسیع تر از مطالعه انحصاری دستگاه شنوایی است و به بررسی دستگاه دهلیزی و همچنین بررسی چگونگی پردازش اطلاعات دریافتی از حس شنوایی در دستگاه عصبی مرکزی نیز می پردازد .

شخصی که متقاضی تاسیس مراکز شنوایی سنجی است باید اطلاعات کافی از شرایط تاسیس و همچنین نحوه فعالیت در چنین مراکزی را داشته باشد . به طور مثال داشتن سابقه کار و یا شرکت در دوره های کارآموزی و طرح نیروی انسانی که یکی از شرایط لازم برای دریافت مجوز شنوایی سنجی است سبب افزایش توانمندی متقاضیان در تشخیص بیماری می شود . برای آشنایی بیشتر با این شرایط در ادامه به توضیح نحوه تاسیس شنوایی سنجی می پردازیم .



شرایط تاسیس کلینیک شنوایی سنجی
اجازه تاسیس دفتر کار ارزیابی شنوایی به اشخاص حقیقی که دانش آموخته مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و یا دکتری در رشته شنوایی شناسی بوده و دارای حداقل 2 سال سابقه کار مرتبط در تهران و مراکز استان ها یا 1 سال در سایر شهرها باشند ، داده می شود . البته مدت تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری هر کدام تا 2 سال در رشته شنوایی سنجی به خودی خود جزو سابقه کار محسوب می گردد .

طبق ضوابط وزارت بهداشت ، خدمت نظام وظیفه و هر گونه فعالیت های کارورزی ، در صورت ارائه گواهی معتبر جزو سابقه کار فرد تلقی می شود . البته همسر و فرزندان شهید و همچنین جانباز بالای 50 درصد و همسر و فرزندانش بدون انجام سنوات خدمتی می توانند در هر منطقه از کشور نسبت به اخذ مجوز شنوایی سنجی اقدام نمایند .

 برای جانبازان کمتر از 50 درصد نیز به ازای هر درصد جانبازی ، 24 روز سابقه خدمتی در نظر گرفته شده و رزمندگان داوطلب و آزادگان نیز به ازای هر سال حضور در جبهه مشمول 24 ماه سابقه سنوات خدمتی می شوند . برای ثبت درخواست تاسیس شنوایی سنجی و دریافت مجوز بهره برداری ارائه مدارکی از جمله مدارک زیر الزامی است .



 ارائه درخواست اینترنتی از طریق سامانه parvaneh.irimc.org



 اسکن تصویر تمام صفحات شناسنامه ، کارت پایان خدمت و کارت ملی



 اسکن تصویر گواهی تسویه حساب صندوق رفاه دانشجویان و گواهی موقت یا تاییدیه تحصیلی



 اسکن گواهی انجام یا معافیت طرح نیروی انسانی



 اسکن تصویر گواهی عدم سوء پیشینه کیفری ، انتظامی و اعتیاد



 تاییدیه کارشناسان از وضعیت ساختمان و تجهیزات و ارائه سند یا اجاره نامه محل تاسیس



متقاضیان علاقه مند به رشته شنوایی شناسی می توانند با مطالعه مقاله زیر از کارنامه های قبولی و درصد مورد نیاز برای هر درس مطلع شده و انتخاب رشته درستی داشته باشند . برای دریافت سایر اطلاعیه ها هم می توانید عضو کانال تلگرامی و یا صفحه اینستاگرامی هیوا شوید .

بیشتر بخوانید: کارنامه قبولی رشته شنوایی شناسی سراسری









شرایط ساختمانی کلینیک شنوایی سنجی
حداقل فضای مورد نیاز جهت تاسیس دفتر ارزیابی شنوایی 30 متر مربع بوده و مانند سایر کلینیک ها دارای اتاق معاینه ، سالن انتظار ، فضای بایگانی و سرویس بهداشتی می باشد . سایر تجهیزاتی که در کلینیک های شنوایی سنجی موجود است عبارت است از :



 اتاقک اکوستیک مطابق استاندارد های موجود

 مجموعه دیاپازونی

 اتوسکوپ

 دستگاه ادیومتر دو کاناله

 دستگاه امپدانس ادیومتر



در آخر باید به این نکته نیز توجه کرد که شنوایی شناس مجاز به صدور گواهی صحت ، بیماری ، تجویز دارو و درخواست رادیوگرافی ، آزمایشات کلینیکی و پاراکلینیکی برای بیماران نبوده و مجاز به شستشوی گوش و تخلیه جرم نمی باشد ، بلکه از جمله وظایف وی ارزیابی گوش و دستگاه شنوایی ، تجویز و تنظیم سمعک و اجرای نسخه پزشک معالج است .

متقاضیان با اطلاع از آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی سنجی می توانند از تعداد پذیرش دانشجویان و ظرفیت هر دانشگاه آگاه شده و سپس با برنامه ریزی درست تری شروع به مطالعه منابع این رشته نمایند . در مقاله زیر آخرین رتبه قبولی داوطلبان کنکور سراسری رشته شنوایی شناسی ارائه شده است .

سامانه مشاوره هیوا با داشتن کارشناسان متخصص در زمینه مشاوره می توانند شما را برای نحوه تاسیس کلینیک شنوایی سنجی و یا ادامه تحصیل در این رشته راهنمایی کند بنابراین برای تماس با مشاوران از طریق سیستم مشاوره تلفنی هیوا اقدام نمایید .

در ادامه بخوانید: آخرین رتبه قبولی شنوایی سنجی سراسری











سوالات متداول


1- شرایط تاسیس کلینیک شنوایی سنجی چیست ؟
متقاضیان تاسیس شنوایی سنجی می بایست فارغ التحصیل مقاطع دانشگاهی از همین رشته بوده تا امکان دریافت مجوز را داشته باشند . همچنین سایر شرایط نیز در متن مقاله موجود است .




2- چه مدارکی برای دریافت مجوز تاسیس شنوایی سنجی لازم است ؟
برای اخذ مجوز مراکز شنوایی سنجی تهیه اسکن از تمام مواردی که در مقاله توضیح داده شده است لازم می باشد .




3- فضای ساختمانی مرکز ارزیابی شنوایی باید چگونه باشد ؟
حداقل متراژ مرکز شنوایی سنجی 30 متر بوده و باید دارای اتاق ها و تجهیزات ذکر شده در متن مقاله باشد .

منبع : شرایط تاسیس کلینیک شنوایی سنجی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RzXq
نظرتان را بنویسید