ویژگی یک سایت خوب چیست

ویژگی یک سایت خوب چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Mohammad

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به محض باز کردن لینک یک سایت بلافاصله آن را ببندید و اصلا از آن سایت خوشتان نیامده و دیگر به آن سر نزنید! یا برعکس!

زیبایی ظاهر سایت، سرعت خوب و مناسب، ناوبری آسان و محتوای یک سایت شما را مجذوب خود کرده است. برخی از موارد ذکر شده در جمله قبل ممکن است سلیقه ای به نظر برسد.

اما بهتر است توجه داشته باشید که یک سایت خوب باید بتواند نظر اکثر کاربران را به خود جلب کند. بعد از این همه صحبت، به نظر شما یک سایت خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های یک سایت خوب آشنا کنیم تا بتوانید سایتی جذاب و کاربر پسند ایجاد کنید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مهمترین ویژگی های یک وب سایت خوب

طراحی سایت نه تنها به ظاهر سایت بستگی دارد، بلکه به اثربخشی آن نیز بستگی دارد و اگر سایت موثر نباشد زیبایی ظاهر آن کمکی به کاربر نخواهد کرد. طراحی وب بایدها و نبایدهایی دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

یک سایت خوب چه ویژگی هایی دارد؟

از آنجایی که ظاهر در طراحی سایت بسیار مهم است، شاخه ای از علم طراحی سایت به نام ui و ux متولد شد. به زبان ساده، رابط کاربری. یعنی هر چیزی که کاربر در سایت می بیند و ux یا تجربه کاربری احساس و تجربه کاربر از سایت است.

یک وب سایت خوب باید زیبا، ساده و حرفه ای باشد. رنگ متن، فونت، نحوه و میزان استفاده از تصاویر و عناصر گرافیکی در طراحی سایت مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

نکات زیر به شما کمک می کند تا یک وب سایت خوب و موفق ایجاد کنید:

اهمیت صفحه آرایی را دست کم نگیرید! سعی کنید محتوای خود را با عنوانی جذاب شروع کنید که مهم ترین قسمت محتوا را شامل می شود.

اگر مقاله طولانی است، آن را به قسمت هایی تقسیم کنید تا کاربر بتواند سریعاً قسمت مورد نظر را پیدا کند. سرفصل ها را مرتب و واضح (با رنگ متفاوت و ضخامت بیشتر) بچینید. از حروف کج برای تاکید بر جمله یا کلمه مورد نظر خود استفاده کنید تا خواننده اهمیت آن را درک کند.

از رنگ و فونت مناسب استفاده کنید. برای متمایز کردن سایت خود، الگوی رنگی را در نظر بگیرید که با خلق و خوی آن مطابقت داشته باشد، که نه تنها سایت شما را متنوع می کند، بلکه به ویژگی آن نیز تبدیل می شود. برای این کار بهتر است از مشاور طراحی گرافیک کمک بگیرید. هرگز اهمیت معانی رنگ را نادیده نگیرید.

از حروف در شکل و اندازه مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که خواندن از روی صفحه نمایش مانیتور برای همه آسان نیست، بنابراین باید فونت هایی با شکل و اندازه مناسب انتخاب کنید که در رایانه های معمولی قابل استفاده باشد. فونت های جدید و مد روز در برخی از مدل های قدیمی سیستم عامل ها باز نمی شوند.

سایت خود را بر اساس 256 رنگ و وضوح 800×600 طراحی کنید. با حفظ این حداقل می توانید حداکثر تعداد بیننده را به سایت خود جذب کنید، زیرا بسیاری از کاربران دارای مانیتورهای قدیمی با قابلیت بازتولید 256 رنگ هستند و وضوح بالا برای آنها مشکل ساز خواهد شد. البته این آمار کاهش می یابد، اما در هر صورت باید وضعیت کاربران مختلف را در نظر بگیرید.

هرگز خوانایی را فدای زیبایی نکنید. پس زمینه را تا حد امکان روشن انتخاب کنید و اگر گرافیک یا تصاویر تزئینی در آن وجود دارد، همه آنها را تا حد امکان در کادر بگذارید، در غیر این صورت آن تصاویر را تیره کنید.

فقط در جایی که متن پررنگ دارید، مانند صفحه اول یا عنوان، از پس زمینه سیاه استفاده کنید و سپس متن عادی را به پس زمینه روشن منتقل کنید.

مسیریابی کاربر پسند به چه معناست؟

بسیاری از کاربران برای یافتن پاسخ سوالات خود راحت تر و سریع تر به گوگل مراجعه می کنند. اگر این کاربران در سایت شما گم شوند و نتوانند به سرعت و به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند، قطعا به سایت شما باز نمی گردند.

داشتن نقشه راه منطقی و اساسی یکی از ویژگی های یک سایت خوب است که باعث می شود صفحات سایت شما به درستی و پیوسته لینک شوند تا کاربر در سایت دچار سردرگمی نشود. به خاطر داشته باشید که ساختار سایت علاوه بر کمک به بهبود تجربه کاربر برای موتورهای جستجو نیز مهم است.

سرعت یک سایت خوب چقدر است؟

تلاش برای داشتن یک سایت خوب بدون توجه به افزایش سرعت سایت، اتلاف وقت است! هیچ یک از کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما نمی خواهند برای بارگذاری صفحات شما مدت زیادی صبر کنند.

پس بهتر است قبل از اینکه کاربران نسبت به سایت شما بی تفاوت شوند به فکر افزایش سرعت سایت خود باشید. یکی از ویژگی های یک سایت خوب و موفق سرعت بارگذاری بالا است.

توجه داشته باشید که سرعت سایت نیز یکی از معیارهای رتبه بندی گوگل محسوب می شود.

محتوا برای یک وب سایت خوب چقدر اهمیت دارد؟

پس از طراحی سایت، محتوای خوب توجه کاربران را به سایت شما جلب می کند.

شما باید آمادگی داشته باشید که محتوای آن را حداقل یک بار در ماه بسته به نوع سایت به روز کنید و بخش های قدیمی را حذف کنید.

داشتن بازدیدکنندگان منظم بسیار مطلوب است، بنابراین باید به آنها دلیلی برای بازگشت ارائه دهید، چیزی مانند یک سرویس ویژه (مثلاً ایمیل رایگان)، اخبار روز یا محتوایی که کارشناسان سایت شما می توانند ارائه دهند.

دستودلباز باش. اینترنت مکانی برای محتوای کوتاه و مختصر یک جمله ای نیست هر چه محتوای خود را با جزئیات بیشتر و منابع تحقیق بیشتر ارائه دهید، خوانندگان بیشتری خواهید داشت.

ممکن است توضیح واضحی به نظر برسد، اما اگر محتوا و سرفصل ها در مکان مناسب و قابل دسترس قرار نگیرند، کاربر گم شده و سایت را ترک می کند.

سبک نوشتاری مناسب را انتخاب کنید. محتوای خود را به گونه ای بنویسید که مخاطب احساس کند این مطالب برای او نوشته شده و از خواندن آن لذت ببرند.

برای رسیدن به این هدف، تا حد امکان بدون انحراف از قراردادهای نوشتاری، محتوای خود را با لحن محاوره ای بنویسید. این روش نه تنها دوستانه تر است، بلکه خواندن آن نیز آسان تر است.

سایت خود را تست کنید در نهایت، پس از آماده شدن سایت و قبل از انتشار آن در وب، باید آن را آزمایش کنید و مطمئن شوید که در سیستم های مختلف به شکلی که می خواهید به نظر می رسد.

برای این کار سایت را با سیستم های مختلف و با رنگ ها و رزولوشن های مختلف مشاهده کنید و مطمئن شوید که سایت شما در هر صورت دیده و خوانده می شود.

آیا ارائه اطلاعات تماس یکی از ویژگی های یک سایت خوب است؟

بله حتما! ارائه اطلاعات تماس در سایت به کاربران بسیار مهم است و این امر باعث جلب اعتماد آنها می شود. اطلاعاتی مانند شماره تماس، آدرس ایمیل، آدرس شرکت، فرم تماس و غیره. باید در صفحه جداگانه ای در سایت قرار داده شود تا کاربر به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد.

بهتر است اطلاعات تماس خود مانند آدرس ایمیل و آدرس شبکه اجتماعی را در قالب لینک قرار دهید تا کاربر با کلیک بر روی آن به راحتی وارد صفحه مربوطه شود.

چگونه از امنیت یک سایت خوب اطمینان حاصل کنیم؟

امنیت سایت به خصوص در طراحی سایت فروشگاهی ها بسیار مهم است. داشتن گواهینامه SSL ثبت اطلاعات را برای مشتریان آسان تر می کند و سیگنال مثبتی در مورد قابلیت اطمینان سایت به گوگل ارسال می کند.

منبع: ویژگی یک سایت خوب چیست

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/DMG5
نظرتان را بنویسید